thompson concert cancelled

  • geert

    Friends of Simon Wiesenthal Center for Holocaust Studies calls on Croatian Cultural Center to cancel ultranationalist Croatian singer's Vancouver concert.

    TORONTO, Oct. 23 /CNW/ - As a result of the efforts of the Friends of

    Simon Wiesenthal Center for Holocaust Studies (FSWC), the planned Toronto

    concert of Croatian singer Marko Perkovic, known as ‘Thompson’, has been

    cancelled. The Center also wants his upcoming Vancouver concert cancelled.

    “Thompson has been singing for years in Croatia,” said FSWC Director of

    National Affairs, Leo Adler. "One of those songs - titled Jasanovic/Stara

    Gardinska, which Thompson sang live in Croatia in 2002 - venerated those two

    infamous concentration camps where at least 90,000 Serbs, Jews, Gypsies and

    anti-fascist Croatians were murdered by the Ustashe movement and its Nazi

    collaborators during World War II.

    “The difficulty with Thompson,” added Adler, "is that he and his music

    act as a lightning rod for young Croatians who proudly wear Ustashe uniforms

    and display Ustashe symbols, which occurred at Maksimir Stadium in Zagreb in

    June."

    The Simon Wiesenthal Center has been closely monitoring Thompson's

    activities. Recently, Friends of Simon Wiesenthal Center notified the

    management of Toronto's Koolhaus Entertainment Complex of Thompson's music and typical audience.

    "We were pleased to learn that the Koolhaus management cancelled

    Thompson's scheduled appearance immediately after our information was

    forwarded… we urge the Croatian Cultural Center in Vancouver to follow

    suit," said Adler.

    "Much of Thompson's music is a breach of Canadian values and possibly

    this country's hate speech laws. We have notified the Vancouver Police Hate

    Crimes Team because of the serious nature of this complaint and the fact that

    Thompson's concerts attract extremist elements. We are pleased with the VPC's

    cooperation."

    Adler said, "This is not an issue of censorship or criticism of any

    religion, culture or ethnicity. Rather, this is about promoting the values of

    a liberal democracy."

    More information about Thompson can be found at http://www.wiesenthal.com;

    follow the links to the Center's RESPONSE Magazine.

    ABOUT THE FRIENDS OF SIMON WIESENTHAL CENTER FOR HOLOCAUST STUDIES

    Friends of Simon Wiesenthal Center for Holocaust Studies is a Canadian

    human rights organization dedicated to fostering tolerance and understanding

    through community involvement, educational outreach and social action. With

    over 25,000 members of all faiths around the world, the Simon Wiesenthal

    Center confronts important contemporary issues including racism,

    anti-Semitism, terrorism and genocide. Friends is affiliated with the

    world-wide, Los Angeles-based Simon Wiesenthal Center, an accredited

    Non-Government Organization with status at international agencies, including

    the United Nations, UNESCO, OSCE and the Council of Europe, with offices in

    New York, Miami, Paris, Jerusalem, Buenos Aires, and Toronto. Simon Wiesenthal died in 2005 after devoting his life to preserving the memories of Holocaust victims, while simultaneously seeking justice for the war criminals. Visit: http://www.fswc.ca

  • Robert

    En sommige mensen zich maar afvragen waarom er vorige week, zoals normaal gesproken gebruikelijk, geen muziek van Thompson werd gedraaid toen Kroatie tegen Israel voetbalde……

  • peter

    Prima om dergelijke uitingen buiten het land van herkomst te bestrijden.In Kroatie zelf wordt het wat moeilijker want dan moet er wat aan de gevoelens van de jeugd gesleuteld worden.Overigens vind je overal in Europa een opleving van nationalistische stromingen, dus om daar als toerist je nu veel van aan te trekken gaat mij wat ver.Maar het is wel iets om rekening mee te houden tijdens een verblijf in Kroatie.Overigens denk ik wel dat een dergelijke houding een verdere integratie van Kroatie in Europa niet zal bevorderen. Wil men verder gaan met Europa dan moet er van dergelijke zaken afstand worden genomen.Betekend niet dat je de geschiedenis van een land moet ontkennen maar wel misstanden moet erkennen.En dat valt voor sommigen niet mee.Hollanders kunnen daar ook over meepraten, kijk maar naar de slavenhandel of politionele acties in Indonesie.

  • mihael

    dat liedje “jasenovac” wordt niet meer gezongen door Thompson tijdens zijn concerten. hij heeft zijn fout ingezien en doet dit niet meer.

    al zijn liedjes gaan tegenwoordig over:

    - liefde tegenover GOD

    - liefde tegenover je vaderlands

    - liefde tegenover je familie en je medemens

    dus ik zie niet in wat het probleem is!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    dat jongeren zich roekeloos gedragen met ustasa symbolen, heeft thompson niks mee te maken. daar moet de organisatie wat aan doen…..

    Thompson!!!!!!!!!!!!

  • eddy

    mihael schreef:

    >

    >

    >

    > dat liedje “jasenovac” wordt niet meer gezongen door Thompson

    > tijdens zijn concerten. hij heeft zijn fout ingezien en doet

    > dit niet meer.

    >

    > al zijn liedjes gaan tegenwoordig over:

    > - liefde tegenover GOD

    > - liefde tegenover je vaderlands

    > - liefde tegenover je familie en je medemens

    >

    > dus ik zie niet in wat het probleem is!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    >

    > dat jongeren zich roekeloos gedragen met ustasa symbolen,

    > heeft thompson niks mee te maken. daar moet de organisatie

    > wat aan doen…..

    >

    >

    > Thompson!!!!!!!!!!!!

    Het feit dat je als volwassen kerel ( dus niet als opstandige tiener ) het in je hoofd haalt om zo'n liedje te zingen zegt genoeg over de persoon en zijn ideeen. En dat je dan om marketing-technische redenen dat liedje niet meer zingt maakt je ook nog eens hypocriet.

    En Als Thompson merkt dat zijn concerten “misbruikt”worden door gekken in Ustasa uniformen, zou het dan niet eens tijd worden dat hij daar zelf eens iets van zou zeggen? Waarom zou iemand die niets heeft met het Ustasa gedachtengoed accepteren dat zijn concerten daarvoor gebruikt worden?

    Ik denk dat ik het antwoord wel weet !!

  • Cleppie

    Hi Mihael

    Laat ik eerst beginnen met de show van Thompson, die is werkelijk super, de rillingen lopen me nog over het lijf. Als je ziet hoe al die kroatische fans werkelijk compleet uit hun dak gaan… geweldig.

    Ik heb hem live meegemaakt in Borovo (Oost Slavonija) kon bijna 2 dagen niet meer praten ze schoor en doof was ik. Ik blijf eerlijk, bij die show had ik toen wel zo af en toe mijn bedenkingen, (al hield ik wijselijk mijn mond dicht)

    Eigenlijk zouden mensen zoals b.v de organisatie “FRIENDS OF SIMON WIESENTHAL” beter hun huiswerk moeten doen, ze maken overal studie's van, nou dan moet je dat ook voor zo'n belangrijk concert zoals dit, ook doen!! Ga kijken en maak het live zelf eens mee, en kom dan met je comentaar.

    De terleurstelling is enorm, en vergeet niet, zo komt hij straks in het buitenland helemaal niet meer aan de bak.

    Dit heeft natuurlijk voor iedereen een zeer negatieve uitwerking, jammer hoor, voor alle fan's maar zeker ook voor Marko zelf.

    cleppie

  • eddy

    Cleppie schreef:

    >

    > Hi Mihael

    >

    > Laat ik eerst beginnen met de show van Thompson, die is

    > werkelijk super, de rillingen lopen me nog over het lijf. Als

    > je ziet hoe al die kroatische fans werkelijk compleet uit hun

    > dak gaan… geweldig.

    > Ik heb hem live meegemaakt in Borovo (Oost Slavonija) kon

    > bijna 2 dagen niet meer praten ze schoor en doof was ik. Ik

    > blijf eerlijk, bij die show had ik toen wel zo af en toe mijn

    > bedenkingen, (al hield ik wijselijk mijn mond dicht)

    Dat kan ik dus niet. Ik krijg accuut braakneigingen bij alles was meer riekt naar fascisme en nationalisme. En als mij iets niet bevalt dan zeg ik het ook onmiddelijk…iets wat me in Kroatie niet altijd in dank wordt afgenomen.

    Als ik eerlijk ben vind ik sommige Thompson liedjes niet slecht maar je kunt natuurlijk de meest verschrikkelijke boodschap verpakken in de meest fantastische show………..Een beetje het Leni Riefenstahl effect. Goed dat je toegeeft dat jij ook je bedenkingen had.

    >

    > Eigenlijk zouden mensen zoals b.v de organisatie "FRIENDS OF

    > SIMON WIESENTHAL" beter hun huiswerk moeten doen, ze maken

    > overal studie's van, nou dan moet je dat ook voor zo'n

    > belangrijk concert zoals dit, ook doen!! Ga kijken en maak

    > het live zelf eens mee, en kom dan met je comentaar.

    Ik denk dat ze prima geinformeerd zijn. Thompson's openlijk geflirt met het Ustasa gedachtengoed is toch geen geheim? Daar verandert een mooie show en goede liedjes toch niets aan?

    >

    > De terleurstelling is enorm, en vergeet niet, zo komt hij

    > straks in het buitenland helemaal niet meer aan de bak.

    > Dit heeft natuurlijk voor iedereen een zeer negatieve

    > uitwerking, jammer hoor, voor alle fan's maar zeker ook voor

    > Marko zelf.

    Misschien maar beter zo voor Kroatie. Ik denk dat Oliver een betere ambassadeur voor Kroatie is.

    >

    > cleppie

  • geert

    ja cleppie, steek je kop maar in het zand.

    jij had je bedenkingen en vond het wijselijk dat je je mond dicht hield.

    dat is het verschil met die simon wiesenthal organisatie: die zeggen er wel wat van!

    je spreekt jezelf op diverse punten tegen in dit betoog.

    ze moeten er een studie van maken.

    maar als ze dat doen en daar conclusies uit trekken is het ook niet goed.

    jij had immers ook al snel door dat het een discutabel concert was.

    dat hij in het buitenland niet aan de bak komt is tot daar aan toe.

    ze zouden het moeten verbieden in kroatie zelf.

    zoals ze er nu mee omgaan hou je je bedenkelijke verleden in stand.

    dat er mensen uit hun dak gaan bij zo'n concert wil wat zeggen over die mensen en over de artiest.

    dat jij je er achter schaart vindt ik eng.

    in de jaren 30 van de vorige eeuw was er ook een “artiest” in duitsland die mensen uit hun dak liet gaan.

    en mihael: als hij echt op het goeie pad zou zijn geraakt zou hij zijn bandnaam moeten veranderen (iedereen weet waar “thompson” op duidt) en zijn “fans” moeten aansporen tot het niet meer dragen van die verwerpelijke uitingen.

    ook zou hij het niet meer moeten toestaan dat zijn muziek wordt gedraaid in het stadion van dinamo met al die fascisten in het bbb vak die luidkeels zijn teksten meezingen en met vlaggen zwaaien waar de honden geen brood van lusten.

  • dabje

    Was er niet precies eenzelfde discussie een/twee jaar geleden hier?

  • geert

    het probleem bestaat nog steeds dus ook de discussie.