Let op: wel/geen e-ticket

  • Sander

    Beste allemaal,

    Nog even een tip: in maart van dit jaar al boekten wij via SuperSaver.nl onze vliegtickets voor Kroatië (1-9 Amsterdam - Split via Zagreb en 16-9 weer terug, 220 Euro p.p. retour inclusief belastingen met Croatia Airlines). Misschien enigszins naïef van mij, maar aangezien ik via internet had geboekt en al snel een boekingsbevestiging via de email ontving, had zich in het tussenliggende half jaar in mijn hoofd de gedachte genesteld dat het dus om e-tickets ging.

    Op de vrijdagavond vóór ons vertrek las ik nog even het zogenaamde e-ticket door, en bleek het dat helemáál niet te zijn! Ergens in de tekst (en niet in de hoofdtekst van de email, maar op de 2e pagina van de BIJLAGE van de boekingsbevestiging!) stond vermeld dat wij papieren tickets toegestuurd hadden moeten krijgen. Noch mijn partner noch ik konden ons herinneren dat er papieren tickets aan ons waren verstuurd (en wie gooit er nou een envelop met tickets weg???), en ook het tegen wil en dank doorzoeken van ons hele huis leverde geen tickets op (je kunt je de stress op de avond voor onze vakantie enigszins voorstellen). SuperSaver was niet meer bereikbaar (alleen open tijdens kantooruren) en zou dat ook niet meer zijn tot aan het moment van vertrek.

    Wat er nu precies gebeurd is weten we nog steeds niet, SuperSaver beweert dat de tickets wél aan ons verstuurd zijn, maar wij weten toch vrij zeker dat we ze nooit gekregen hebben (nogmaals: wij zijn allebei vrij netjes met belangrijke papieren en kunnen ons echt niet voorstellen dat we die envelop gemist hebben!). Helaas staat in de kleine lettertjes dat wij verantwoordelijk waren om de ontvangst van die papieren tickets te controleren en indien nodig TIJDIG aan te geven dat ze er helemaal niet waren. Wij hebben dus nieuwe tickets moeten kopen! Gelukkig kent Croatia Airlines een “indemnity”-regel bij zoekgeraakte tickets, die inhoudt dat je de extra kosten van nieuw aangeschafte tickets terugkrijgt, op 100 Euro per persoon na.

    Dit geintje heeft ons dus 200 Euro (voor 2 personen) gekost, en een hoop gestress, zowel thuis als aan de balie van Croatia Airlines op Schiphol. Vandaar dat het me nuttig leek hier de tip te plaatsen:

    Controleer altijd goed óf je inderdaad een e-ticket of een papieren ticket hebt, OOK AL HEB JE VIA INTERNET GEBOEKT en een digitale bevestiging gekregen!!!!!

    Is een papieren ticket eenmaal uitgegeven, dan kun je NIET meer met alleen de boekingsbevestiging vliegen, dan MOET je dat papieren ticket hebben!

    En dan nog even voor de goede orde: dat wij nog met die ouderwetse papieren tickets te maken hebben gekregen kwam NIET door Croatia Airlines (zij hanteren al sinds september 2006 e-tickets), maar door SuperSaver, die om de één of andere reden in dit geval nog van dat ouderwetse systeem gebruik maakten. De vervangende tickets die wij direct bij Croatia Airlines kochten, waren wél e-tickets…

    Groet,

    Sander

    PS Overigens wel een fijne vakantie gehad, waarvan nog een evaluatie volgt

  • johan

    daarom boek ik mijn tickets altijd bij seat24.nl.

    net zo goedkoop (soms zelfs goedkoper!) en zelf je ticket uitprinten.