kost dat ????

• Robert

Auto rijden valt best mee. Rijstijl is niet al te best (vooral inschatten van snelheid kunnen de meesten niet), maar wat dat betreft vind ik de situatie in Italie veel erger. Ik erger me in Kroatie overigens meer aan mensen die veel te langzaam rijden. 60 a 70 km/u op de snelweg bijvoorbeeld. Dit is pas echt gevaarlijk.

Parkeren is een ramp in de grote steden en het beste is om je auto in een parkeergarage te zetten. Kost wat meer, maar scheelt je enorm veel tijd en frustratie (lees: beschadigde auto, wachten op politie en sleepdienst wanneer iemand anders je klem zet op de parkeerplaats).

Prijzen in de supermarkt zijn inderdaad gemiddeld wat hoger dan in Nederland en campings zijn ook ronduit duur, maar uit eten gaan is stukken goedkoper (m.u.v. bepaalde visgerechten), benzine is ook nog steeds goedkoper en dit geldt ook voor parkeertarieven, bioscoop, openbaar vervoer, verkeersboetes, een kop koffie etcetera. Al met al vind ik de prijzen nog flink meevallen in vergelijking met bijvoorbeeld Italie en Griekenland. In absolute zin althans, want prijs en kwaliteit zijn niet altijd in overeenstemming en dit is ook een van de meest gehoorde klachten.

• Hetty

Van de zomer zat ik bij een Kroaat in de auto……….

Wel, ..ik leef nog….

Maar scheuren joh…..snelle jongen,reed verder wel goed hoor..

Was wel een avontuur…

• Tes

Kroatie duur? Nou ik vind dus van niet. Ter vergelijking met bijvoorbeeld Frankrijk

zijn wij nog altijd goedkoper uit. Maar je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. Wat zijn je wensen/eisen voor/aan een camping? Een super de luxe camping met alles erop en eraan? Of een wat kleinschaliger met wel kinderanimatie maar geen zwembad? Wil je altijd zelf koken of lekker uit eten?

Istrie is stukken duurder dan Dalmatie of de Kvarner. Plus dat je over de koppen van landgenoten loopt. In die zin dat wij eens naar Park Umag in Umag (Istrie) zijn geweest. Een camping met alle luxe die je je maar kunt wensen, verzin het en het is er. Maar ook Amsterdamse feestmedleys (de godganzedag) keihard bij het zwembad en broodjes frikadel! Ik vond het verschrikkelijk! Wat een drama. Het was daar veel duurder dan bovengenoemde streken. En bovendien de natuur niet mooi. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Toch ben ik verliefd op Kroatie. De Kvarner is adembenemend en Dalmatie met z'n verscheidenheid aan natuur ook. Op bijv. Mali Losinje hebben wij gestaan op camping Poljana. Geen zwembad maar wel een prachtige kindvriendelijk baai voor de deur. Zo helder, net een aquarium. Zulk schoon en ruim sanitair heb ik werkelijk nog niet eerder gezien. Kinderanimatie is hartstikke leuk. Het is dus maar net wat je zelf wilt.

En voor wat betreft het auto rijden, ja ze rijden daar enorm hard, maar houden wel degelijk zeer strenge alcohol controles.

Oh en nog even over de supermarkt prijzen, AH prijzen + 10 % heb ik niet ervaren. De prijzen zijn wel te vergelijken met NL supermarkten. Maar groente en

fruit is toch veel lekkerder en verser als je dat haalt bij de goedkopere stalletjes langs de weg. En op een terrasje betaal je nog geen 1.20 euro voor een biertje. En waar in Nl betaal je nog een tientje pp voor een voor/hoofd en na-gerecht incl. drankjes?

Zo zie je maar, eenieder ervaart een en ander anders.

• peter

Iedereen heeft het er maar over dat Istrie duurder is dan de rest maar dat ligt er ook maar aan wat je zelf doet.Wij staan met zn 5en in het hoogseizoen op een camping voor 35 euro per dag ( Kazela in Medulin) en vandaaruit zijn volop winkels/supermarkten te bezoeken. Zelf ijs inkopen bij de Lidl of Mercator is veel goedkoper dan elke dag 3 og 6 ijsjes bij een ijsrestaurant. Maar waar koop je in een restaurant voor 5 Euro nog een heerlijke pizza waarbij je met 5 personen aan 3 pizzas ruim genoeg hebt? ik kan mij niet voorstellen dat de pizzas in Dalmatie nog goedkoper zijn, maar als dat zo is hoor ik het graag…En een halve liter bier voor 15 kuna, lijkt mij redelijk.Maar ook bier is volop te krijgen bij Lidl hoor.

• anous

peter schreef:

>

> Iedereen heeft het er maar over dat Istrie duurder is dan de

> rest maar dat ligt er ook maar aan wat je zelf doet.

Zelf ijs inkopen bij de

> Lidl of Mercator is veel goedkoper dan elke dag 3 og 6 ijsjes

> bij een ijsrestaurant.

En een halve liter bier voor 15 kuna,

> lijkt mij redelijk.Maar ook bier is volop te krijgen bij Lidl

> hoor.

leuk…maar ik ga niet op vakantie om 3 weken bij mn caravan te zitten.

joepie…ijs en bier van de lidl kopen in kroatie…en dat 3 weken lang bij je caravan nuttigen….

niet mijn manier van vakantie vieren. vindt het gezellig ergens een terrasje te pikken en bij een ijssalonnetje een ijssie te eten. ook uit eten gaan hoort er bij ons bij.

tuurlijk hoeft dat niet elke dag….maar om nu op vakantie te gaan en alles zo low butget mogelijk in te kopen en bij je caravan te nuttigen? nee…dan kan ik ook wel thuis blijven en bij de lidl mn inkopen doen.

tuurlijk is het nog goedkoper dan oa italie..maar kroatie is wel degelijk duur geworden.

• peter

Anous ik begrijp je reactie, maar hopelijk begrijp je ook dat er mensen zijn die het wat minder breed hebben. En daarvoor heb ik gemeld dat het ook in Kroatie mogelijk is om low-budget dingen te doen.Zodat er toch nog wat geld over blijft voor etentjes en excursies.Want vakantie blijft toch vakantie en het zou niet leuk zijn om tijdens je vakantie op elke cent te moeten letten.

• Hanneke

ik ben even gaan kijken wat de campings in Frankrijk en Italie kosten, en ik ben tot de conclusie gekomen dat de campings die gelijk staan aan Zaton ,nog duurder zijn,en je hebt daar ook goedkope campings waar je minder dan de helft kwijt bent met 3 personen,maar die zal je ook in Kroatie hebben.Maar we gaan gewoon ,heb m,n spaarpotje al klaar staan.en er is niks mis mee met de Lidl en Aldi wij vinden het prachtig om lekker eten te maken met onze skottel gezellig voor de tent. tot in Juli op Zaton, wie gaan er nog meer?

• Evelien

Ieder zn plezier maar mij kom je daar niet tegen…

Als ik op elke straathoek Nederlanders tegen wil komen blijf ik lekker thuis ;-)

Toch alvast een fijne vakantie Hanneke

• anous

hoi peter.. tuurlijk begrijp ik dat er mensen zijn die het minder breed hebben. zelf hebben we het momenteel ook niet breed. moeten ook keuzes maken.

maar juist daarom is vakantie voor mij ook echt vakantie….thuis zo zuinig mogelijk aan doen…en op vakantie lekker uit eten (ook niet dagelijks hoor), terrasje pakken, bootje varen enz enz. idd ff niet constant op je centen letten.

• Guy

KiCo en Gerrit hebben gelijk met hun aanbeveling om naar Dalamtië te gaan.Het is inderdaad iets goedkoper,er is wat meer ruimte,je hebt de meeste bezienswaardigheden zeg maar binnen handbereik en als het regent heb je in Istrië daarop meer kans dan in Dalmatië.

Wat het autorijden betreft weten de meeste kroaten(en sommige toeristen) niet wat uiterst rechts rijden is en kennen blijkbaar de betekenis van een doorlopende witte lijn niet.Dus:uiterst rechts rijden , vooral in de bochten en dan kom je er wel.

Ik zie verder niet in waarom men niet bij de Lidl of de Metro de boodschappen zou doen.Bij de Metro kan je met een Makropasje terecht of nog gemakkelijker met een Metropasje van een kennis.Zo'n pasje is voldoende en je hoeft je niet te identificeren zoals hier.(In Zadar in ieder geval niet)

Ik heb de goede(of slechte??) gewoonte om bij mijn eten een half litertje wijn te drinken.Vroeger kreeg ik voor €4.10 Babic of Peljesac(Dalm) maar dat is gewoon niet meer te drinken en zou wat mij betreft het predikaat wijn niet meer mogen dragen.Een iets beter wijntje uit een 75 centiliter fles kost zo,n €16(in het restaurant).Dat is veel meer dan een uitgebreid etentje en de kwaliteit is ook maar zo .Ik heb bij de Metro een kwalitatief uitstekend Californisch wijntje gevonden dat mijns inziens zeker niet moest onderdoen voor de kroatische topwijnen en dat voor een goede €4.Voor mijn stamrestaurant Marin in Posedarje was het geen probleem dat ik gedurende 5 weken elke dag mijn eigen wijntje zou drinken.Men wou niet dat ik er iets tegenover stelde maar ieder dag telde ik toch €2 bij op de rekening en op die manier had ik elke dag voor € 6.20 een uitstekend en betaalbaar wijntje bij de maaltijd.