Wat een geklaag over de post allemaal hier. Ik woon nu 5,5 jaar in Kroatie en er is bij mij zelden iets kwijtgeraakt en het meeste komt vrij snel aan (post uit Nederland tussen de 3 en 7 dagen).
Met pakketten moet je voorzichtiger zijn. De meeste mensen weten niet wat er uberhaupt het land in mag en voor vrijwel alles moeten invoerrechten worden betaald. Bovendien neemt de procedure en het openmaken van de pakketten weer tijd in beslag, worden er hierdoor vaak in de haast spullen vernield en het bezorgen duurt langer.
Daarom bestel ik tegenwoordig vrijwel alleen boeken vrij van invoerrechten vanuit het buitenland via de post. Dit is tot nu altijd goed gegaan en altijd binnen een normale termijn (lees: binnen een week) aangekomen. Aangezien het om een redelijke steekproef gaat vanuit meerdere landen (ik schat zo'n 50 pakketten vanuit de UK, USA, NL de afgelopen vijf jaar), stel ik de lezers van dit forum misschien enigszins gerust.
Diefstal valt natuurlijk nooit goed te praten, maar zomaar geld opsturen vind ik sowieso bijzonder naief en lijkt mij in geen enkel land veilig.
Om Japa misschien wat gerust te stellen. Ik kreeg vandaag ook nog kerstpost uit Nederland die zo'n 3 weken onderweg geweest moet zijn.
Wat ook nog zou kunnen, en dit gebeurt wel vaker, is dat het pakket wel is bezorgd, maar de ontvanger niet thuis was. In dit geval wordt er een briefje achtergelaten en dit gaat vaak fout om de volgende redenen:
- het briefje is onduidelijk (postkantoor niet ingevuld, naam ontvanger niet ingevuld etc)
- het briefje wordt helamaal niet uitgereikt
Probleem met vooral het laatste is dat de ontvanger in d eregel slechts vijf dagen heeft het pakket af te halen. Indien dit niet gebeurt verdwijnt het pakket. Dit zou dan overigens teruggestuurd moeten worden naar de verzender.