Waarheen?

• Lodewijk

Ik wil deze zomer met mijn gezin voor het eerst naar Kroatie gaan. We denken aan een verblijf van twee of drie weken.

Onze dochter is drie, dus het hele eind met de auto rijden is voor ons geen optie.

Nu denken we aan twee alternatieven:

1. met de autoslaaptrein, of

2. met het vliegtuig en dan ter plekke een auto huren.

Ter plekke zijn we op zoek naar een appartement nabij het water, en, belangrijker, nabij andere kinderen waarmee onze dochter kan spelen. Een vrijstaand huis in the middle of nowhere klinkt goed, maar is dus geen optie ivm dochter. Voorts verlangen wij toch wel enige luxe (we hebben vakantie tenslotte), dus regelmatige schoonmaak is een vereiste. Tenslotte willen we toch ook wel regelmatig leuke uitstapjes maken.

Wie heeft tips, wie helpt ons op weg…

• Willem

Ik zou gewoon met je eigen auto gaan.

Stop in de middag net voorbij München (bijv. Rosenheim), pak een Gasthof, lekker eten, ‘s avonds nog een biertje (hoort ook bij de vakantie) en ’s morgens weer uitgerust verder naar je eindbestemming. In Istrië heb je zat appartementencomplexen, die òf niet massaal zijn òf ruim van opzet (ruimte om je appartement) en lekker dicht bij dat heerlijke Adriatische zee water.

• Norbert

Met de eigen auto is inderdaad het makkelijkste, maar als je dat persé niet wilt zou je met Ryanair naar Treviso kunnen vliegen en dan daar bij Maggiore Rental Car een auto huren.

Vervolgens kun je dan met die auto naar Kroatië rijden (zij zijn één van de weinigen die daar toestemming voor geven) en kun je in principe gaan en staan waar je wilt. Treviso naar Istrië is ongeveer 2,5 uur dus dat is nog wel te doen lijkt mij.

Qua reistijd zal het vliegtuig en huurauto niet al teveel korter zijn dan met de eigen auto en de totale kosten zullen ook ongeveer gelijk zijn.

Er zijn in Istrië inderdaad genoeg plekken te vinden, maar ook op de eilanden kun je op veel plaatsen terecht.

• lipik

Als je met het vliegtuig wil gaan is een van de germakkelijkste (goedkope) oplossingen om ofwel naar Krk (eiland voor de stad Rijeka) te vliegen of naar Zagreb (hoofdstad Kroatie).

Vanaf deze vliegvelden kan je een bus nemen of direct je huurauto ophalen.

Zagreb - Istrie is dankzij de nieuwe snelwegen niet ver meer weg en je ziet nog eens iets anders van het land.

Om goedkoop naar Zagreb of Krk te vliegen moet je wel via Keulen (afhankelijk van waar je woon is dat natuurlijk veraf of dichtbij) maar je kan daar vrij goedkoop pakeren. (zie www.kroatie.org/?h=de%20reis&o=vliegtuig)

persoonlijk huurde ik altijd een auto bij Sixt en ben daar zeer tevreden over. Tijdig reserveren via internet geeft je de beste prijzen.

Hans

• Carla

Hoi Lodewijk,

Als ik jullie was, ging ik fijn met de eigen auto. Je kunt dan je eigen tempo bepalen, stoppen en overnachten wanneer en waar je wilt. Met zo'n kleine heb je toch ook een hoop bagage mee te nemen. Ga je met het vliegtuig, kun je mogelijk niet alles meenemen en je bent, alles met elkaar, toch ook lang met je dochter aan het ‘zeulen’. Eerst naar het vliegveld, daar wachten op vertrek en maar hopen dat er geen vertraging is, de vlucht en vervolgens na aankomst eventueel nog een autorit.

Wij hebben onze kinderen, van kleins af aan, altijd met de auto meegenomen naar Kroatië. Het grootste deel van de reis liggen ze dan heerlijk te slapen in hun autostoeltje. Onze bestemming in Kroatië ligt verder weg, maar wanneer je ‘slechts’ tot Istrië zou rijden is het goed te doen. In Istrië, maar tevens langs de gehele kust, vind je appartementen te kust en te keur.

groetjes,

Carla

• KiCo

Hallo,

Via germanwings kan je direct vliegen naar de luchgthaven van Split. Deze ligt direct bij zee, in de omgeving van één van de mooiste stadjes van Kroatie Trogir en de grootste havenstad Split. Hier kan je in de directe omgeving veel uitstapjes maken.

Accommodaties in de omgeving kan je vinden op www.croatia-hrvatska.com en vragen kan je steeds naar me sturen. Dalmatie is mooier en het weer is er tevens beter dan in Istrie.

Groetjes,

KiCo

www.thalatos.com