Korcula

  • Robert

    Onze vakantie 2008 willen wij graag houden op het eiland Korcula.

    Ons reisschema loopt via Zagreb naar het eiland Korcula.

    Heeft iemand ervaring of tips voor ons a. van het eiland b. huur van een pension, appartement of huis c. het vervoer naar dit eiland toe d. de mogelijkheid om Dubrovnik vanaf dit eiland te bezoeken op één dag.

    Robert

  • maarten

    Beste Robert wij zijn afgelopen jaar naar Korcula geweest we hebben daar een geweldige week gehad. Helaas was het weer wat minder een paar dagen.

    Wij gaan al jaren naar Kroatie en hebben bijna alles gehad aldaar.

    Voor de reis er naar toe vanaf Ned. heb je wel twee dagen nodig.

    Er is een goede bootverbinding vanaf het vaste land naar Korcula,de veerboot vertrekt ieder half uur. Kijk voor vaarschema en kosten op Jadrolinija.hr. Wij zijn afgelopen jaar op het eiland naar het plaatsje Lumbarda geweest een kleine plaats net 5 km vanaf de hoofdstad Korcula. Kleine plaats rustig en op 2 km afstand vanaf Lumbarda heb je een geweldig mooi zandstrand (dit is voor Kroatie iets aparts, een keer geen kiezelstrand).

    Wij zaten in een 4 persoonsappartement geweldig mooi een echte aanrader.

    Zo vanaf het balkon 15 treden omlaag, doodlopende weg oversteken en plons je lag in zee (wel kiezelstrandje).

    De eigenaar woont boven het appartement geweldig mensen, wij zaten hier eerste week van september lekker rustig.

    Als je houd van rust is dit echt een aanrader.

    Het appartement heet Villa lucija (www.apartment-korcula.com).

    Als U naar Dubrovnik wilt dan is dit in een dag te doen, maar rij wel vroeg aan want in Dubrovnik is zoveel te zien dat je echt wel een dag nodig hebt.

    Je rijdt er vanaf Korcula ongeveer 1,5 a 2 uur op.

    Veel plezier met de voorbereidingen, nog meer info nodig dan hoor ik het wel.

    Groeten Maarten Hermans

  • Robert

    Wij willen vanaf 30 augustus t/m 27 september 2008.

    Wat we belangrijk vinden is een groot zonbalkon en een douche. Liefst geen bad

    Restaurants en een winkel zullen we wel in de buurt vinden of doen ze ook halfpension?

    De prijzen voor die periode zullen we waarschijnlijk moeten opvragen of weet je die ook toevallig?

    Robert

  • Norbert

    Maarten,

    Even een correctie, de pont waar jij het over hebt is de pont tussen Peljesac en Korcula, dan ben je dus nog niet op het vaste land.

    De bootverbinding met het vaste land is van Split naar Vela Luka, duurt ongeveer 3 uur en kost je rond de 500 Kuna (met 2 personen).

    Je kunt ook vanuit Drvenik vertrekken, dan kom je aan in Korcula Stad, prijs ontloopt elkaar niet al teveel.

    Zowel in Split als Drvenik vertrekt de pont slechts 2 keer per dag.

    Korcula is een schitterend eiland, duidelijk 1 van mijn favorieten. Ben vorig jaar rond Korcula Stad gebleven en dit jaar nabij Vela Luka.

    Vela Luka is duidelijk minder toeristisch, maar heeft zeer veel mooie stranden, welke uiteraard lang zo druk niet zijn, sterker nog, de kans dat je het strand alleen hebt is vrij groot.

    Lumbarda is inderdaad ook een leuk plekje en ik denk dat ik weet waar Maarten zo ongeveer zat, dan zit je inderdaad niet slecht.

    Je bent dan misschien 10 minuten van Korcula Stad, wat een zeer gezellig plekje is.

    Dubrovnik kun je in een dag op en neer doen, ga je gewoon met de snelle bootverbinding (dus alleen passagiers, geen auto's), kun je ‘s ochtends heen en ’s avonds weer terug. Hetzelfde kun je doen met Split vanuit Korcula Stad.

    Appartementen zijn er meer dan genoeg. Als je niet in het absolute hoogseizoen komt is er meer dan genoeg vrij, kun je eerst rustig kijken waar je wilt zitten en dan beslissen.

    Nabij Korcula stad hadden wij een appartement met uitzicht over het water tussen Peljesac en Korcula, magnifiek uitzicht, zelden zoiets moois gezien.

    Dit jaar was het uitzicht over Vela Luka, ook schitterend om te zien.

    Met Korcula zit je in ieder geval goed, alleen denk ik dat het voor jonge kinderen misschien niet zo leuk zal zijn, er is weinig vertier te vinden. Ook grote discotheken ben ik niet veel tegengekomen, dus als je dat zoekt zul je van een koude kermis thuis komen.

    Korcula is meer een eiland van ‘lekker rustig en lekker genieten’ en daar heb ik geen bezwaar tegen.

  • Robert

    Norbert en Maarten,

    Raden jullie mij aan om ter plaatse te zoeken naar een huisje of appartement of is het beter om dit al vanuit Nederland te boeken?

    Wanneer ik op de site van Novasol ga zoeken dan kom ik vele tientallen mogelijkheden tegen. Uiteraard zal deze manier duurder zijn dan ter plaatse iets bespreken. Maar ik weet dan wel wat ik kan verwachten.

    Wij gaan met z'n tweetjes 50+-ers in de maand september met een uitloop van enkele dagen in oktober. Het kan zijn dat we al die tijd op één en dezelfde plaats blijven maar het kan ook voor enkele weken en dan gaan we weer ergens anders naar toe.

    Kan ik dus vanaf het vasteland op Korcula komen en hoe lang duurt deze reis?

    Split - Vela Luka is wellicht zonder auto?

    Wij zoeken rust, zon, koken het liefst zelf niet, hebben liever een echte ruime douche dan een (lig)bad met douche, zitten graag op een ruim zonovergoten balkon met een mooi uitzicht over het water en natuurlijk zo dicht mogelijk bij het zwemwater.

    Weten jullie iets meer voor mij?

    Robert

  • Gita

    Volgens mij heb je 3 mogelijkheden. Vanaf Split naar Vela Luka. Vanaf Drvenik naar Korcula-stad. Dit heb ik zelf ook gedaan maar die boot gaat maar 2 keer per dag dus je moet wel op tijd zijn. En vanaf Orebic naar Korcula-stad. Deze laatste bootreis duurt maar 10 minuten en kan ook met de auto. Alleen moet je dus een stuk verder langs de kust naar beneden rijden. Orebic ligt op het schiereiland Peljesac wat dus met de auto vanaf het vaste land te bereiken is. En het is zeker de moeite waard om dit stuk te rijden dus ik zou voor dit laatste kiezen.

    Gr.

    Gita

  • Robert

    Gita,

    Het is me niet allemaal even duidelijk. Even alles op een rijtje:

    1. Onze aankomst is vanuit richting Zagreb op zaterdag 30 augustus met de auto en dan willen we op een makkelijke manier naar ons appartement in Lumbarda. Mijn vraag is nu: hoe kan ik zo makkelijk en snel mogelijk Lumbarda bereiken?

    2. Drvenik zie ik niet liggen op de kaart. Waar ligt dat ergens?

    3. Vanaf Orebic naar Korcula (Lumbarda) kun je dus ook alleen met een boot. Klopt dat?

    4. Split - Vela Luka is ook een mogelijkheid. Maar is deze boot met of zonder auto?

    5. De autoweg van Zagreb is klaar tot aan Split. Klopt dat? Indien deze dus niet verder gaat als autoweg moet je langs de kust tot aan Ston/Zaton Doli en dan over de 414 naar Orebic/Korcula. Klopt dat?

    Robert

  • Cleppie

    Hi Robert

    Zagreb- Lumbarda 524 km en de reisduur is ongeveer 6 uurtjes.

    De autobaan naar Split is klaar, bekijk eens dit plaatje dan wordt je alles duidelijk. Richting Orebic neem je de veer-terminal.

    http://www.routenet.nl/route.asp#overviewmap

    Simpel toch ?

    groet cleppie

  • maarten

    Beste Robert er zijn inderdaad 4 veerdiensten naar Korcula en alle 4 zijn het veerboten waarop je met de auto mee kunt. Mogelijkheid een Split dan Drvenik vervolgens Ploce en de laatste en kortste oversteek is vanaf Orebic.

    Wij zijn afgelopen jaar vanaf Italie naar Hvar gegaan ( een eiland waar we 2 jaar geleden 2 weken hebben vertoefd). Vanaf hier kun je vanaf Sucuraj naar Drvenik.

    Wij zijn toen met de auto vanaf Drvenik naar Orebic gereden met de auto rij je er net zolang over als dat je met de veerboot gaat. Plus je ziet nog eens een mooi landschap ook vooral de omgeving van Ploce en Ston zijn schitterend. Een goede weg dit makkelijk te bereiden is.

    Het grote nadeel van de veerboten vanaf Split duurt lang, vanaf Drvenik gaat maar 2 a 3 maal per dag afhankelijk van het seizoen en is een kleine boot en zit vrij vlug vol, vanaf Ploce ook een kleine boot welke vrij vlug vol zit.

    De beste manier is om met de auto helemaal door te rijden tot Orebic ieder half uur een oversteek en nagenoeg geen wachttijden.

    antwoord vraag 1 Pak vanaf Zagreb de snelweg naar Split (deze is inmiddels al klaar tot ongeveer 50 km voorbij Split) vanaf hier pak je de kustweg tot aan afslag Ston en vervolgens rij je naar Orebic pak de boot naar Korcula en rij nog even 5 min. tot je in Lumbarda aankomt.

    Antwoord vraag 2 Drvenik ligt tegenover het eiland Hvar aan het vaste land.

    Antwoord vraag 3 Je kunt alleen met een boot op Korcula komen er is geen andere mogelijkheid.

    Antwoord vraag 4 Split Vela Luka kan met auto of zonder auto.

    Antwoord vraag 5 Zie antwoord vraag 1.

    Hopelijk is het je nu even iets duidelijker, U kunt zelf nu een keuze maken maar als ik U was zou ik gewoon met de auto gaan tot aan Orebic. Dit is ons de laatste jaren wel duidelijk geworden zeker als je niet ruimschoots van te voren bij een veerboot kunt zijn (tel wachttijd en reistijd met veerboot op) is een auto altijd sneller.

    Veel succes verders,

  • Robert

    Maarten bedankt.