Hoi Hanneke,
Als je op de site van de camping (www.zaton.hr) rechts op “resort map” klikt, dan kun je door steeds op de kaart van de camping te klikken inzoomen op de plek waar je komt te staan.
Dan zie je ook dat je in het 4e straatje staat met best wel een grote plek.
De meeste van deze plekken hebben ook behoorlijk wat schaduw omdat er altijd wel een boom aanwezig is.Het is ongeveer 100-150 meter van het strand, en dichtbij (niet te dichtbij) mooie sanitair gebouwen.
Zelf stonden we altijd achteraan op de camping vanwege de rust, maar mijn vrouw wilde voor volgend jaar ook eens wat minder lopen, dus wij komen misschien te staan op nummer 308.
wie weet treffen we elkaar nog wel.
Voor wat betreft de uitstapjes : de meeste mensen komen niet eens van de camping af zo gezellig is het er, en zoveel is er te doen.
Maar als je dan toch gaat : de reistijden vallen best mee, en het uitzicht onderweg is adembenemend.
Je kunt gewoon lekker slenteren in de stad Zadar (half uurtje), in Sibenik (1,5 uur) kun je de kasteelruine midden in de stad beklimmen waarna een prachtig vergezicht over het water je beloning wordt.
De Krka watervallen zijn daar vlak om de hoek, dus te combineren (erg mooi en je mag er ook zwemmen).
Split is inderdaad zo'n 3 uur rijden maar wel mooi om te shoppen(schijnt de modestad te zijn) heeft palmbomen,en heeft een van de weinige McDonalds van Kroatie.
Dit laatste hoeft van mij niet zo, maar mijn jongste wil na 3 weken wel weer eens een burgertje weghappen, terwijl vrouwlief een paar nieuwe schoenen tot zich neemt.
Alle steden hebben prachtige gebouwen en een lekkere relaxte sfeer en natuurlijk veel terrasjes.
Natuurlijk kun je ook nog naar de grote watervallen van Plitvice, maar die zijn ook zo'n dikke 3 uur rijden (kijk even op dit prikbord voor wat anderen hierover kwijt willen).
Ten slotte kun je vanaf de camping met een grote boot naar de Kornati eilanden.
Dit is een schitterend natuurreservaat.
Veel mensen doen dit, maar persoonlijk vind ik dit te duur voor wat je ervoor terugkrijgt.de meesten die wel gaan hebben dit gevoel na afloop ook wel.
Ik ga liever zelf met mijn rubberbootje langs de grote eilanden in de buurt van de camping.
Voor wat betreft de boodschapjes : die zijn ongeveer even duur als in Nederland, maar veel voor ons bekende merkartikelen zijn gewoon wat duurder (Coca Cola etc.)
Wij gaan zelf altijd naar de Kaufland in Zadar (goedkoopst en groot), maar er is b.v. ook een Lidl in Zadar (niet zo goedkoop als bij ons) en een hele grote Interspar.
Bij deze laatste is ook een heel winkelcentrum, en ze hebben zelf een grote lunchroom waar je goedkoop kunt lunchen etc.
O, en als je 's avonds lekker en dichtbij wilt eten kun je op de camping naar restaurant Beppo, of net buiten de camping bij restaurant Ivan (uitgang v.d. camping linksaf, daarna de 2e rechts, en 1e links).
Bij deze laatste kun je lekker en goedkoop (beneden 10 euro) eenvoudige maaltijden tot je nemen, terwijl je ze in de keuken bezig ziet.
Op de camping zelf zijn meerdere restaurantjes, terrasjes, winkeltjes etc. in een gezellig “straatje” waar je 's avonds even lekker aapjes kunt kijken.
En voor de rest denk ik dat je gewoon nieuwsgierig moet zijn (oren open houden wat anderen doen/meemaken ) en zelf gaan experimenteren.
Veel mensen kunnen rustig de hele dag aan het strand doorbrengen, en anderen zoals ik hebben niet zoveel rust en gaan dan zoeken naar interessante bezigheden.
Het enige nadeel van deze camping vind ik de weg er naartoe (eeeerg veel Duitsland).
Als je wat foto's van de camping wilt, moet je maar even een mail adres opgeven waar ik ze naartoe moet sturen.
Groetjes,
Bo