camping Zaton

  • Jacqueline

    Wij gaan volgend jaar naar camping Holliday Village Zaton en hebben een stacaravan gehuurd bij Roan. Ook nemen wij onze boot mee en we moeten daarvoor een boei huren bij de camping zelf. Wie heeft hier ervaring mee? Liggen alle boten aan boeien of is er ook een aanlegsteiger? Waar zijn de stacaravans gelegen van Roan?

  • Bo

    Hoi Jacqueline,

    De stacaravans staan achteraan op de camping, ca. 10-15 minuten lopen vanaf het strand.

    Wel lekker rustig en schaduwrijk, maar ze staan wel wat dicht op elkaar vind ik zelf.

    De camping heeft een eigen haventje (met beach bar) en daar kun je de boot vastleggen.

    Kleine boten tot ca. 5 meter kunnen of aan de wal (1e lijn) of aan gespannen lijnen in het water worden afgemeerd.

    Voor de grotere boten is er een apart gedeelte waar je kunt vastleggen aan de wal.

    De kosten zijn dacht ik ca. 5,50 euro per dag voor een kleine boot en ca. 11 euro voor een grotere.

    Er is een havenmeester aanwezig die een oogje in het zeil houdt tot het donker wordt.Er is ook een helling om de boot te water te laten.

    Ik kom er nu al 5 jaar en heb nooit gehoord van diefstal uit de haven, maar je weet het maar nooit dus zorg wel voor een goede verzekering.

    Haal ook z.s.m. een sticker in Zadar bij de havendienst (Kapitana), want er werd afgelopen jaar aardig gecontroleerd.

    De sticker kost ca 50 euro en krijg je na overleggen van verzekeringsbewijs, vaarbewijs en inschrijving van alle opvarenden.

    Binnen de 200 meter vanaf de kust wordt bijna nooit gecontroleerd, dus als je daarbinnen blijft zou je het risico misschien kunnen nemen.

    Maar als je echt wat wilt zien dan moet je toch wat verder het water op.

    Verder een hele gezellige camping vinden wij zelf.

    Veel plezier !

  • Jacqueline

    Hoi Bo,

    Bedankt voor je duidelijke uitleg. Bij Roan heb ik een voorreservering gedaan en kan dit tot 31-12 kosteloos annuleren. We willen sowieso met onze 2 pubers graag naar deze camping. Ik zou alleen graag wat dichter bij het water staan (liefst uitzicht zelfs op zee). Heb jij een suggestie? Ik zag dat er ook appartementen zijn. Staan deze wel dichter bij? En een stacaravan hutje mutje … ik heb liever wat privacy. Vorig jaar zijn we in Fazane, camping Biv-Village geweest (= dichtbij Pula). Mijn man kreeg daar zonder problemen de sticker met vaarbewijs 1. Heb jij ervaring in Zadar? Doen ze daar moeilijk? Want eigenlijk moet je vaarbewijs 2 hebben. Bedankt alvast weer voor je reactie.

    Grt Jacqueline

  • Bo

    Hey Jacqueline,

    Wijzelf staan ook altijd (uit vrije wil) wat achteraan op de camping, dit vanwege de

    rust en schaduw.Wij gaan altijd met de caravan.

    Is geen ramp hoor, die wandeling naar het strand.

    Mijn ervaring is wel dat mensen die mobilhomes huren toch anders met hun buren omgaan dan mensen met tenten en caravans, vandaar de waarschuwing dat de mobilhomes wel wat dicht op elkaar staan.

    Maar je zou ook kunnen overwegen een mobilhome van Adria te huren, die staan

    ook wel dicht bij elkaar maar op nog geen 150 meter van het strand.(Mail even naar de camping en vraag naar mr. Marinko Marinovic, dat is de baas van de camping die alles in het werk zal stellen om je te helpen met je keuze).

    Een andere optie is inderdaad een appartement te huren, die liggen heel mooi maar zijn volgens mij een beetje prijzig.

    Wel snel zijn , want de camping is erg geliefd en zo volgeboekt ondanks de enorme capaciteit.

    Wat de sticker betreft zullen ze waarschijnlijk niet zo moeilijk doen als je alleen vaarbewijs 1 hebt, maar denk wel om de consequenties m.b.t. de verzekering etc.

    Dit jaar heb ik verschillende mensen gesproken die de sticker kregen na het overleggen van vaarbewijs 1 (bij de ANWB het ICC aanvragen).

    Voor de rest is het een heerlijke camping, en als je met de boot de kust en eilanden langs vaart is dat gewoon fantastisch en kom je echt tot rust.

    En 's avonds kun je er heerlijk eten, terrasjes pikken etc.

    Misschien tot ziens !

  • Pat

    Jacqueline,

    Als je wat dichter bij het strand/haventje wilt staan met een stacaravan, moet je eens bij Gebetsroither informeren.

    Deze hebben hun caravans in de “gele” zone staan, zo'n 100 meter van het strand.

    http://www.gebetsroither.com

  • Hanneke

    Hallo Bo

    ook wij gaan volgend jaar naar deze camping,voor het eerst Kroatie

    heb je misschien wat tips voor uitstapjes?

    en hoe zit het met de supermarkten kun je daar het meeste wel krijgen?

    wij krijgen plek 251 weet je misschien of dit ruime plekken zijn?

    als ik op routenet kijk dan zijn de meeste plaatsen zoals krk en split trogir,

    nogal ver rijden is dit ook zo? 2,5 en bijna 3 uur. dit vind ik toch wel ver voor uitstapjes. en is het leven daar goedkoper of duurder dan bv Oostenrijk?

    gr Hanneke

  • Bo

    Hoi Hanneke,

    Als je op de site van de camping (www.zaton.hr) rechts op “resort map” klikt, dan kun je door steeds op de kaart van de camping te klikken inzoomen op de plek waar je komt te staan.

    Dan zie je ook dat je in het 4e straatje staat met best wel een grote plek.

    De meeste van deze plekken hebben ook behoorlijk wat schaduw omdat er altijd wel een boom aanwezig is.Het is ongeveer 100-150 meter van het strand, en dichtbij (niet te dichtbij) mooie sanitair gebouwen.

    Zelf stonden we altijd achteraan op de camping vanwege de rust, maar mijn vrouw wilde voor volgend jaar ook eens wat minder lopen, dus wij komen misschien te staan op nummer 308.

    wie weet treffen we elkaar nog wel.

    Voor wat betreft de uitstapjes : de meeste mensen komen niet eens van de camping af zo gezellig is het er, en zoveel is er te doen.

    Maar als je dan toch gaat : de reistijden vallen best mee, en het uitzicht onderweg is adembenemend.

    Je kunt gewoon lekker slenteren in de stad Zadar (half uurtje), in Sibenik (1,5 uur) kun je de kasteelruine midden in de stad beklimmen waarna een prachtig vergezicht over het water je beloning wordt.

    De Krka watervallen zijn daar vlak om de hoek, dus te combineren (erg mooi en je mag er ook zwemmen).

    Split is inderdaad zo'n 3 uur rijden maar wel mooi om te shoppen(schijnt de modestad te zijn) heeft palmbomen,en heeft een van de weinige McDonalds van Kroatie.

    Dit laatste hoeft van mij niet zo, maar mijn jongste wil na 3 weken wel weer eens een burgertje weghappen, terwijl vrouwlief een paar nieuwe schoenen tot zich neemt.

    Alle steden hebben prachtige gebouwen en een lekkere relaxte sfeer en natuurlijk veel terrasjes.

    Natuurlijk kun je ook nog naar de grote watervallen van Plitvice, maar die zijn ook zo'n dikke 3 uur rijden (kijk even op dit prikbord voor wat anderen hierover kwijt willen).

    Ten slotte kun je vanaf de camping met een grote boot naar de Kornati eilanden.

    Dit is een schitterend natuurreservaat.

    Veel mensen doen dit, maar persoonlijk vind ik dit te duur voor wat je ervoor terugkrijgt.de meesten die wel gaan hebben dit gevoel na afloop ook wel.

    Ik ga liever zelf met mijn rubberbootje langs de grote eilanden in de buurt van de camping.

    Voor wat betreft de boodschapjes : die zijn ongeveer even duur als in Nederland, maar veel voor ons bekende merkartikelen zijn gewoon wat duurder (Coca Cola etc.)

    Wij gaan zelf altijd naar de Kaufland in Zadar (goedkoopst en groot), maar er is b.v. ook een Lidl in Zadar (niet zo goedkoop als bij ons) en een hele grote Interspar.

    Bij deze laatste is ook een heel winkelcentrum, en ze hebben zelf een grote lunchroom waar je goedkoop kunt lunchen etc.

    O, en als je 's avonds lekker en dichtbij wilt eten kun je op de camping naar restaurant Beppo, of net buiten de camping bij restaurant Ivan (uitgang v.d. camping linksaf, daarna de 2e rechts, en 1e links).

    Bij deze laatste kun je lekker en goedkoop (beneden 10 euro) eenvoudige maaltijden tot je nemen, terwijl je ze in de keuken bezig ziet.

    Op de camping zelf zijn meerdere restaurantjes, terrasjes, winkeltjes etc. in een gezellig “straatje” waar je 's avonds even lekker aapjes kunt kijken.

    En voor de rest denk ik dat je gewoon nieuwsgierig moet zijn (oren open houden wat anderen doen/meemaken ) en zelf gaan experimenteren.

    Veel mensen kunnen rustig de hele dag aan het strand doorbrengen, en anderen zoals ik hebben niet zoveel rust en gaan dan zoeken naar interessante bezigheden.

    Het enige nadeel van deze camping vind ik de weg er naartoe (eeeerg veel Duitsland).

    Als je wat foto's van de camping wilt, moet je maar even een mail adres opgeven waar ik ze naartoe moet sturen.

    Groetjes,

    Bo

  • Hanneke

    Hoi Bo

    nou een heel verhaal ik krijg er nu al zin in.

    wij zijn van plan om zaterdag 5 juli te vertrekken en maandags aan te komen dus

    lekker rustig aan .maar foto,s wil ik wel zien ja.

    hanneke_hamstra@hotmail.com

    alvast bedankt gr Hanneke

  • Brigitte

    Hallo allemaal,

    Zaton is inderdaad een hele leuke camping voor jong en oud.

    Met staancaravan staat je achter 1023 dit zijn mooie plaats veel schaduw.

    Moet je inderdaad wel 10 miniuten lopen.

    De wc en doche zijn daar schoon.

    Als op het eerst stuk zit is dat anders wij hebben vorige op camping Zaton gezetten boven in heel rustig.

    Wij gaan 2008 weer terug in 3 weken in aug en zitten dan op de eerst lijn aan het strand op nummer 453 hoe je niet zo ver te lopen naar het strand alleen je heb een stuk minder schaduw en de plaatsen zijn ook kleiner.

    Als je nog meer foto's wil zien kan ik ze ook mailen.

    Groetjes Brigitte