KRK of Istrie?

• adje

Wij willen met drie stellen (waarvan twee met baby) een huisje met zwembad huren in Kroatie. Dit in juli 2008. We willen wel s 'avonds ook kunnen uit eten en wat drinken op terassen. Wat is het leukste, Istrie of KRK? Of wat zijn de verschillen tussen beide?

groet,

Ad

• cleppie

Hi Ad

Nou ik zou dan voor het laatste kiezen…waarom?

Krk, is met zijn 409 vierkante Km. het grootste eiland aan de Adriatische kust, het is 38 km lang en op het breedste punt 8 km. Krk was het belangrijkste “leengoed” van het kroatische vorstengeslacht der frankopani's, dat zijn bloeiperiode beleefde tussen de 13e en 15e eeuw. In het wapen van de frankopani's is de oorsprong van de familienaam aangegeven, twee fraaie leeuwen worden hier met een stuk kruh (brood) getemd, en zo koest gehouden, (lat:“frangere panem”).

Weet je wat, ik zal je iets van de sfeer laten proeven,

Een schitterend uitzicht doet je hart vergullen, vooral als de schemer gaat vallen en er een betoverend licht valt over het water. Krk, een droomeiland idylisch en schilderachtig, waar het heerlijk uitrusten is. Maar waar men ook kan genieten van muziek, het heerlijke eten, een goed glas wijn, en zo ontdekken ook jullie het fraaie eiland krk. Al een beetje trek gekregen? Top restaurants in Krk zijn o.a: Restaurant Nada: Rustic cellar “Konoba”,“Šime”: Konoba,Slasticarnica: The ice-cream is of exceptional quality, super sladoled! Marina, Sidro, Jadranka, Baksuz, Galeb en Forza, waar je heerlijk vis kan eten.

Langzaam rollen de golven richting het strand, in de verte zie ik een eenzame visser midden op het water, alleen samen met zijn netten, met liefde voor zijn vak, het is zijn bron van inkomsten. Rustig kabbelt het bootje op het water, het kleine kroatische vlaggetje (half verweert door de wind) wappert stoer in de wind.

Krk een prachtig eiland in de Kvarner, nu is het er gelukkig weer heerlijk rustig. Prachtig hoe de maan zich spiegelt op het water, een lust voor het oog. Nu heerst er rust en idylle, Krk een parel van een eiland, aan de westzijde uitstekend beschut tegen de stormen van de “Bora”, Krk met zijn kleine inhammen en baaien, hier straalt een mediterrane sfeer die zijn weerga niet kent. In de verte scheert een vogel laag over het water op zoek naar een lekker hapje. Zlatni Otok, het gouden eiland, nou met recht hoor, hier op dit prachtige plekje pal aan het water met uitzicht op de haven zou ik wel oud willen worden, hier op deze plaats hebben heel wat schilders en dichters meesterwerken achtergelaten. kroatië mag trots zijn op dit grootse eiland in de Adriatische zee.

Loop zomaar een wat museums binnen, schitterende schilderijen vind je over het eiland Krk. het eiland Krk is over het algemeen een groen eiland. Het glooiende landschap is afwisselend, bepaalde gedeelten zijn dor en droog kaal, en fijn-rotsachtig. De maan schijnt volop wat een avond… een frisse wind doet mijn hart vergullen, krk tvoj odmor na moru…

Rustig en kalm haalt de visser zijn netten binnen, hij kijkt tevreden ophoog, als dank aan God die hem deze wonderschone stek heeft geschonken. Rustig vaart hij mijn kant uit, knikt naar me en neemt als een keurig schipper betaamt zijn hoed af en groet me. Dobro… riba riba, dada super nema problema. Een ding is zeker, morgenochtend vroeg lig de eerste vis alweer schoon en vers op markt. Ik maak een fles wijn open, zivelji en proost op dit prachtige eiland krk, even draai ik mijn headplayer wat harder en luister naar een prachtig nummer van Oliver, ik weet niet hoelang we hier hebben gezeten, maar de kerkklok ver in de verte fluisterde mij de tijd in, tijd om op te staan, laku noc, welterusten.

Alvast een gezellige voorbereiding toegewenst, en fijne feestdagen.

cleppie www.kroatieclub.eu

• Hetty

Wow,

Wat mooi….

En dat neem ik dan mee de Kerstdagen in…

Want ik ga naar Krk….

• cleppie

Hi beste Hetty

Bedankt, en een hele fijne vakantie toegewenst.

cleppie

• ywtje

Beste Cleppie

Je schrijverskunst maakt me soms nieuwsgierig naar de persoon er achter, ga zo door, je maakt er veel mensen blij mee.

Gr. Ywtje

• cleppie

Dankje beste ywtje

Ik zal proberen m'n best te blijven doen, nema problema.

Wie is dat ventje? nou heel simpel hoor, een mannetje dat gewoon heel veel plezier beleefd aan alles wat Kroatië heet. In 1994 net na de oorlog zette ik mijn eerste voet op Hr. bodem. Ja en wat er toen met me gebeurde weet ik nog niet, ik raakte zo in de ban van vooral Slavonie. We bezochten toen wat kampen en barakken waar veel gezinnen met jonge kinderen waren ondergebracht, ik beloofde hen dat ik terug zou komen, en zelfs al een jaar later regelde we vakantie's voor vele kinderen juist uit deze gebieden, Vukovar, Ilok, Petrovci, Ilca Tovarnik, enz. enz, ondertussen hebben we al meer dan 400!! kids hierheen gehaald.

En wat je ervoor terug krijg is met geen pen te beschrijven… super! de warmte hun gastvrijheid, hun instelling van doe maar gewoon, maar ook hun humor zorgen dat ik me daar helemaal thuis voelt.

Ieder jaargetij is weer even boeiend in Kroatië, of het nu zomer is of herfst, Kroatië blijft ons boeien.

Geniet ervan zolang je kan, Oost Slavonia, met zijn ruige bossen, het akkerland, prachtige glooiende dalen, de wijnstreken, oude historische boerderijen, smalle zanderige straatjes met van die aparte greppeltjes, oude bankjes waar Dida met de buurman stilletjes genieten en praten over hun “Slavonia”

En zo heeft iedereen wel zijn eigen favoriete streek/plaats/stad of dorp.

Ik hoop dat ik dit werk nog lang kan blijven doen, in iedergeval staat er al weer een nieuwe groep te trappelen om volgend jaar af te reizen.

Daarom hoop ik zo dat het benefit-concert met Oliver Dragojevic een daverend succes gaat worden, juist deze kinderen, deels weeskinderen hebben dan ook eindelijk eens “hun vakantie” en reken maar dat ze zullen genieten, daar ben ik van overtuigd.

Wie naar het concert wil, moet maar eens kijken op de site van www.kroatieclub.eu

Een onvergetelijke muzikale avond die geheel in het teken van “child vukovar” zal staan. Wij zullen er alles aan doen om het jou naar de zin te maken, daar kan je op rekenen.

cleppie Sretan Bozic