En ik blijf toch bij mijn mening Japa!
Het zijn idd. weer dezelfde (Japa en Cleppie) die er opvliegen.
Luister:
In restaurants zijn ze wel vriendelijk, maar daar rond in het algemeen niet.
Ook ik probeer mij zoveel mogelijk in hun taal begrijpelijk te maken en vriendelijk te zijn. Kocht zelfs een boekje “Kroatisch leren” om toch iets of wat te kunnen converseren met hun. Dan hoop ik toch van hun ook wat vriendelijkheid terug!
De mensen op het eiland Krk in Kornic waar ik logeer zijn idd. supervriendelijk en zeer joviaal en helpend waar het kan! Ik breng voor die mensen zelfs geschenkjes mee van thuis voor hen, en geef zelf telkens op zaterdagavond een barbeque voor gans de familie, waar we veel praten en plezier maken. Echt gezellig!
Maar als je bv aan souvenierkraampjes of bij handelaars komt, klampen sommigen je al vast om iets te kopen, en ho maar als je niets koopt, ze maken je in hun taal uit, en werpen een norse blik naar jou met wat gebroebel tussen hun tanden. Ik begrijp dat die mensen ook moeten leven en werken voor hun onderhoud, maar het moet leuk blijven hé!
Jullie zouden eens met mij mee moeten wandelen, je zou het wel merken! Maar ja als jullie het niet willen zien dan mag je 200 jaar met jullie rondlopen je zou het nog niet (willen) zien. Sorry jongens! Kroaten en Hongaren waar ik al een paar keer kwam zijn niet zo heel vriendelijk, dat zit in hun genen denk ik.(er zijn natuurlijk uitzonderingen) Maar ja nu zal je af komen dat die mensen al heel veel meegemaakt hebben. Inderdaad daar kan ik volledig inkomen, maar daar kan ik niet aan helpen, of toch wel ik kom op bezoek in hun land en verteer mijn geld daar!
Mag dat dan niet gezegd worden, of moet ik van jullie tegen andere bezoekers zeggen dat ze allemaal supervriendelijk zijn terwijl dit absoluut niet zo is!
Toch blijft het een prachtig land om naartoe te gaan.Nog 12 dagen en ik vertrek terug! En nu stop ik er over,heb mijn gedacht gezegd, leuk of niet voor jullie!
Groeten uit Gent -Belgiëkarel schreef:
>
> Zo is het.
> Ik kan misschien 15 woordjes, waaronder alstublieft en dank
> je wel.
> Mijn ervaring is dat, dat al voldoende is.
> Ik kom er nu ook al weer 10 jaar en heb eigenlijk alleen maar
> goede ervaringen.
> 15 is eigenlijk wel weinig voor iemand die er al 10 jaar komt.
> Maar na dobre jutro kan ik gewoon met handen en voeten verder
> en hebben we er nog samen plezier in ook.
>
> groeten karel