Post voor Kroatie

• JaPa:o)

Zijn er mensen die de ervaring hebben als ze een postpakketje vanuit Nederland naar een adres in Kroatie sturen dat het na 3 weken nog niet is gearriveerd op de plaats van bestemming? Worden deze pakketjes of brieven of pakketjes soms ergens (Zagreb of Krk) open gemaakt en van de inhoud beroofd? En zou dat de reden kunnen zijn dat ze dus daarom niet worden bezorgd? Ik heb vandaag briefpost vanuit Kroatie ontvangen die 5 dagen onderweg is geweest, en dat is zo'n beetje de normale tijd. Maar al 3 weken onderweg en nog niet op het adres geeft mij toch wel te denken. Wie kan hier iets over vertellen, en wat zou je hier aan kunnen doen? Of hebben ze in Kroatie maar 1 postman die alle Kerstpost moet bezorgen? Ik vindt het ronduit schandalig!

JaPa.

• Carla

Hoi JaPa,

Helaas heb ik persoonlijk in het verleden geen goede ervaringen opgedaan met het versturen van pakketpost naar Kroatië. De laatste keer dat ik een pakket met van alles en nog wat gestuurd heb, was alles eruit geroofd en vreemd genoeg werd het open pakket, met nog één boek erin, wel bezorgd. Normaalgesproken wordt, zover ik weet, alle pakketpost gecontroleerd, want de ontvanger in Kroatië moet, indien van toepassing, bij bezorging invoerrechten betalen.

Hetgeen je kunt doen is de vermissing hier in Nederland bij het postkantoor melden en dan gaan ze proberen het pakket te traceren.

Laten we voorlopig maar hopen dat het pakket alsnog bezorgd wordt in Kroatië. De post kan er soms ook gewoon belachelijk lang over doen.

groetjes,

Carla

• Hetty

Ook ik heb voor 3 weken terug 2 pakketjes verstuurd..

En tot nu toe niks gehoord…

En als het pakje er was had hij wel even gemaild..weet ik zeker..

En wat zat er in? Alleen bij allebei een doos chocolade..

Dan wacht ik het wel af…Ik neem aan dat ze aan de kaarten of brieven wel afleveren..

Gr.Hetty

Lieve Hetty,

Ook jou pakketje is nog steeds niet door de geadresseerde ontvangen!

Ik denk dat “de dieven” de chocolade hebben opgesnoept, maar we zullen hopen dat alles nog goed zal komen. Ik zal het je laten weten!

En wat Carla betreft, ze zullen toch niet de inhoud van een “air envelop” gaan controleren! Dat doet me denken aan de communistische praktijken. Misschien dat dit soort post wordt gescand, maar ze zullen het toch niet gaan openmaken als er niets bijzonders inzit. Maar ja, er lopen nog altijd corrupte figuren rond op zo' postkantoor in Kroatie.

Ik heb al bij TNT-post geinformeerd, maar zij kunnen hier weinig aan doen. Zij zeggen dat het zéker van Nederland naar Kroatië wordt verstuurd, maar wat er daarna gebeurd hebben zij geen bemoeienis mee. Misschien komt dat omdat het nog geen EU land is. Maar het is natuurlijk wel bezwaarlijk dat de verstuurde post ergens wordt gedumpt waar het niet hoort. En daar moet toch wat aan te doen zijn!

Misschien hebben Norbert of Robert een oplossing.

Allen een “Zalig Kerstfeest” toegewenst door:

JaPa.

• Carla

Hoi JaPa,

In de eerste plaats, fijne kerstdagen!

Misschien zit ‘t probleem ’m juist wel in het feit dat het nog geen EU-land is en dat er nog steeds invoerrechten geheven worden op alles wat binnenkomt. Je kunt op een pakketje aangeven wat de inhoud is, maar blijkbaar hebben ze daar weinig vertrouwen in. Ik had o.a. warmtepleisters voor mijn schoonmoeder gestuurd, Samson voor mijn man (dat was destijds in Kroatië nog niet verkrijgbaar) en een Engels-talig boek over Bob Dylan voor mijn zwager. Het enige wat, in het geopende pakket, arriveerde was het boek. De ‘controleur’ was waarschijnlijk óf de Engelse taal niet machtig óf geen Bob Dylan fan. Sindsdien verstuur ik geen pakketpost meer naar Kroatië, maar geef alles aan mijn man mee wanneer hij gaat. Mijn zwager bestelt regelmatig via Internet, vanuit Kroatië, allerlei zaken binnen de EU, die laat hij dan bij ons in Nederland bezorgen, hetgeen altijd zonder zonder mankeren perfect verloopt en mijn man of een bekende neemt het vervolgens voor mijn zwager mee naar Kroatië.

Ik heb gisteren mijn man dit voorval verteld en hoorde van hem dat hij onlangs, tijdens zijn verblijf in Kroatië, van z'n Internetprovider in Kroatië een pakketje ontvangen heeft en zelfs dat was opengescheurd om te checken wat of er nu daadwerkelijk in zat. Dit betrof postverkeer binnen Kroatië! Zo te zien is er op dat gebied dus nog niet veel veranderd c.q. verbeterd.

Geef de moed nog niet op! Misschien komen jullie pakketjes alsnog aan.

groetjes,

Carla

Carla,

Dan nog is het een schande dat ze de post openmaken. Als het zo is dat je moet aangeven wat er in een envelop zit, dan moeten ze dat ook hier op het postkantoor aan je vertellen vind ik. Er staat duidelijk aangegeven dat het een envelop voor een geadresseerde in Kroatie is.

Nu waren het voor onze vrienden “spullen van waarde” die wij hadden gestuurd. Anderen hebben er niets aan en gooien het weg. Toch hoop ik dat het na de Kerst nog goed zal komen, ook al is het dan al meer dan 3 weken geleden verstuurd. En mocht het zo zijn dat ze het hebben ontvangen zal ik vragen of de envelop open is geweest. Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes:

JaPa.

http://www.eilandkrkkroatie.nl

• Richard

In de 1e plaats een Zalig KERSTFEEST voor iedereen.

Tot op heden zijn al onze brieven en pakketjes ongeopend op het bestemde adres gearrideerd, maar het is altijd afwachten.

Wij hebben 10.12.2007 2 pakketten naar Kroatie gestuurd en 1 naar BiH, waarvan we nu weten dat afgelopen vrijdag 1 pakket in Kroatie (Rijeka) is aangekomen en het pakket naar BiH (Sarajevo) ook is gearriveerd met alles er nog in.

Het 2e pakket naar Kroatie (Zagreb) hebben we helaas nog niks over gehoord.

Het kan natuurlijk zijn dat het allemaal een heel stuk trager gaat door de Kerstdrukte en alles wat het land in gaat duurt altijd veel langer dan alles wat het land verlaat.

Gezien onze ervaringen met post naar Polen, Rusland, Oekrainie, Griekenland is dit niet alleen bij Kroatie zo, maar bij vrijwel alle landen zo die van ons utigezien achter Oostenrijk liggen.

Een tip is wel om het in de toekomst via een internationaal pakket plus te versturen, het is wel iets duurder maar wel door TNT post exact te traceren waar het is in tegenstelling tot gewone internationale pakketpost.

Laten we hopen dat onze Kerstgeschenken dit jaar nog op de plaats van bestemming arriveren !

• Kraljica

soms kan het wel 6 weken duren…….

in Kroatie zijn onze pakjes altijd aangekomen

in Servie, de pakjes wel, de enveloppen met een kaart en wat geld nooit………..

• Norbert

Alle postpakketjes gaan inderdaad langs de douane en wanneer er geen waarde op is vermeld gaat men de boel gewoon openmaken. Dat gebeurt dus in Zagreb en pas wanneer het pakket door de douane is ingeklaard mag het verder, dus dat kan eeuwen duren.

Zelfs versturen met DHL heeft geen enkele zin, want ook dan duurt overnight delivery soms meer dan een week.

Woon je nu vlak bij de grens dan kun je het op een andere manier oplossen en wel via TNT. Woon je bv in Istrië, Rijeka of rondom Krk dan zou je het naar Triëste kunnen laten sturen en dat gaat vrij simpel.

Schrijf gewoon op het pakket ‘Fermo Deposito’ en dan ter attentie van degene aan wie je het wilt sturen. Daarna schrijf je het adres van het TNT-kantoor (kun je zo nazoeken op de website van TNT) in Triëste.

Degene voor wie het pakketje is kan dan naar Trieste gaan en krijgt het pakketje op vertoon van identificatie. Daarna kan hij/zij het zelf over de grens meenemen.

Nu snap ik ook dat dit onzin is als het een cadeautje is of als het bv alleen een videoband is, de kosten van het naar Triëste rijden zijn dan hoger dan de waarde van het pakket, maar als het iets belangrijks is dan is dit de snelste en meest veilige methode.

Als je dit niet wilt dan blijft er maar 1 optie over en dat is het pakket meegeven aan iemand die deze kant uit komt.

• Lipik

Ik heb vroeger verschillende malen pakketjes met pralines verzonden naar Kroatie. Telkens een stuk of 8. Deze zijn altijd goed aangekomen. Dit waren wel pakketjes van minder dan 1 kg.

Ook een groot pakket met boeken en enkele dvd's zijn zonder problemen aangekomen.

Waarschijnlijk heb ik dus gewoon geluk gehad. Maar van postmannen in Brussel weet ik dat ook daar regelmatig in de pakjes ‘geroofd’ wordt… dus blijkbaar geen lokaal fenomeen…spijtig genoeg.

Belangrijke zaken dus beter aangetekend versturen. Wat natuurlijk nog geen garantie is dat het ‘volledig’ aankomt, maar men zal wel beter opletten.