Ben ik in Kroatië wel veilig?

  • Robert

    Hoe veilig is het in Kroatië en dan met name niet in het zomerseizoen, niet in de toeristengebieden maar in het binnenland en dan afzakkend richting Dubrovnik?

    Hebt u tips waar we voor moeten zorgen en wat we altijd moeten doen en ook zeker wat we nooit mogen doen?

    Robert

  • Anita

    Beste Robert,

    Naar mijn mening is Kroatie toch echt wel redelijk veilig, wil natuurlijk niet zeggen helemaal veilig…ben je tegenwoordig nooit meer! Ik denk dat de bevolking in het binnenland zelfs nog gastvrijer en relaxter is dan de bevolking in de toeristengebieden..

    Ik weet niet waar je naartoe gaat, maar pas op voor mijnen…die zijn namelijk nog niet overal opgeruimd! dus niet zomaar je eigen wandelroutes bedenken…

  • Marko

    Kroatië is gewoon veilig. Je moet inderdaad uitkijken voor mijnen zoals Anita al zei. Plaatsen waar mijnen liggen zijn in de regel aangegeven, maar voor de zekerheid nooit wegen/paden verlaten. Via de zoekfunctie kun je meer over mijnen vinden en de gebieden waar deze vooral aanwezig zijn. Je komt dan o.a. terecht op:

    www.seesing.com/algemeen.htm#Landmijnen

    Verkeersveiligheid: er wordt naar mijn mening in de regel veel te hard gereden en roekeloos ingehaald. Ook over dit item is vaker geschreven (zie zoekfunctie).

    Diefstal en criminaliteit: lager dan in NL.

    Ik zou zeggen, gewoon heen gaan en als er kinderen meegaan extra opletten.

  • Guy

    In die 39 jaar dat ik er kom en er ieder jaar langer dan een maand verblijf heb ik maar 2 zaken meegemaakt.In de zestiger jaren is er in mijn auto ingebroken(zonder schade) en was mijn gereedschapskoffer gestolen.Schade was door reisverzekering gedekt.

    In 1985 heb ik een ernstige aanrijding gehad door een veearts uit Bokanjac die de bocht afsneedt.Kostte mij 3 maand ziekenhuis en kreeg ook nog de schuld zoals toen gebruikelijk was voor een vreemdeling.Op mijn hoger beroep dat ik aangetekend naar het hoog gerechthof in Zagreb had gestuurd kreeg ik niet eens antwoord.

    Achteraf kwam ik er achter dat het gerechthof van Zadar op de vingers getikt was,ondermeer omdat er geen rechter op de plaats van het ongeval geweest was,iets wat verplicht was bij(en is ?) ernstige ongevallen.

    In ieder geval vind ik Kroatië een stuk veiliger dan hier.Wel uitkijken voor autobestuurders die de bedoeling van een doorlopende witte lijn blijkbaar niet kennen en dat zijn er heel wat.

  • Robert

    He, een naamgenoot op het prikbord…

    Kroatie is een stuk veiliger dan Nederland als je het over geweldadige criminaliteit e.d. hebt, hoewel hier ook wel eens een toerist wordt overvallen of vermoord. Van het laatste zijn er mij twee gevallen bekend in het Kvarner gebied de afgelopen twee jaar.

    Autoinbraken heb je overal, dus ook in Kroatie. De meest populaire auto's zijn Volkswagens. Ook de BMW X5 was erg populair een paar jaar geleden, maar deze bende zal wel zijn gestopt, want ik hoor daar niets meer over.

    Andere criminaliteit betreft het gehele ambtenarenapparaat, inclusief de politie. Tracht hier zo min mogelijk mee in aanraking te komen. Blijf altijd vriendelijk en doe alsof je niets begrijpt als je toevallig wordt aangehouden. Ga vooral niet de wijsneus uithangen. In het binnenland en dan vooral in Dalmatie willen pro Kroatische uitingen het humeur van de plaatselijke dienders wel eens doen omslaan in positieve zin.

    Wat veiligheid op de wegen betreft moet ik mij helaas aansluiten bij de eerdere postings. Kroaten rijden vaak gevaarlijk. Snelheid vind ik wel meevallen (ik rij zelf een stuk vlotter dan de gemiddelde Kroaat), maar men kijkt erg slecht en kan absoluut geen snelheid en afstanden inschatten. Gevaarlijk inhalen is een nationale hobby….

  • Guy

    Niet rechts rijden en de doorlopende witte lijn niet in acht nemen,vooral in bochten,zie ik als het grootste probleem.Dan heb ik nog niet over dronken achter het stuur en dat ondanks de o/o wetgeving.

    Wat eventueel kontakt met politie betreft doet vriendelijkheid en een paar woordjes kroatisch soms wonderen.Op die manier kwam ik al 2x van een bekeuring af wegens overdreven snelheid.

  • gerrit

    Ik ben het geheel met de vorige sprekers eens ik heb nooit iets van criminaiteit gemerkt in al de jaren dat we er komen.

    Ons huis staat de hele winter zonder toezicht en er is nog nooit wat gebeurd

  • Robert

    Wij zijn al wat gewend door onze reizen in Oost-Europa en dit gaat over landen als Polen, Tsjechië, Hongarije, Roemenië en Istrië maar de kanten van Dalmatië kennen wij niet.

    Ik rij makkelijk in Duitsland tussen de 140 en 200 maar in deze andere landen hou ik me in of beter gezegd moet ik me inderdaad inhouden want “ze rijden als gekken” zoals mijn vrouw altijd zegt.

    Criminaliteit gaat zover tot wanneer je zelf iets meemaakt, maar maak je nooit iets mee dan zeg je: 't is hier best veilig.

    In Italië loop ik altijd met mijn handen in mijn zakken want daar vertrouw ik (gevoelsmatig) niemand. Maar dat is nergens op gebaseerd want het is daar ook altijd al goed gegaan.

    Ik ben nu gewaarschuwd voor de zogenaamde Joegoboys maar misschien is dat ook nergens op gebaseerd en valt het allemaal reuze mee.

    In toeristengebieden wordt je dikwijls geflest met rekeningen, dubbele prijzen en zakkenrollers. Maar dat heb je ook bij ons in Nederland of België aan de kust.

    Het gaat er bij mij nu maar om dat wanneer ik op gewone wegen rij, al is dit in het binnenland, of ik daar veilig rij.

    Heeft er iemand (speciale) tips wat ik wel en niet moet doen in het verkeer, in een restaurant, aan het strand of in steden zoals Split en Dubrovnik?

    Robertgerrit schreef:

    >

    > Ik ben het geheel met de vorige sprekers eens ik heb nooit

    > iets van criminaiteit gemerkt in al de jaren dat we er komen.

    > Ons huis staat de hele winter zonder toezicht en er is nog

    > nooit wat gebeurd