leuke plaatsen op Hvar

• hugo

Ik ben nog steeds op zoek naar leuke plaatsen,restaurantjes of niet alledaagse zaken die er te zien zijn op Hvar.

Het is soms écht teleurstellend als je ziet welke antwoorden men soms krijgt.

Zaken die je op alle Kroatische websites kan vinden hoeven écht niet meer.

Het zijn nét die tips die niet op de websites staan die een forum interessant

maken.

• berny

Onveer 8 km ten oosten van Jelsa ligt het gehucht Humac, met een geweldig sfeervol restaurantje waar verfijnde Kroatische hapjes geserveerd worden in een magistrale omgeving. De laatste paarhonderd meter over slechte weg. Stokoud kerkje te bezichtigen; de bijzonder aardige bejaarde vrouw die ons dit kerkje van binnen liet zien, nodigde ons mee in haar basale huisje, waar we met haar eveneens bijzonder gastvrije man kennismaakten; de glazen werden op tafel gezet, enz. - niet zo ongewoon in dit deel van de wereld, maar door de hele setting overweldigend…kortom, een droom, deze plek…voor degene die tegen de stilte kan, of stellen die iets bijzonders (romantisch) zoeken en de (gezellige) drukte in Jelsa willen ontvluchten.

• cleppie

Hi Hugo

Hvar is zeker een aanrader, er zijn wel degelijk rustige plekjes te vinden op dit schitterende eiland. Je kan b.v naar Jelsa gaan, een klein idylisch plaatsje en geniet van zijn mooie dromerige huizen, zijn beschutte haven waar het goed toeven is.

Maar Hvar heeft meer, veel meer… geniet van zijn “typische sfeer” zijn historische huizen, het prachtige plein, er heerst een mild klimaat en zeker in augustus. Prachtig zijn de velden vol met wilde bloemen, maak lange wandelingen en geniet van de cistusrozen de rozenmarijn en natuurlijk vergeten we niet de lavendel, het is er echt nog, die ongerepte Adriatische natuur die Hvar zo kenmerkt.

Er zijn vele mooie site's te vinden over het eiland Hvar. Gezellige restaurantjes waar het prima eten is, en waar je je heerlijk culinair laat verwennen. Tom een goede vriend van me (geboren op dit eiland) fluisterde mij een prima tip in de oortjes… probeer eens een tafeltje bij restaurant “hanibal” keuze uit vele soorten heerlijke wijnen, verrukkelijke vlees & visschotels. En als je van het water houdt dan kom je ook hier prima aan je trekken, huur eens een zeilboot en maak boeiende zeiltochten, en zo vind je “jou eigen rustige stille plekjes” waar je de sfeer van dit schitterende oude eiland pas écht gaat proeven.

Vergeet ook Stari grad en Vrboska niet, kleine gezellige plaatsjes die je ook zeker moet bezoeken. Stari grad telt vele gezellige cafes en knusse pubs, en duik de wijnkelders eens in, men verteld er graag over. Een bekende wijnsoort is bogdanusa, de prc, de bijeli, en de bekende rode wijn de“plavac”.

Ben je een cultuurmens? nou ook hier is het dan genieten, zomaar een kleine greep…

“de Hvar Zomer” in de mnd. juli/aug/sept. gezellige traditionele volksfeesten, volop met dans/zang/festivals/ en zijn religieuze feesten. Hvar, een eiland waar je de sfeer van vis zijn sponzen-kiezels-de traditionele keuken-de schelpdieren-de lavendel-olijfolie de wijn zijn uitstekende gerechten niet snel vergeten zal.

Wanneer je het eiland nadert vanaf het water, is het uitzicht op de baai met haar bescheiden hellingen schitterend om te zien, Hvar het klimaat is er net zo mild als de maaltijd zelf.

cleppie www.kroatieclub.eu

• JaPa:o)

Hugo,

Je vraagt iets over niet alledaagse zaken op het eiland Hvar.

Zoals Cleppie kan niemand het vertellen, maar ik zal je hier een stuk uit de Bijbel voor Kroatie vertellen.

Doordat de Turken in 1571 de stad met de grond gelijk maakten (de stad telde in die tijd meer inwoners dan nu), zijn de bouwwerken van de stad hoofdzakelijk uit de 16e en 17e eeuw. Maar er zijn juweeltjes bij. Rond de haven van de stad is het aangenaam toeven. Tijdens het Venetiaanse bewind kwamen veel bouwwerken tot stand, waarvan er helaas niet zoveel meer over zijn, al is het stadscentrum zeer authentiek.

Het arsenaal dateerd uit 1579, aangelegd om het hoofd te kunnen bieden aan een aanval als die in 1571. Men kon, overdekt, een complete vloot bouwen en herbergen. Het overdekt bouwen van schepen is derhalve geen moderne uitvinding. Op de bovenverdieping van het arsenaal werd in 1612 ten behoeve van de vervelende mensheid, een stadstheater gebouwd. Een theater met een dubbele functie. In de kamertjes die thans als een soort loge ronde het theater zicht op het toneel bieden, kon men zich in vroege dagen met een persoon van zijn keuze terugtrekken voor een genoeglijk uurtje. Het oudste theater van Kroatie kent een lange traditie en beleefde menig primeur van werken van grote Kroatische schrijvers.

Aan het plein waaraan het arsenaal grenst staat de Sv. Stjepankathedraal die dateert uit de 14e eeuw. In de kathedraal bevinden zich diverse kunstwerken. Hvar is een van de kleinste bisdommen ter wereld. Dat is niet af te lezen aan het bisschoppelijk paleis, naast de kathedraal. Een gedeelte ervan is als museum ingericht met als pronkstuk de vergulde bisschopsstaf uit de 16e eeuw. Op het plein vindt je ook een bron waaruit al sinds 1520 water opborrelt.

Wandelend langs de haven kom je bij het 15e eeuwse franciscanenklooster met een fraai aangelegde kloostertuin, waarin zich eveneens een museum bevindt. Het palacehotel aan de korte zijde van de haven is gebouwd op de fundamenten van het vroegere bewindvoerdershuis van het eiland, stammend uit de 15e eeuw, maar in 1903 geheel verwoest. Op het terras vindt je een van de fraaiste plaatsen in Hvar om de wereld aan u voorbij te zien trekken.

Aan de andere zijde van de haven, tegenover het klooster, kan je via trappen het hogere gedeelte van Hvar bereiken, van waaruit je een schitterend zicht hebt op de haven van het oude Hvar. Je kunt dit uitzicht ook bewonderen vanaf de kantelen van de vesting Spaniola, in 1551 in opdracht van Karel V gebouwd, in onmiddelijke nabijheid.

Vanuit de haven vertrekken bootjes naar de nabijgelegen “onbewoonde” eilandjes die met u en al die andere toeristen ineens niet meer zo onbewoond zijn. Gezien de grote belangstelling voor deze uitstapjes (én het grote aanbod) is dit kennelijk een toeristische must en zeker de moeite waard.

Ik hoop dat ik je hiermee een stukje geschiedenis heb kunnen meegeven voor een bezoek aan het eiland Hvar.

Een fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

Bron: Wereldwijzer Kroatie.

• Guy

Ben ik volledig met je laatste alinea eens.Kijk daarom ook eens op dit prikbord via “zoeken”.Tik Hvar in en alle data.Mogelijks vindt je daar iets naar je gading.Succes.

• Frits

Ik ben vele jaren op Hvar geweest, zal altijd wel een plkje in mijn hart houden. Hvar Stad vind ik wel erg toeristich, is ook eeen aantal jaren geleden uitgeroepen tot mondaine badplaats. Zelf prefereer ik plaatsjes zoals Stari Grad,

Bezoek een Hectorowitz in Stari Grad, Wandel eeens in Vrboska en neem een terrasje. Ga eens naar Zavala, neem daar eens een lekkere lunch aan zee, bezoek eens Udine op een van de hoogste punten van het eiland met een prachtig uitzicht op Brac.Wandel door de lavendelvelden, helaas is een gedeelte een paar jaar geleden afgebrand. Ga eens eten bij Jori Podrun, (Stari Grad) beschreven in de 100 beste Kroatische restaurant gids, Ga een 's-avonds vis eten bij Heremitas.

Ik ben daar 30 jaar geleden voor het eerst geweest en als ik soms na jaren op andere plekken in Kroatië geweest, weer op Stari Grad aankom, voelt dit als een soort thuis. Veel plezier daar

• hugo

aan iedereen die een antwoordje gaf ,bedankt, ik ga er zeker wat mee doen.

Berny,ken je toevallig nog de naam van dat restaurantje,of is er maar één.

Alleszins bedankt vanwege Hugo

• Norbert

Ben een aantal jaren geleden op Hvar geweest en ben toen in Stari Grad, in een klein restaurantje, de beste pasta al'Astichi (pasta met kreeft) tegengekomen. En dat wil toch wat zeggen als je de Italiaanse keuken in Italië gewend bent !

Ik weet niet of het restaurantje nog steeds bestaat, moet even nazoeken op de kaart wat het adres is, maar denk dat het buiten het toeristen seizoen nog wel een goede gok kan zijn.

Hvar zelf is leuk om even snel door te lopen, maar het is niet meer wat het geweest is. Waar vroeger nog veel toeristen waren is het nu nagenoeg leeg door de enorme prijzen die men daar durft te vragen.

Carpe Diem is een tent waar ik liever een hek om zou zetten en dan tickets ga verkopen aan de toeristen, kunnen ze aapjes kijken. Zelden zo'n stel idioten bij elkaar gezien die 100 Kuna voor een drankje betalen om het dan zittend op de grond op te drinken, alleen omdat ze er bij willen horen. Grote boog omheen lopen zou ik willen zeggen.

Ga je van Stari Grad naar het noorden dan kom je door een soort van natuurgebied, leuk om te zien, maar wel een waarschuwing……….blijf op de paden lopen, ga niet door de struiken baggeren……..het stikt er de moord van de gifslangen (staat ook overigens aangegeven op de toeristische kaart). Wij kwamen er door schade en schande achter toen we eenmaal midden in zo'n veld stonden en de slangen niet snel meer wisten hoe snel ze weg moesten komen…………….en wij ook natuurlijk.

Uiteindelijk hebben we meer dan een uur gedaan over een afstand van misschien 20 meter, maar het voelde dan ook aan alsof je midden in een mijnenveld was beland.

Voor de rest is het ook hier een kwestie van de zijweggetjes nemen en dan maar zien waar je uitkomt. Zo groot is het eiland niet, dus je zult geen weken bezig zijn.

Brac en Hvar zijn leuke eilanden, maar om eerlijk te zijn heeft Korcula toch mijn voorkeur.

• Marko

………en als je geen last van hoogtvrees hebt, neem dan de oude weg van Stari Grad naar Hvar (stad) via Brusje.

• berny

In antwoord op hugo's vraag of er maar 1 restaurantje in Humac is - plm. 8 km ten oosten van Jelsa. Ja, het is het enige daar - maar stel je dus geen bewoond dorp voor - er is totaal niets, behalve dat ene restaurantje, en 1 oud echtpaar, dat een paarhonderd meter verderop woont, voorbij het kerkje. Verder alles ruineus - dus geen verdere bewoners. Gewoon bijzonder duis voor 1 keer om te kijken. Ook aardig:door de kaarsrechte, onverlichte tunnel - waar je elkaar niet kunt passeren, naar zavala aan de zuidwestkust - daar enkele prima restaurantjes.