waarom Kroatie

• Johanna

Hallo

de rest van ons gezin ,man en kinderen willen volgend jaar naar Kroatie.

het kan mijn nog niet echt trekken,wie kan mijn vertellen waarom we toch echt eens naar Kroatie moeten gaan.Het doel is Zaton,wij zijn in Oostenrijk,Italie,Zweden en Frankrijk geweest.Mijn man heeft niks met Frankrijk,Zweden was voor onze kinderen te rustig,en ik ben helemaal weg van Oostenrijk de bergen de watervallen het heerlijke wandelen in de bergen en bossen.en ik hou niet zo erg van enorme hitte wat je toch in Kroatie kan krijgen,en mijn man en ik zijn niet van die mensen die de hele dag bij het strand liggen,we willen graag wat van de omgeving zien maar ook niet de hele dag in de auto zitten ,we willen het liefst op de fiets ergens naar toe kunnen gaan een leuk stadje of dorp,maar s,avonds vinden we wat vertier wel leuk en die camping is natuurlijk voor onze kinderen super.as ik dit forum lees over raar rijgedrag wilde russen en polen dan weet ik het helemaal niet meer .wie haalt me over de streep om toch te gaan.

m.vr.gr Johanna

• Guy

Johanna,heb je al eens gebruik gemaakt van de zoekfunktie zoals de redaktie vraagt?Daar vindt je een hele hoop meningen over Zaton en omgeving.Er bestaat maar 1 gevaar als je eenmaal naar Kroatië gaat : JE BLIJFT ER KOMEN!!!!

Trek je verder maar niets aan over de verhalen van Polen en Russen.Tussen alle koren zit er kaf zoals men zegt en dat geldt ook voor Nederlanders en Belgen.

Als je toch naar Zaton gaat kan ik je zeker aanbevelen om PLitvice aan te doen.

Indien je het kan regelen trek er liefst op de heen- of terugreis zeker 2 dagen voor uit.Een goed overnachtingsadres via Mirjana op dit prikbord.

• ineke

Mijn ouders zijn fanatieke wandelaars, in de oostenrijkse,franse of italiaanse bergen. Ze konden zich ook niet voorstellen waarom wij jaar-in-jaar-uit naar Kroatie gingen….Tot zij afgelopen zomer voor 3 dagen bij ons waren……..Ze zijn helemaal om, genieten van de rust in de kleine dorpjes, het “sjieke”van de boulevard in Trogir, De mooie gebouwen in Split….Ook zij gaan terug……Dubrovnik is het einddoel……..Het klopt echt hoor: Als je eenmaal bent geweest…..(komt een heel groot gedeelte terug!!!)

Overigens gaan wij met onze kinderen van 11 en 14 jaar…in een klein dorpje…….En ze willen niet eens naar een grote camping met veel nederlanders…..

• Maria

Tja, weet je wij hebben dit dus andersom ; waar moeten we anders heen dan naar Kroatie !

Waar vinden we ;

caravanplekken pal aan zee (20 mtr.)

een glasheldere zee

mogelijkheid om te varen naar div. eilandjes

mogelijkheid om te duiken

gezellig dorpje op loopafstand

terrasjes

betaalbare camping

betaalbaar en vooral lekker uit eten

zon

bergen

watervallen

dolfijnen (afgelopen zomer voor 't eerst)

vertier voor jong en oud

In welk ander land is dit alles te vinden ??

Voor ons al jaren Kroatie (Dalmatie).

• gerrit

He is ons zo goed bevallen daar: de mensen de rust schoone lucht helder waterlieve aardige mensen mooie natuur . dat wij er 6 maanden per jaar verblijven in ons eigen huisje daar

• Norbert

Wanneer je wilt wandelen of fietsen zou ik niet direct meteen aan Zaton denken. Het is een vrij drukke weg, niet echt veel om naartoe te fietsen (tenzij je helemaal naar Zadar wilt fietsen) en voor het wandelen in de natuur is het nu ook niet direct een aardige locatie (of je moet wel een heel erg laag verwachtings niveau hebben).

Je hebt het over watervallen, bergen en dan zou ik inderdaad eerder gaan denken aan Plitvice. Daar kun je wandelen en fietsen naar hartelust, maar wellicht iets minder vertier voor de kinderen, hoewel er overdag genoeg te doen is.

Wil je wandelen in heuvels dan zou je ook aan de binnenlanden van Istrië kunnen denken. We hebben hier meer dan genoeg wandelpaden, heuvels, bossen etc en langs de kust is een soort zandweg door de natuur waar je kunt fietsen. In de binnenlanden van Istrië kun je nog wel wat fietsen, maar het gaat redelijk op en neer oftewel veel klimmen.

Het laatste wat je echter wilt gaan doen in Istrië is fietsen op de kustweg, daar moet je redelijke zelfmoord neigingen en een nogal egoïstische instelling voor hebben. Je houdt al het verkeer op (niemand kan je namelijk inhalen) en je zult de eerste niet zijn die door zeer kwade automobilisten van de weg af wordt gedrukt (en terecht overigens).

Wil je fietsen in Istrië dan gooi je de fietsen lekker achterin of op het dak, rij je richting Zminj, Pazin, Motovun, Vodnjan etc en ga je daar lekker, ver van al het verkeer op de kleine wegen door de natuur fietsen.

• Papa Leone

Toch nogal erg “cru” gezegd hoor, terecht van de weg gedrukt worden omdat je met de fiets bent? Wel mijn beste Norbert ik hoop dat dit nooit u of één van je familieleden zal overkomen in Kroatie of hier!!

Want er is geen verschil hoor hier of ginds!

• Guy

En of er verschil is!!!Wij hebben niet zo'n gevaarlijke en bochtige kustweg als de Magistrale.Fietspaden kent men daar ook niet en de meeste kroaten weten blijkbaar niet wat de betekenis is van een doorlopende witte lijn.Vooral in een bocht(en daar zijn er heel wat) kan dat zeer gevaarlijke situatie's opleveren.(kostte mij in 1985 3 maand ziekenhuis).Ik ben het geheel met Norbert eens.

• gerrit

De magistrale is levensgevaarlijk voor fietsers zelfs zijn sommige stukken voor wandelaars gevaarlijk omdat door de bochten de weg voor alle partijen niet echt overzichtelijk is.

• Papa Leone

als gids in Kroatie weet ik beter dan wie ook hoe gevaarlijk de magistrale is!! Maar dan maar een fietser van de weg duwen door koning auto om misschien vijf minuten sneller op de plaats van bestemming te zijn?

En wie doen die gevaarlijke manoeuvres? Juist automobilisten die roekeloos met hun caravan of boot over de magistrale rijden om snel ter plaatse te zijn.

En dan zou de wandelaar of de fietser de magistrale niet mogen gebruiken?

Dit is toch wel een uitspraak die te ver gaat hoor!!!