kerst in kroatie

• myrthe

wij vieren dit jaar kerst in kroatie met onze kroatische vrienden ik heb daar een keer eerder kerst gevierd vlak na de oorlog, ik kan me niet meer herinneren hoe dat ging met kadootjes, op verjaardagen weet ik dat ze kadootjes niet bellangrijk vinden weet iemand wat gebruikelijk is? Ik wil ze niet beledigen en in verlegenheid brengen door met een tas kados aan te komen. maar als ze het wel met kados vieren wil ik ook niet met lege handen aankomen. wij geven elkaar nooit kados omdat het net als familie is en we vinden dat het niet nodig is om elkaa steeds iets te geven als we bij elkaar komen, maar met kerst is dat toch iets anders wie kan mij helpen wat gebruikelijk is met kerst?

• cleppie

Hi Myrthe

Luister, en ding staat vast, jullie aanwezigheid is het mooiste geschenk en kado wat je ze kan geven. dat kan ik je verzekeren.

Apart blijf wel, Kerstmis en ook zeker het paasfeest is voor hen een groot feest, mijn tip zou dan ook zijn, geef ze iets uit je eigen omgeving, b.v een schilderij (altijd blijvend) kalender/fotoboek/ uit jullie streek, een heerlijke fles wijn doet ook wonderen. Ik maak wel eens een typisch Hollands "kistje met allerlei aardigs.

Maar nogmaals hier zitten ze niet echt op te wachten, ze wachten maar op een ding….

Heel veel plezier, en een goede reis toegewenst.

cleppie www.kroatieclub.eu

• Ivana

Mijn ervaring is dat er zeker niet aan cadeautjes gedaan wordt, tenminste niet in mijn omgeving (in Dalmatie), wel is het zo dat als je ergens op visite gaat dat het gebruikelijk is om iets mee te nemen, bv voor de gastheer een fles wijn of iets dergelijks en misschien zelf gemaakt gebak of wat anders lekker voor de gastvrouw. Vooral met kerst is het samenzijn zeer belangrijk ….en speelt lekker en VEEL eten ook altijd een rol;)

• myrthe

bedankt voor jullie reacties:) ik neem iets leuks mee voor de familie

en ga lekker van het samen zijn genieten en van al het alcohol en het eten natuurlijk :)

groetjes

• Guy

Kinderen zijn daar gek op onze belgische chocolade.Het liefst melkchocolade.

• myrthe

bedankt voor de tip:)