Ik zit vast ...

  • Gerda_

    poosje terug las ik hier dat er meer mensen nu de NHA cursus Kroatisch aan het leren zijn …. les 1 en les 2 kwam ik wel door …. maar ik zit vast in les 3 :(

    Wie kan me helpen met de genetieven ? ik snap het gewoon niet al lees ik het 6x door … waarom is iets mannelijk , vrouwelijk of onzijdig ?

    Twijfel nu al een week om het hier neer te zetten …. nu toch maar gedaan omdat het me op eigen kracht niet lukt …. dus doe je ook die cursus en kun je me helpen ? heel graag !

  • fr8ns

    hallo gerda

    dat had ik met duits……snapte er niks van, maar vondt het ook niet belangrijk

    als ik het maar een beetje kon spreken/en verstaan

    dus maak je nog maar geen zorgen, dat.. komt pas morgen

    een prettige dag

  • Gerda_

    Dat dacht ik eerst ook …..maar ik krijg problemen met het insturen van het huiswerk 8-)

  • Daniela

    De genitief is inderdaad 1 van de moeilijkste naamvallen.

    Genitief gebruik je:

    - In combinatie met een voorzetsel

    Bijvoorbeeld iz (uit), od (van(af), s(a) (van(af), do (tot), kod (bij), blizu (dichtbij), bez (zonder), prije (voor), posle (na) etc.

    - In combinatie met een ander zelfstandig naamwoord

    - Na evo (hier is/hier zijn) eno (daar is/daar zijn) ima (er is/er zijn) nema (er is niet/ er zijn niet)

    - Na telwoorden (voorbeeld 2 t/m 25)

    - Ook na puno, mnogo, malo, nekoliko, dosta

    Waarom iets mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is daar moet je niet over nadenken. Net als de en het in het Nederlands. Niemand weet waarom het hetpaard is of de stoel. Het is gewoon zo. ;)

    Veel succes!

  • Gerda_

    oke ….. dank je voor je antwoord Daniela !

  • BrittMarie

    Ik zal je troosten, je ben niet de enige met dit probleem!!

    Een paar jaar geleden ben ik samen met mijn dochter 1 jaar

    op taalles, zoals ze het bij het ROC noemde -Servo-Kroatisch,

    maar na dat jaar snapte wij het nog niet. De leraar gaf ook aan

    dat het een ontzettend moeilijk taal is om te leren. Ik ben zelf

    zweedse, woon al bijna 21 jaar in NL dus ik weet wel wat het

    is om een vreemde taal leren. En, ook na al die jaren hier maak

    ik wel fouten hoor.

  • Gerda_

    BrittMarie …. bedankt voor je reactie .

    Ik heb al besloten om voorlopig maar geen huiswerk in te sturen want dat frustreerd alleen maar ik ga wel verder met leren .

  • Norbert HR

    Misschien dat een paar Karlovackootjes helpen !! (lol).

    Het praten in een andere taal gaat mij ook altijd beter af wanneer er wat ‘smering’ voor de keel bij is.

  • Carla

    Gerda, kijk eens op http://www.natalihr.nl/ In de linkerkolom zie je ‘beknopt overzicht Kroatische grammatica’ staan en daar vind je uitleg over de naamvallen. Mogelijk dat dat je zal helpen om het wat duidelijker te maken. De naamvallen zijn ook niet makkelijk, maar de meest gebruikelijke zijn wel te doen. Succes en geef niet op! :)

  • Gerda_

    Lol Norbert :)-D ….. mischien moet ik gewoon daarheen komen leert het makkelijker als ik de taal hoor :S

    Carla …. erg lief dank je wel maar die site staat al bij mijn favorieten en heb al die pagina´s al uitgeprint….. geweldige site trouwens !