Uitbreiding van Schengen-gebied

  • JaPa:o)

    Brussel 04-10-2007.

    Het Schengen-gebied wordt uitgebreid met negen landen. Vanaf 21 december hoeven reizigers uit EU-landen die al zijn aangesloten, inclusief Noorwegen en Ijsland, hun paspoort niet te laten zien bij de grenzen van de Baltische staten, Polen, Hongarije, Malta, Tjechie, Slowakije en Slovenie.

    Bron: De Gelderlander.

    JaPa.

  • peter

    Dat zal dus bij de grens Slovenie-Oostenrijk veel oponthoud schelen. Maar Slovenie -Kroatie blijft het oude verhaal. Omdat de Schengengrens dan verlegt wordt naar Slovenie kan je zelfs verwachten dat daar de controlles bij binnenkomt in Slovenie nog strenger zullen zijn.Slovenie is dan een van de poortwachters van Europa.

  • Norbert

    Dat zit er wel dik in, want Kroatie is een doorvoerhaven voor produkten uit Turkije en dat is dus ook Heroine en andere verdovende middelen en smokkelwaar.

    Toch denk ik dat we aan de Italiaanse zijde voor de vrachtwagens nog steeds steeksproefsgewijze controles gaan zien. Ze doen het nu ook, soms pas 40 km over de grens, zal niet veel aan veranderen.

  • Robert

    Ik merk de laatste tijd sowieso al dat de Slovenen de Kroaten erg streng controleren. Kroatische paspoorten worden met grote regelmaat ingevoerd in de systemen en afgestempeld.

  • peter

    Wellicht komt er bij de grens van slovenie dan een aparte grenspoort voor EU-burgers. Dat zal de doorstroom verbeteren, want veel toeristen zijn EU-burgers.De niet EU-reizigers kunnen dan apart gecontrolleerd worden.

  • JaPa:o)

    Peter,

    Ik denk niet dat het zo werkt, maar ik mag het hopen voor allen die naar Kroatie op vakantie gaan. Als de Schengengrens wordt verlegd naar de Sloveens-Kroatische grens dan denk ik dat deze zal werken zoals de Schengengrens Oostenrijk-Slovenie. Daar wordt/werd ook flink gecontroleerd door de Oostenrijkse Douane tot dat Slovenie lid van de EU werd, toen werden de controles wat versoepeld. Ik ben bang dat de Sloveense douane bij de grens met Kroatie flink zullen controleren!

    JaPa.

  • Gita

    Verwacht er inderdaad niet te veel van want wij (met NL-paspoort) werden onlangs nog grondig nagekeken door de Oostenrijkers dus zo soepel zijn ze niet.

  • JaPa:o)

    Gita,

    Dat kan natuurlijk. Uiteindelijk is Oostenrijk-Slovenie nog de Schengengrens.

    JaPa.