Kroatische volkslied

• KiCo

De Britse operazanger Tony Henry is in Kroatië zowaar een nationale held geworden. Aanleiding is een verspreking tijdens het zingen van het nationale volkslied, woensdag voor de EK-kwalificatiematch Engeland-Kroatië. Hij maakte namelijk van een ‘berg’ een ‘penis’. Dat meldt The Telegraph op z'n website.

Lastig

Tony Henry stond voor geen makkelijke taak op Wembley. Kroatisch is nu niet bepaald een vlot op de tong liggend taaltje. In plaats van ‘Mila kuda si planina’ ('Je weet, mijn liefste, hoezeer we uw bergen beminnen') zong de man ‘Mila kura si planina’ ('Mijn liefste, mijn penis is als een berg').

Heilzame werking

Tijdens het volkslied keken de Kroatische voetballers Vedran Corluka en Luka Modric elkaar met een brede grijs aan. De Kroatische supporters zijn van oordeel dat deze ‘slip of the tongue’ een heilzame werking gehad heeft op hun team. De Kroaten versloegen Engeland, dat meteen het EK voetbal van volgend jaar aan z'n neus zag voorbij gaan. Nog dezelfde nacht werd de Engelse bondscoach Steve McClaren de laan uitgestuurd.

Mascotte

Hoe dan ook, de Kroatische natie wil dat operazanger Tony Henry gelauwerd wordt en dat hij aangesteld wordt tot officiële mascotte van het nationale elftal. “Hij kan er voor zorgen dat ons team blijft winnen. Ook tijdens het EK”, schrijft het Kroatische voetbalmagazine Torcida.

• Guy

Wat zullen de kroatische mannen zich vereerd voelen( De meeste toch)

• cleppie

Haha geweldig

Ik heb het wel live gehoord, maar ja zover gaat mijn Kroatisch nou ook weer niet !! (hoewel)

We gaan er even wat mailtjes uitdoen… lol. Tja en een ding is zeker, dit heeft inderdaad een heilzame werking gehad op de spelers, hij mag blijven hoor.

We moeten voorzichtig blijven, maar Kroatië kan op het E-K wel eens heel ver komen, en dan deze zanger als opwarmer voor de wedstrijd, kan het al helemaal niet meer stuk.

www.kroatieclub.eu

• Taita

Nu maar hopen dat sommige Kroatische politici zich geen illusies gaan maken, en na de verkiezingen morgen het volkslied aan willen passen ;-)