naturisme

• richard

hallo iedereen

ik ben van plan om volgend jaar naar porec te gaan en wil graag weten hoe het naturisme gesteld is daar en of er veel mogelijkheden zijn daar?

hoor graag van jullie groetjes Richard.

• cleppie

Naar men zeg loop iedereen daar bloot rond!! Dus eerlijk gezegd weinig om het lijf he daar.

cleppie

• Norbert

Cleppie, het scheelt inderdaad niet veel.

Wanneer je buiten de bebouwde kom komt is het zoiezo legaal om alles uit te trekken en met name in Istrië komt dat dan ook veelvuldig voor. Alleen op de campings zie je een duidelijk onderscheid (textiel of geen textiel), maar op de openbare kust (buiten de dorpen) zie je meer zonder dan met. Alles ligt wel gezellig door elkaar, niemand stoort zich ergens aan, dus je zult mensen niet vreemd zien opkijken wanneer de buurman of buurvrouw alles uittrekt.

Ik zeg altijd gekscherend dat de slechtste business in Istrië een winkel met badkleding is.

• cleppie

Hi Norbert

O.k dan maar wat meer info over het bloot-rekreëren in Istrië. (en dat in de wintertijd)

Maar… Naaktheid is van alle tijden, en in principe ‘natuurlijker’ dan ‘aangekleed’.

Toch worden naturisten nog heel vaak scheef aangekeken, van viespeuken en exhibitionisten? het tegendeel is waar hoor, naturisme is een gevoel van vrijheid en respect tonen voor de andere.

Kroatië

Ja Kroatië was een van de eerste die de deur opende voor het georganiseerd naturisme. Koversada is het eerste commerciële centrum voor naturisme, dat sinds 1961 bestaat. Daarvoor vertoefden naturisten alleen binnen hun eigen clubs.

Het naturisme vraagt om constante zorg voor je lichaam en daarvoor is sport heel belangrijk, echter niet om mee te doen aan wedstrijden, maar om gezins- en rekreatieve sporten te doen. De favoriete sporten zijn volleybal, tennis, tafeltennis, zwemmen en andere watersporten. men zeg ook dat de stress compleet van je lijf afglijd, als je heerlijk vrij in de natuur rondhuppelt

Heerlijk rustig en ongestoord genieten van vrijheid, vrolijkheid en de frisse bries op je huid. Geen gedoe met natte badkleding op je blote lijf. Gewoon streeploos bruin worden, hmm toch voel ik er wel wat voor… neem wel badslippers mee he, want die gloeiende kiezels…dat kan best heel vervelend zijn.

Tip..

Camping Kazela ligt op ongeveer 10 km van deze mooie stad. Een gedeelte is afgescheiden voor naturisten, een ander gedeelte is textiel-camping. Langgerekt langs de zee liggen de ruime plaatsen. Je kunt dus zo de zee in springen. De camping beschikt over zowel schaduwrijke als zonnige plaatsen. Op het naturistenstrand vindt je een sportbar en een restaurant. Er is een eigen boothelling. En op het strand kunt u beachvolleyballen. Op het textiel-gedeelte zijn talloze andere faciliteiten te vinden. Je kunt daar bijvoorbeeld uw boodschappen doen in de supermarkt, winkelen op de promenade, tennissen, watersporten, tafeltennissen en deelnemen aan de animatie. Kenmerkend voor deze camping is de combinatie van ruimte, natuur en helderblauw zeewater.

Op een van de zuidelijke landtongen van Istrië ligt het toeristische plaatsje Medulin. Hier worden verschillende sport- en vrijetijdsactiviteiten aangeboden. Aan het kilometers lange strand zijn veel ondiepe plaatsen, welke ideaal zijn voor gezinnen met kleine kinderen

Zee, zon het zilte water, een prachitge ondergaande zon, een voole maan vol met dansende sterren jij bent er van harte welkom, en een ding, geniet hoe? dat bepaal je toevallig helemaal zelf. Tip, vergeet niet factor 20 mee te nemen he. Want tja…gloeiende gloeiende… nou je wel wat ik bedoel he.

cleppie www.kroatieclub.eu

• John

Mmm…. Gelukkig valt dat mijns inziens nog wel mee en zitten Cleppie en Robert een beetje te dollen…

Topless ja, dat komt overal wel voor.

Maar serieus…

Als het op de openbare stranden ooit eens een keertje verder zou gaan…

Dan moeten we helaas toch een andere bestemming gaan zoeken.

Er zijn echter genoeg FKK bestemmingen die je met een beetje googlen makkelijk zelf kan vinden.

• ona

Ook ik verbaasde me over de reacties van cleppie en norbert. Is het dan echt zo anders hier in het uiterste zuiden van kroatie? Rond Dubrovnik heb ik het gevoel dat het steeds minder populair aan het worden is!

Volgens mij zijn de kroaten zelf ook aardig preuts.

• John

Oeps… Ik noem in mijn reactie Robert…

Moet natuurlijk Norbert zijn…

Waarom haal ik jullie nou steeds door elkaar…….. ;)

Maar om inderdaad nog even op het onderwerp terug te komen; Kroatie liberaliseert natuurlijk, net als de hele ‘wereld’…

Niet altijd ten goede vind ik zelf.

Maar over naturisme is echt niet elke kroaat zo liberaal ingesteld dat het overal maar getolereerd wordt hoor…

Dan krijg je snel de politie aan je uitgetrokken broek…

Maar goed ook.

Volgens mij heeft de schoonheid van het land en de kust toch wat meer om het lijf. Maar we zijn nog lang niet zover dat het gelijkgesteld kan worden aan het Paradijs….. ;)

• Peter

Kijk eens op cronatur.com , daar vind je alle info,

overigens is het inderdaad niet raar om te stellen dat buiten de bebouwde kom naaktrekreatie meestal geaccepteerd wordt…

groet van een Kazela-FKK-fan Peter

• Norbert

Ona,

Er is inderdaad een mega-verschil tussen Istrië en Dalmatië m.b.t. naturisme of FKK. In Istrië is het volledig geaccepteerd en zul je het grootste deel van de Kroaten ook naakt op het strand aantreffen (vrijwel al mijn Kroatische bekenden hebben jaarpassen voor de FKK-stranden).

En hetgeen ik schreef, dat je op de openbare stranden alles door elkaar tegen komt, is ook geen geintje, men doet er absoluut niet moeilijk over.

Zodra je echter Ucka voorbij bent (en niet op de eilanden bent) wordt het echter een ander verhaal. Ga je dan nog verder zuid dan zul je merken dat FKK alleen op afgelegen stranden en op het water voorkomt. Op de openbare stranden staat men de FKK'ers heel vreemd aan te kijken.

Het schijnt dat de opvattingen en mentaliteit in Dalmatië toch heel anders is als die in Istrië en dit is geen geintje.

• gerrit

Klopt Norbert

In Seline en Starigrad Paklenica zijn eigenlijk geen naaktstranden vroeger bij Hotel Alan maar dat is ook textiel geworden.

Op sommige stukjes strand wel afgelegen kom je wel fkk tegen maar zijn meestal buitenlanders.