overnachten in kroatië - nodig om op voorhand te boeken voor Juli 2008?

• Danny van Kortrijk

Dag allemaal

We zijn van plan om dit jaar weer naar Kroatië op vakantie te gaan, wel eerst kleine week in de omgeving van Venetië. We zijn er al geweest in juli 2004 en 2005 (in combinatie met Montenegro en Bosnië). Toen hebben we bijna niets op voorhand geboekt - we zochten bordjes “sobe”, onderhandelden over de prijs, en dat was het. Blijkbaar is dit wel heel moeilijk in augustus (heel veel Italianen zouden dan op reis zijn in Kroatië), maar dus, vooral tijdens de eerste weken van juli, was er heel veel keuze.

Dit jaar zouden we tussen 15 en 24 juli in Kroatië zijn, heel waarschijnlijk (terug) Istrië, misschien paar dagen rond Plitvice. We zouden vanaf Venetië op dinsdag 15 juli dus rond de middag beginnen zoeken voor overnachting. Wat ik me nu afvraag - is het nog altijd zo dat je inderdaad gemakkelijk overnachting vindt .. of raden jullie aan om op voorhand al iets te boeken?

We hebben 2 kinderen, 17 en 11 jaar oud - dus we zoeken gewoonlijk ofwel 2 sobes, ofwel een studio. We hebben anders geen speciale vereisten - behalve dat we niet echt volledig “in the middle of nowhere” willen zitten. We zijn al 2x in Funtana geweest, 10 km ten Z van Porec, en dat viel heel goed mee.

Dank bij voorbaat!

• lipik

Danny,

Eind Juli is wel een drukke periode, zoals ook augustus (juist, Italianen).

Maar gezien de lichte afname van aantal toeristen in Istrië (in 2006 en 2007) zou dit toch geen probleem mogen zijn. Zolang je niet kieskeurig bent moet dat lukken. Ook al is het druk, iets verder van de kust vandaan of iets minder luxueus en je vindt wel wat.

Wat je wel kan tegenkomen in die periode is dat verhuurders je niet willen verhuren voor een beperkt aantal dagen (1 dag of 2,3 dagen). Zo verliezen ze de mogelijkheid om de rest van de week te verhuren als er iemand langskomt die de ganse week zou wensen. Oplossing daarvoor is pas later op de avond beslissen, dan weten ze toch dat ze die dag niets meer zullen verhuren.

Wil je dicht in de buurt van Plitvice verblijven, dan kan je hier je licht opsteken :

www.croatianrooms.com

of nabij het Risnjak NP

www.maroflin.com

Prettige reis

Hans

• Norbert

Je hoeft je inderdaad geen zorgen te maken over onderdak wanneer je bereidt bent om iets verder van het centrum of het strand te zitten. Mochten jullie in die periode naar Pag willen dan kan het wel een probleem zijn, vanaf 15 juli zit daar echt alles vol (i.v.m. de discotheken op Zrce).

En ook afgelopen jaar augustus zat het in Istrië zeker niet vol. Het aantal toeristen is inderdaad afgenomen, maar daar komt ook nog eens bij dat er zeer veel is bijgebouwd in de afgelopen jaren en we gerust van een overcapaciteit kunnen spreken.

• JaPa:o)

Danny,

Misschien is het eiland Krk ook goede plek om jullie vakantie door te brengen.

Op onze website http://www.eilandkrkkroatie.nl kan je informatie en een adres vinden om een appartementje en/of kamers te huren.

Veel succes, en fijne vakantie toegewenst door:

JaPa.

• Guy

Danny,als ik U was zou ik zeker op de heen- of terugreis gedurende 2 dagen Plitvice aandoen en dan doorrijden naar Dalmatië dat via de nieuwe snelweg zeer vlot te bereiken is.Het is er ook niet zo overvol als Istrië ,iets goedkoper en als er dan toch regen komt heb je daar in Istrië meer kans op.

Een goed overnachtingsadres in Plitvice bij een nederlandese vrouw : mirjanarapaic@hotmail.com. Kijk voor Dalmatië bvb eens naar de leuke appartementjes van www.zaton.hr en naar het vlakbijgelegen www.zatonka.hr

Ik denk dat het voor de periode juli-augustus wel aangeraden is om nu reeds te boeken.Succes.

• Danny van Kortrijk

Met dank aan allen voor de reaktie!

We zullen NIET op voorhand boeken.

We zullen misschien overwegen om inderdaad wat verder af te zakken tot begin Damatië, bvb Zadar, vonden we paar jaar geleden ook heel mooi maar door omstandigheden konden we er toen maar 1 nacht zijn.

Ook Plitvice zou ik graag nog eens terug zien…