Maarten,
Even een correctie, de pont waar jij het over hebt is de pont tussen Peljesac en Korcula, dan ben je dus nog niet op het vaste land.
De bootverbinding met het vaste land is van Split naar Vela Luka, duurt ongeveer 3 uur en kost je rond de 500 Kuna (met 2 personen).
Je kunt ook vanuit Drvenik vertrekken, dan kom je aan in Korcula Stad, prijs ontloopt elkaar niet al teveel.
Zowel in Split als Drvenik vertrekt de pont slechts 2 keer per dag.
Korcula is een schitterend eiland, duidelijk 1 van mijn favorieten. Ben vorig jaar rond Korcula Stad gebleven en dit jaar nabij Vela Luka.
Vela Luka is duidelijk minder toeristisch, maar heeft zeer veel mooie stranden, welke uiteraard lang zo druk niet zijn, sterker nog, de kans dat je het strand alleen hebt is vrij groot.
Lumbarda is inderdaad ook een leuk plekje en ik denk dat ik weet waar Maarten zo ongeveer zat, dan zit je inderdaad niet slecht.
Je bent dan misschien 10 minuten van Korcula Stad, wat een zeer gezellig plekje is.
Dubrovnik kun je in een dag op en neer doen, ga je gewoon met de snelle bootverbinding (dus alleen passagiers, geen auto's), kun je ‘s ochtends heen en ’s avonds weer terug. Hetzelfde kun je doen met Split vanuit Korcula Stad.
Appartementen zijn er meer dan genoeg. Als je niet in het absolute hoogseizoen komt is er meer dan genoeg vrij, kun je eerst rustig kijken waar je wilt zitten en dan beslissen.
Nabij Korcula stad hadden wij een appartement met uitzicht over het water tussen Peljesac en Korcula, magnifiek uitzicht, zelden zoiets moois gezien.
Dit jaar was het uitzicht over Vela Luka, ook schitterend om te zien.
Met Korcula zit je in ieder geval goed, alleen denk ik dat het voor jonge kinderen misschien niet zo leuk zal zijn, er is weinig vertier te vinden. Ook grote discotheken ben ik niet veel tegengekomen, dus als je dat zoekt zul je van een koude kermis thuis komen.
Korcula is meer een eiland van ‘lekker rustig en lekker genieten’ en daar heb ik geen bezwaar tegen.