vraag over makarska

  • Daphne

    Hallo,

    Kan iemand mij vertellen of de snelweg tot Makarka volgend jaar augustus klaar is. Dit jaar kon je maar tot Split rijden. En als je vanaf daar langs de kustweg door moet naar Makarska duurd het nog wel even. Maar de kustweg is wel een mooie weg moet ik zeggen.

    Kan iemand mij ook vertellen of de stranden in Makarska goed zijn.

    En de prijzen rond augustus zijn die dan nog een stuk duurder als ik juni. Want wij zijn dit jaar geweest in de buurt van Split en toen viel het reuze mee.

    Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven. Alvast bedankt.

    Groetjes Daphne

  • JaPa:o)

    Daphne,

    Kroatische snelweg naar Adriatische kust 37 kilometer langer

    De Kroatische snelweg tussen Zagreb en Dubrovnik, die ook door honderdduizenden vakantiegangers uit onder meer België wordt gebruikt, is nu 37 kilometer langer geworden.

    De Kroatische regeringsleider Ivo Sanader wijdde de 37 kilometer lange strook in tussen Dugopolje en Sestanovac in het hinterland van Split, de belangrijkste stad van Dalmatië aan de Adriatische kust. Het door de Dinarische Alpen voerende traject heeft omgerekend 216 miljoen euro (1,6 miljard kuna) gekost, luidde het bij de opening.

    Daarmee is de snelweg, waarvoor tol moet betaald worden, nu vanaf Zagreb tot aan de vakantieplaats Makarska aan de Adriatische kust over 460 kilometer te berijden. Het volgende deel, dat tegen juni volgend jaar moet klaar zijn, loopt 60 kilometer verder naar de zuidelijk gelegen havenstad Ploce. Met het aanleggen van nog eens 90 kilometer zal Dubrovnik in 2010 volledig via de snelweg bereikbaar zijn. (belga/dm) 27-06-2007

    Bron: De Morgen

    JaPa.

  • Obelix

    Daphne,

    Het persbericht van JaPa is correct: in 2006 liep de snelweg tot Dugopolje (Split), dit jaar loopt hij 37km verder tot in Sestanovac en tegen juni 2008 moet de snelweg klaar zijn tot Ploce. Ik heb afgelopen zomer de intense bouwwerkzaamheden zelf kunnen aanschouwen.

    Volgende zomer zal je dus de snelweg kunnen nemen tot Makarska (en verder). Hier vind je meer informatie: http://www.hac.hr/docs/split-ploce-en.pdf (Is een PDF-bestand van 82 pagina's, het duurt wel even voor-ie opent!) Als je het rode bolletje op de snelweg volgt terwijl je door het document scrolt, kan je zien waar je je bevindt. Voor Makarska kan je wellicht best afrit Zagvozd nemen (pagina 42).

    Voor een fascinerende andere kijk op deze prachtige snelweg kan je terecht bij deze unieke filmpjes: http://www.vlada.hr/hr/multimedija_i_fotogalerije/video/informativni_i_promotivni_tv_spotovi/autocesta_a_1

    Het strand van Makarska is een kiezelstrand met bomen die redelijk dicht bij de kustlijn komen. Een groot deel bevindt zich dus in de schaduw: http://www.dkimages.com/discover/previews/1215/10483213.JPG

    Hier en daar vind je een bar en staat er muziek te spelen. Je kan er ook waterfietsen huren.

    Toen wij er enkele jaren geleden met vakantie waren, vonden we het er heel tof maar het hangt er natuurlijk vanaf wat jij verstaat onder een “goed strand”.

    Groetjes,

    Obelix

  • Dick

    Daphne,

    Kijk eens op; www.makarska-croatie.com krijg je een indruk van het geheel.

    Dick.

  • Ton

    Het moet zijn:

    www.makarska-croatia.com

  • KiCo

    Wij hebben de autostrade dit jaar meerdere keren gebruikt. Deze zomer kon je inderdaad rijden tot bijna in Makarska. Als je tot de kust door reed kwam je uit in Brela. Dan is het nog slechts 15 km rijden tot in makarska. Een hele verbetering en dit vooral bij het terug komen waar je vroeger gegarandeerd kon aanschuiven voor je Split binnen kwam.

    KiCo

  • Hans

    In tegenstelling tot 2006 kon je in 2007 al gebruikmaken van deze weg vanaf de sloveense grens, mits je reist over Maribor. In 2006 koste dit minimaal een uur reistijd doordat je door de bergen reed tot op Zagreb. Als ze in slovenie ook nog een beetje opschieten met de snelweg dan wordt het wel eens wat.

    Aangezien wij voor 2008 gepland hebben te vertoeven in de Makarska Riviera is bovenstaande info zeer welkom.

    Hans