Post voor Kroatie

• Robert

Wat een geklaag over de post allemaal hier. Ik woon nu 5,5 jaar in Kroatie en er is bij mij zelden iets kwijtgeraakt en het meeste komt vrij snel aan (post uit Nederland tussen de 3 en 7 dagen).

Met pakketten moet je voorzichtiger zijn. De meeste mensen weten niet wat er uberhaupt het land in mag en voor vrijwel alles moeten invoerrechten worden betaald. Bovendien neemt de procedure en het openmaken van de pakketten weer tijd in beslag, worden er hierdoor vaak in de haast spullen vernield en het bezorgen duurt langer.

Daarom bestel ik tegenwoordig vrijwel alleen boeken vrij van invoerrechten vanuit het buitenland via de post. Dit is tot nu altijd goed gegaan en altijd binnen een normale termijn (lees: binnen een week) aangekomen. Aangezien het om een redelijke steekproef gaat vanuit meerdere landen (ik schat zo'n 50 pakketten vanuit de UK, USA, NL de afgelopen vijf jaar), stel ik de lezers van dit forum misschien enigszins gerust.

Diefstal valt natuurlijk nooit goed te praten, maar zomaar geld opsturen vind ik sowieso bijzonder naief en lijkt mij in geen enkel land veilig.

Om Japa misschien wat gerust te stellen. Ik kreeg vandaag ook nog kerstpost uit Nederland die zo'n 3 weken onderweg geweest moet zijn.

Wat ook nog zou kunnen, en dit gebeurt wel vaker, is dat het pakket wel is bezorgd, maar de ontvanger niet thuis was. In dit geval wordt er een briefje achtergelaten en dit gaat vaak fout om de volgende redenen:

- het briefje is onduidelijk (postkantoor niet ingevuld, naam ontvanger niet ingevuld etc)

- het briefje wordt helamaal niet uitgereikt

Probleem met vooral het laatste is dat de ontvanger in d eregel slechts vijf dagen heeft het pakket af te halen. Indien dit niet gebeurt verdwijnt het pakket. Dit zou dan overigens teruggestuurd moeten worden naar de verzender.

• JaPa:o)

Robert,

Bedankt voor je bericht, maar ik bel elke dag naar mijn vrienden in Kroatië om te vragen of mijn post al is aangekomen, maar tot nu toe zonder resultaat.

Maar we wachten af, misschien komt alles nog goed en is de inhoud nog compleet.

JaPa.

• Robert

Hebben je vrienden in Kroatie al geinformeerd bij de post? Ik weet niet of ze overal een administratie bijhouden van pakketten die zijn ontvangen, niet opgehaald of teruggestuurd, maar wie weet kunnen ze daar toch iets over zeggen.

Maar rond deze periode doet alles er sowieso een stuk langer over, dus wie weet ligt het toch daar aan.

Robert,

Alle middelen worden daar ingezet, maar ook de post voor het eiland Krk komt van Zagreb. En op Krk is tot op heden niets ontvangen, en we hebben een van onze kennissen er erg dicht bij het vuur zitten!

JaPa.

Nog steeds slecht nieuws.

Post ook vandaag nog niet aangekomen!

Positieve ontwikkeling is dat er op de Kroatische radio ook aandacht wordt besteed aan dit onderwerp.

En dat ondersteund in iedergeval ook mijn aktie hier in Nederland.

JaPa.

• Robert

Misschien een troost dat er nog steeds kerstpost bij mij binnenkomt uit Nederland. Echt weken te laat dus wie weet wat er nog meer aankomt.

• Richard

Ook ons pakket naar Kroatie is nog steeds niet aangekomen en zelfs een pakket geadresseerd naar het werkadres van een kennis bij een ministerie is er nog steeds niet, het moet niet gekker worden !

Een pakket met dezelfde inhoud al bijna 2 weken in BiH is aangekomen met alles er nog in.

Japa ik wil je actie graag, dus laat maar iets weten via de mail !

Richard,

Hartelijk dank voor de steun, dat zouden meer mensen moeten doen.

Na het week-end zal ik je mijn brieven (als voorbeeld) mailen.

Hartelijke groetjes:

JaPa.

Eerste reactie n.a.v. mijn brief aan de afgevaardigde van Nederland bij het Europarlement.

Geachte heer Derks,

Ik weet natuurlijk niet wat u heeft opgestuurd, maar gelet op het veelvuldig per post versturen van illegale drugs hebben de postale autoriteiten de plicht tot controle. Daar worden veelal drugshonden voor ingezet. Ook het versturen van waardevolle spullen per post kan leiden tot BTW-heffingen. Tevens is het versturen van geld per brief lang niet altijd toegestaan. Kortom controle leidt gemakkelijk tot grote vertragingen. En zelfs binnen Nederland is het gevaarlijk om aangetekend zendingen met waarde te versturen. Uw conclusie dat sprake is van schending van het briefgeheim door de Kroatische autoriteiten en dat sprake is van corruptie wordt niet met feiten onderbouwd.

Met vriendelijke groeten,

H.B. (volledige naam bij JaPa bekend)

• John

Ach, wat kunnen de draden in dit p.bord toch altijd weer zwaar overtrokken worden…

Wij weten ook al bijna 20 jaar van paketten die beschadigd of geopend (en gedeeltelijk leeggemaakt) aankomen.

Wij sturen toch al bijna 20 jaar paketten. Vaak meerdere keren per jaar.

Van alle paketten en briefpost (soms ook met geld!) is er met 2 paketten iets misgegaan.

Van 1 pakket was de inhoud stuk, alsof er keihard mee was gegooid…

Van 1 pakket was iets uitgehaald…

Vrijwel alles gestuurd naar Osijek.

Meestal sturen we koffie (filterkoffie is daar toch veel minder) en de laatste keer zelfs een nieuw (goedkoop) koffieapparaat omdat de oude stuk was gevallen.

Geen problemen, pakket binnen 10 dagen op de plaats van bestemming…

Misschien hebben we altijd geluk gehad maar ik vind de slechte ervaringen van enkelen niet maatgevend voor de ophef die erover wordt gemaakt…

In Nederland hebben we vaker pech met niet aangekomen of kapot gescheurde post…