verhuizen naar Kroatië

  • Miha

    Deze zomer ga ik definitief terug naar mijn vaderland Kroatië. Meeste meubel,witgoed e.d. gaat niet mee,echter sommige dingen wil ik niet kwijt.

    Daarom zoek ik een bedrijf o.i.d. voor goedkope mini verhuizing. Offertes die ik van enkele grote verhuisbedrijven (euromovers etc.) ontvangen heb,nou,ja,daar word ik echt niet vrolijk van. Het kost enkele duizenden euro’s. Heeft iemand een tip,adres,of naam voor acceptabele oplossing van mijn probleem?

    Alvast bedankt.

  • Ivan

    Miha,

    De beste oplossing is een Kroatisch transport bedrijf dat regelmatig op Nederland en/of België rijdt.

    Zij komen vaak “leeg” terug en willen nog wel eens behulpzaam zijn.

    De chauffeur(s) helpen voor een kleine vergoeding soms mee met inladen.

    Maak het voor het transportbedrijf makkelijk: maak een duidelijk lijst met te transporteren goederen.

    Deze is nodig voor de inklaring. Gegevens op zijn lijst zijn o.a.:

    - Omschrijving van ieder item

    - Land van herkomst (voor goederen afkomstig buiten de EU moet je PDV betalen)

    - Waarde van ieder item

    - Aankoopdatum

    De te betalen BTW/invoerrechten is dus afhankelijk van de waarde, ouderdom en het land van herkomst.

    Overleg dit met een transporteur. De inklaring wordt weer door een speciaal kantoor geregeld.

    Een bedrijf dat regelmatig naar de Benelux rijdt is Banko Transport in Tinjan (Istrië).

    http://www.banko-transport.hr

    Veel succes!

  • Miha

    Ivan,

    Thnx voor tip. Ik moet naar Rijeka,dus misschien lukt het omdat het bedrijf die jij noemt vanuit Istrië opereert.

    Vorige week toen ik in Zagreb was,heb ik bij douane kantoor nagevraagd,invoer bepalingen zullen per 1.7.2013(EU lidmaatschap) veranderen voor terugkerende Kroaten.

    In grote lijnen,procedureel,blijft alles ongewijzigd voor huishoudelijke dingen,grote verandering komt voor invoer van auto.

    Lijep pozdrav

  • renny

    Hallo Miha,

    Wij hebben onze complete huisraad eind 2011 naar Dalmatie laten brengen door een klein bedrijf wat veel op Duitsland rijdt.

    Auto is +/- 19 m3. Geen invoerrechten ect. alle in prima conditie aangekomen. Je moet ongeveer rekenen op +/- € 1,- per km.

    Donderdagochtend geladen in NL en zaterdag afgeleverd in Dalmatie.

    Als je geïnteresseerd bent, stuur mij dan even een mailtje.

  • jozic

    ik zoek ferfoer ferhuizen van rhoon naar zadar croatia

  • Edwin

    Ik heb zelf een huis in de omgeving van Dubrovnik en het vorig jaar weer opnieuw ingericht met meubels uit Nederland.

    Voor het transport naar Dubrovnik heb ik via vrienden een transport bedrijf gevonden die leeg terug ging vanuit Nederland naar Kroatië, dit heeft mij 750 Euro gekost incl .aflevering tot op de stoep.

  • marianne

    Ik ben een huis aan het bouwen op het eiland Hvar en wil een gedeelte van de inrichting vanuit Nederland meenemen.

    Edwin, kun jij me de naam of het e-mailadres geven van het transportbedrijf waar jij mee gewerkt hebt? Dat lijkt me ideaal. Ik heb al heel wat afgezocht en geïnformeerd om een (betaalbare) oplossing te vinden voor dit transportprobleem (alhoewel dit niet in verhouding staat tot de problemen die je tegenkomt bij het bouwen van een huis in Kroatie, maar dat is een ander verhaal).

    Ik zou dus transport nodig hebben van Nederland naar Hvar of eventueel Split.

    Of is er iemand anders die een suggestie heeft?

  • nives

    marianne

    wij zijn in 2011 verhuisd van nederland naar omis…vlakbij split

    ik heb niet meer zijn telefoonnummer maar wel zijn e mailadres.

    deze man reed op holland, ook met hele grote vrachtauto's, en vaak half vol terug naar split

    was een heel schappelijke prijs vergeleken bij de “gewone vervoerders”

    en hij heeft ons goed geholpen

    igor.vickov@st.htnet.hr

    met vriendelijke groet

  • Mario

    Geachte,

    ik heb uw post gelezen, kan u mij AUB de naam en/of contact van die bedrijf geven? ik ook moet een huishouden naar Kroatie verhuizen.

    hartelijk dank op voorhand!

  • heino

    Wij gaan eind dit jaar naar kroatie  (sibenik-broderica) verhuizen 

    Weet iemand een transportbedrijf die  voor een schappelijke prijs de gehele inboedel wil verhuizen

    Groetjes heino i nada