Zeilen in Kroatie???

  • Caaf

    Hallo allemaal,

    is er iemand die ervaring heeft met zeezeilen in Kroatie?

    We denken erover om met mijn schoonouders te gaan zeilen, maar vragen ons af of de zee ruig of rustig is. En weet iemand hoe de gemiddelde windkracht en temperatuur is in augustus?

    We kennen het zeezeilen goed in Griekenland en Turkije, dus we zijn geen nieuwe mensen op zee.

    Alvast bedankt voor de antwoorden,

    Ellen

  • Jos

    Ik ben de Jos die niet naar Split vliegt.Dit voor alle duidelijkheid.Wat het zeilen in de kroatische wateren betreft zal er niet zoveel verschil zijn met die van Griekenland denk ik.Ik weet niet welke soort winden je kan verwachten in Griekenland maar degene die het in Kroatië woelig kunnen maken zij de Jugo en vooral de Bora.

  • Taita

    Ha eindelijk een vraag die ik kan beantwoorden. Zelf zeil ik al een aantal jaren in Kroatie. Zie mijn website http://www.seesing.com/

    Ruige zee komt voor. Rustige zee ook (en vaker….). Klimaatinfo vind je ook op mijn pagina.

  • Erik Visser

    Beste Caaf,

    Eea is goed te doen, kan wat harder waaien in de zomermaanden (bora)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Bora_(wind)

    Verder echt erg aan te raden. Als je interesse hebt in jachten huren, ik heb goede contacten in Zadar, neem gerust contact op voor een offerte of meer informatie.

    Zelf heb ik meerdere malen een top week gehad rond de paasdagen.

    Groet,

    Erik Visser

    erikvisser2000@hotmail.com

  • oeps

    beste zeezeilers,

    ga beslist naar Kroatie om te zeilen, het is er supergaaf !

    op www.izor.hr, is heel veel weerstatistiek te vinden, in het engels.

    beetje zoeken misschien, maar wel zinvol.

    er is ook een uitstekende pilot te koop van de croatische wateren.

    waar moet je, vooral in de zomer, op letten:

    in de regel is het echt zomers, geen wind in de ochtend, een licht windje in de loop van de ochtend, en een met de stand van de zon meedraaiende wind in de middag, die later in de middag wegvalt.

    kan het er dan stormen, jazeker, en af en toe doet het dat !

    volg de weerberichten, en als je dichter onder de kust vaart, let dan op de bergtoppen, want als daar een witte wolkenkap overheen schuift, zeker als die afdaalt, berg dan als de gesmeerde bliksem je zeilen, en blijf een uurtje of twee van de wal vandaan tenzij je er al goed aan ligt.

    na een paar uurtjes is het voorbij, maar het kan dan echt even spoken.

    in de regel een lichte maestral, heel af en toe een bura (boera) en als die doorstaat kan het een of twee dagen hard waaien.

    blijf dan lekker liggen en bez\oek zo'n eiland of kustplaatsje.

    veel plezier.