Kroatische en Balkan Restaurants in Nederland en België

  • Marjolein

    Graag wil iedereen uitnodigen persoonlijke ervaringen te delen van restaurants in Nederland en België die de nog de Kroatische (Balkan) keuken serveren.

    Restaurant Mostar in 's-Gravenvoeren (B) serveert heerlijke Balkan gerechten. Bij binnenkomst leek het erg eenvoudig maar de sfeer is er prima. We werden verwend met gratis soep van het huis. De maaltijden zijn goed en betaalbaar. De eigenaar komt uit Mostar maar is al heel lang in België. Een paar woordjes Kroatisch gewisseld met hem en hij moest toch even nadenken hoe het ook al weer ging. Grote hilariteit natuurlijk. Nog getoost met een glaasje Pelinkoac.

    We waren weer even terug in de warme gastvrije sfeer zoals we die kennen van Kroatië en Bosnië. ŽIVJELI.

    Restaurant Adria in Zandhoven (B) komen we altijd langs als we naar Holland rijden dus daar moesten we wel een keer stoppen. Net terug uit Kroatië, nieuw paspoort ophalen in Antwerpen, op de terugweg langs bij Adria. Wat blijkt, zijn het Kroaten uit Rotterdam. Zeer vriendelijke dame, heerlijk kunnen kletsen over het mooie schilderij wat ze hebben van Dubrovnik en hoe het momenteel gesteld is met het toerisme in Kroatië. Het eten is er zeker goed, smaakt heerlijk, wel wat prijzig.

    Ben heel benieuwd naar jullie verhalen.

  • jan

    Wij hebben gisteravond gegeten bij de Witte Paauw in Elspeet. Ze hadden daar een eenvoudig jubileum menu en dat smaakte goed.

    Een lekkere Goulash soep , 3 soorten gegrilld vlees met frietjes en sla en als toetje een klein pannekoekje met ijs.

  • Wiel

    Zal best wel gesmaakt hebben maar de “Kroatische toets” is in dit menu wel ver te zoeken volgens mij.

    Dit kan je in België op zowat iedere hoek van de straat eten………….

    M.v.g.

  • Cleppie

    Hi

    Langzaam naderen we het knusse Elspeet een oase van groen en rust, majestueuze oude boerderijen prachtige heidevelden zelfs een herder met zijn schapen ontbreekt hier niet.

    Jeseni, herfst op de Veluvwe, goudgele en brons gekleurde bladeren, de Veluwe een rustieke streek met pittoreske dorpjes, uitgestrekte weilanden en lommerijke bossen. Ook een streek voor een uitgebreide wandeling door adembenemende landschappen, getuigen van een rijk en boeiend verleden.

    Rustig rijden we het grindpad op, het is behoorlijk fris, een heerlijke geur van hout vanuit het bos tegenover het restaurant, maar ook vanuit het restaurant komt een geur die mijn tong doet strelen!

    Eenmaal binnen hangt er een sfeer van warmte échte gastvrijheid en knusse gezelligheid, ingericht met veel Kroatische spulletjes. Jawel ik voel me een bevoorrecht mens, met Kroatische vrienden die dan ook nog toevallig een restaurant hebben.

    De gastronomie in dit restaurant “de witte pauw” is uitstekend, een klein tipje van de sluier…

    Seizoensgerecht

    20 jaar jubileum menu

    Goulash soep (lekker gevulde Kroatische specialiteiten soep)

    3 Soorten gegrild vlees ; Raznjici (spiesje met gemarineerde varkensfilet), Cevapcici (Kroatische specialiteiten worstjes), Pljeskavica (iets pikant gekruid rundvlees) Daarbij geserveerd 2 sauzen, friet, en een frisse salade.

    Palacinka (flensje met huisgemaakt ijs) …maar er is zo veel meer…

    Wisselende seizoensgerechten op ons menubord…

    à la carte mogelijkheden tot 50 personen en zomers op het terras nog eens 40 zitplaatsen…

    De keuken is geopend van woensdag tot en met zondag vanaf 17.00…

    Weet je wat, ik zou zeggen ga er eens langs en doe Tom en Brigitt de hartelijke groeten van me.

    dobar tek cleppie www.kroatieclub.eu

  • eric

    leuk initiatief die databank van kroatische restaurants in NL en BE.

    maar zouden jullie een telefoonnummer, adres en evt. website kunnen vermelden?

  • Kelly

    Hey, super lekker restaurant in Grobbendonk, ongeveer 15 km van Antwerpen!

    Restaurant Jadran, klein maar supergezellig,

    www.kroatisch-restaurant-jadran.be

    Groetjes ,Kelly

  • Cleppie

    Hi kelly

    Hmm ik verheug me er nu al op, zal ik in het pak gaan? Ik neem wel heel veel kroatische souvenirs mee hoor als ik kom.

    pozdrav cleppie

  • Kelly

    Dat pak hoeft echt niet hoor Cleppie, maar zie er enorm naar uit om kennis te maken,en hoe kan dat beter dan met het lekkere eten van Mira en een goe fleske…euhm laat ons zeggen ne Plavac ofzo??

    Tot gauw!!!!!!!!

    Kelly

  • KiCo

    Tof … dit restaurant kende ik nog niet. Hier zal ik zeker eens een keertje gaan eten. Volgende restaurants heb ik reeds uitgetest.

    Restaurant Zagreb

    Londenstraat 6

    2000, Antwerpen

    Restaurant Adria

    Liersebaan, 157

    2240 Zandhoven

    Restaurant Aspalathos

    Sint Waldetrudisstraat 99

    2200 Herentals

  • wil

    Iemand adressen van restaurants in de kop van Noord-holland