We zijn weer terug dus zoals beloofd...

  • ****Ladouchie****

    Snik snik snik, we zijn vanmorgen teruggekomen met de auto van een fantastische vakantie in Kroatie.

    We zaten op camping bijala uvala in porec.

    Het was onze eeste keer.

    De reis nam 16 uur in beslag en was allemaal goed te doen.

    We hebben genoten, wat een prachtig land, we hadden perfect weer en zijn helemaal uitgerust.

    Ook was alles itt Zuidfrankrijk goed te betalen.

    Volgend jaar gaan we zeker weer!

    Het enige wat mij echt opviel en tegenviel waren de kroaten zelf.

    Nu heb ik natuurlijk alleen de kroaten in Porec en omgeving gezien dus dit houd ik in mijn achterhoofd.

    Maar ik vond de Kroaten erg nors, onaardig en zeker niet gastvrij….

    Zelf toerist onvriendelijk……

    Naar de supermarkt (konzum) gaan vond ik vreselijk, al die geiiriteerde mensen, die je aankeken alsof ze dachten: weer zo een rottoerist.

    Nee dat viel mij echt tegen….

    Wie weet is het in andere gebieden anders hoor.

    Maar al met al een fantastische ervaring, die ik iedereen aanraad!

    Ik zit hier nu met de blues omdat het weer voorbij is….het hier rotweer is en we weer een jaar moeten wachten!!

    Maar voor een ieder die nog mag: veel plezier, geniet ervan~!

    Lieve groet

  • Guy

    Terug welkom in dit kikkerlandje.Het doet mij plezier dat de vakantie goed meegevallen is op de kroaten na.Ik merk geen verschil echter,noch in de grote supermarkt in Zadar ,noch in de kleine in Posedarje:net zoals hier.Mogelijks is er toch een verschil tussen Istrië en Dalmatië.Ik zou het niet weten.

  • Gerda

    Hee Ladouchie

    Leuk dat het land je bevallen is …. en ja je hebt het ook super getroffen met het weer !

    Wij gaan over 19 dagen naar Pula , ons lustrum dit jaar we gaan voor de tiende keer !

    Ik kan me nog heel goed herrineren dat ik dat in het begin ook dacht ….. wat een norse onvriendelijke mensen die Kroaten …… maar ik denk er nu totaal anders over je moet zeker de moeite nemen ze te leren kennen wij lieten ons gewoon niet uit het veld slaan toonden echte intresse en dat hielp …. ze kwamen los en dan heb ik het voordeel er al zoveel jaar te komen dus ik kon ook het volgende jaar intresse tonen in vrouw en kinderen bijv . en zo ook in een supermarkt bijv als ik bij ons op het vakantie complex elke dag wel even binnenloop ben ik gewoon altijd vriendelijk een glimlach doet vaak wonderen ….. en hou altijd in je achterhoofd dat jij dan wel in vakantie stemming bent …. maar hun gewoon keihard werken vooral nu in deze periode ! ( en toeristen kunnen lastig zijn )

    Wij hebben er inmiddels een behoorlijke kennissen kring opgebouwd want echt ze vallen best mee ….. en sjagerijnige mensen heb je ook onder de Hollanders hoor .

    Leuk dat je voor volgend jaar weer plannen hebt !

    Groet Gerda .

  • ****Ladouchie****

    Ohhhh Gerda mogen we mee in je koffer?????

    Geniet er maar lekker van en ik hoop voor jullie ook op fantastisch weer!

    groetjes

  • Patrick

    Ho maar! Als dat Japa gaat lezen dan zal hij weer zijn kam recht zetten hoor!

    ik citeer: "ik vond de Kroaten erg nors, onaardig en zeker niet gastvrij….

    Zelf toerist onvriendelijk……"

    Dat was mij daar over twee jaar ook opgevallen, en ik was op het eiland Krk.

    Ik had ook een prachtige vakantie daar! Vertrek ook terug vrijdag 13 juli naar ginder. Wij kijken er alweer erg naar uit!

    Toen ik terug kwam vertelde ik dat ook hier op de site, en sommige o.a. JaPa op kop begonnnen daarop te reageren dat dit alles pertinent onwaar was!

    Hij durfde zelfs te beweren dat wij misschien zelf wel zeer onvriendelijk waren en geen respect toonden voor die mensen in hun eigen land!

    Ja JaPa en Co. nu hoor je dit eens van een ander ook!

    Groetjes

  • JaPa:o)

    Patrick,

    ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

    JaPa.

  • cleppie

    Sorry hoor, maar wat een ongelofelijk gezever is dit Mr. Patrick. Net of ze in ons land niet nors en chagrijnig zijn!! Het zal best dat er tussen de bediening mensen rondlopen die wat nors en stuurs voor zich uitkijken, haha je moest eens weten! Maar hoe ga je er zelf mee om… wij hebben nog nooit last gehad van chagrijnige mensen in restaurants die we hebben bezocht. Probeer eens wat kroatische woordjes te leren, zonder te slijmen. je zult verstelt staan. Iedereen zou eigenlijk wel vlot en vriendelijk bediend willen worden… maar ja? Ze houden echt wel van een praatje. Wat ik heel prettig vind is… een gezellige muziekje op achtergrond, (liefst live) dan natuurlijk genieten van het heerlijke eten (want daar kom je tenslotte toch voor) en als dan ook nog de sfeer goed is… nou wat moet je nog meer. Mischien een tip… kijk eens rustig rond er zijn zoveel leuke kleine en gezellige restaurantjes, b.v buiten eten geeft al direct wat meer sfeer. En dan na het heerlijke eten zeg je b.v tegen de bediening…zeg maar tegen de kok dat het super was!

    O.k ik zou zeggen dobar tek en laat het smaken.

  • karel

    Zo is het.

    Ik kan misschien 15 woordjes, waaronder alstublieft en dank je wel.

    Mijn ervaring is dat, dat al voldoende is.

    Ik kom er nu ook al weer 10 jaar en heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen.

    15 is eigenlijk wel weinig voor iemand die er al 10 jaar komt.

    Maar na dobre jutro kan ik gewoon met handen en voeten verder en hebben we er nog samen plezier in ook.

    groeten karel

  • Patrick

    En ik blijf toch bij mijn mening Japa!

    Het zijn idd. weer dezelfde (Japa en Cleppie) die er opvliegen.

    Luister:

    In restaurants zijn ze wel vriendelijk, maar daar rond in het algemeen niet.

    Ook ik probeer mij zoveel mogelijk in hun taal begrijpelijk te maken en vriendelijk te zijn. Kocht zelfs een boekje “Kroatisch leren” om toch iets of wat te kunnen converseren met hun. Dan hoop ik toch van hun ook wat vriendelijkheid terug!

    De mensen op het eiland Krk in Kornic waar ik logeer zijn idd. supervriendelijk en zeer joviaal en helpend waar het kan! Ik breng voor die mensen zelfs geschenkjes mee van thuis voor hen, en geef zelf telkens op zaterdagavond een barbeque voor gans de familie, waar we veel praten en plezier maken. Echt gezellig!

    Maar als je bv aan souvenierkraampjes of bij handelaars komt, klampen sommigen je al vast om iets te kopen, en ho maar als je niets koopt, ze maken je in hun taal uit, en werpen een norse blik naar jou met wat gebroebel tussen hun tanden. Ik begrijp dat die mensen ook moeten leven en werken voor hun onderhoud, maar het moet leuk blijven hé!

    Jullie zouden eens met mij mee moeten wandelen, je zou het wel merken! Maar ja als jullie het niet willen zien dan mag je 200 jaar met jullie rondlopen je zou het nog niet (willen) zien. Sorry jongens! Kroaten en Hongaren waar ik al een paar keer kwam zijn niet zo heel vriendelijk, dat zit in hun genen denk ik.(er zijn natuurlijk uitzonderingen) Maar ja nu zal je af komen dat die mensen al heel veel meegemaakt hebben. Inderdaad daar kan ik volledig inkomen, maar daar kan ik niet aan helpen, of toch wel ik kom op bezoek in hun land en verteer mijn geld daar!

    Mag dat dan niet gezegd worden, of moet ik van jullie tegen andere bezoekers zeggen dat ze allemaal supervriendelijk zijn terwijl dit absoluut niet zo is!

    Toch blijft het een prachtig land om naartoe te gaan.Nog 12 dagen en ik vertrek terug! En nu stop ik er over,heb mijn gedacht gezegd, leuk of niet voor jullie!

    Groeten uit Gent -Belgiëkarel schreef:

    >

    > Zo is het.

    > Ik kan misschien 15 woordjes, waaronder alstublieft en dank

    > je wel.

    > Mijn ervaring is dat, dat al voldoende is.

    > Ik kom er nu ook al weer 10 jaar en heb eigenlijk alleen maar

    > goede ervaringen.

    > 15 is eigenlijk wel weinig voor iemand die er al 10 jaar komt.

    > Maar na dobre jutro kan ik gewoon met handen en voeten verder

    > en hebben we er nog samen plezier in ook.

    >

    > groeten karel

  • karel

    Souvenierkraampjes en handelaren?!

    Als daar Uw mening op gebaseerd is, zou ik voorstellen eens een wandeling met de mensen die U noemt te maken.

    De kans is trouwens groot dat dit geen kroaten zijn.

    Correct me if I am wrong.