Voorspellingen voor toeristenseizoen 2008

• Taita

Aan alle dieh-hards en regelmatige Kroatie-bezoekers hier… Ik ben benieuwd naar jullie voorspellingen voor het toeristenseizoen 2008.

Zoals in diverse postings al aangegeven is in 2007 de stormachtige groei van het toerisme afgevlakt / tot staan gekomen / et cetera. In de officiële cijfers proberen ze het te verbergen, maar veel mensen die in Kroatie zijn geweest hebben het zelf gezien: het was er minder druk…

De grote vraag is: wat gaat er in 2008 gebeuren? Het is natuurlijk nog vroeg, maar ik krijg gemengde signalen:

(+) Het bezoek aan mijn eigen websites http://www.sailingcroatia.net en http://www.seesing.com groeit nog steeds stormachtig.

(-) Bij de eerste prijsaankondigingen zie ik nog vaak dezelfde verhogingen, terwijl er niet aan de kwaliteit gesleuteld wordt….

(+) De grote hype op de markt voor vakantiehuizen lijkt voorbij, (te) dure appartementen en huizen staan leeg en worden niet verkocht, en soms gaan er zelfs prijzen omlaag.

Tekenend was iets dat vandaag gebeurde. Ik onderhandelde over een boeking, gaf aan wat ik voor dat bedrag elders in Europa kon krijgen, en kreeg prompt een 30% lagere prijs aangeboden… Dat was nog niet eerder gebeurd.

Zoals gezegd: ik ben benieuwd naar jullie meningen, verwachtingen en ervaringen. Het lijkt me leuk om dan eind september nog eens terug te kijken wat er echt gebeurd is.

• Carla

Hoi Taita,

Of de groei afgevlakt c.q. tot stilstand gekomen is, betwijfel ik. Liever gezegd, geloof ik niet. Wel heeft er de afgelopen jaren een duidelijke verschuiving plaatsgevonden.

Voorheen bleven de meeste toeristen in Istrië hangen en nu trekken ze zuidelijker, naar Dalmatië. Ook de Dalmatina zal hier debet aan zijn. Eerder waren veel toeristen een beetje huiverig van de Magistrale. Ook was het vaak geen lolletje om na die hele rit tot Istrië nog eens urenlang over de Magistrale zuiderlijker te trekken of, m.n. tijdens de Ferragosta, te kruipen.

Split, bijvoorbeeld, barst nu zomers bijna uit z'n voegen door de hoeveelheid toeristen en dagjesmensen. Ook zijn er nu weer grote opstoppingen die in de ‘wacht’ staan voor de diverse trajecten naar de eilanden. De jaren daarvoor was dit niet zo sinds de oorlogsjaren.

Mijn voorspelling is dat de toeristenstroom blijft toenemen, zeker in Dalmatië en op de diverse eilanden. Mogelijk dat Hvar zichzelf uit de markt prijst, vanwege z'n overtrokken prijsniveau.

In elk geval zullen ze er, in héél Kroatië, voor moeten waken het ‘prijs- vs kwaliteitsniveau’ niet uit het oog te verliezen. Dit dreigt de laatste jaren nogal eens mank te lopen. Wanneer deze trend zich doorzet zullen ze zich op een gegeven ogenblik uit de markt prijzen. Vooralsnog voorzie ik echter nog steeds een toename van het toerisme in Kroatië.

Dat de grote hype op de markt voor vakantiehuizen en appartementen voorbij is, is niet verwonderlijk. De prijzen zijn explosief gestegen, mede door alle interesse vanuit het buitenland, en raken momenteel kant nog wal. Dit geldt trouwens niet alleen voor vakantiehuizen en appartementen, maar voor de hele vastgoedmarkt in Kroatië.

• Norbert

Velen kijken alleen naar de maand juli en de eerste twee weken van Augustus en achten die representatief voor al het toerisme in Kroatië. Dat is dus helaas niet het geval.

Wanneer ik kijk naar het toerisme in Kroatië dan zie ik dat het seizoen steeds korter en korter wordt en dat de bouw van apartementen nog steeds ongebreideld doorgaat. Er wordt geen rem gelegd op de bouwactiviteiten, iedereen kan nog steeds alles bouwen en of het verhuurbaar of verkoopbaar is interesseert niemand. Dat de infrastructuur ook niet voorhanden is interesseert ook niemand.

Afgelopen jaar waren er beduidend minder toeristen in Istrië en ook de grote hotelketens bevestigen de achteruitgang. Hoe kan het dan dat de cijfers toch een vooruitgang laten zien ?

Eigenlijk vrij eenvoudig, want sinds vorig jaar is het ‘illegale’ circuit (het zwart verhuren) behoorlijk aangepakt en wat dus vroeger er wel was, maar zwart was, dus niet werd geteld, is ineens ‘wit’ geworden en wordt wel geteld. Zo lijkt het dus alsof er meer toeristen zijn, terwijl dat dus niet het geval is.

Het prijsbeleid is al jaren een groot punt van kritiek van mij, er is namelijk geen prijsbeleid. Het gaat hier heel simpel. Vorig jaar werd er X verdiend met Y toeristen. Dit jaar is X - 10 verdiend doordat er minder gasten waren, dus gaat de prijs van een accomodatie gewoon omhoog zodat weer X kan worden verdiend.

Het klinkt te zot voor woorden, maar zo gaat het gewoon, er is geen doordacht prijsbeleid.

Pak dan ook nog eens de investeringen erbij, bv een zwembad, nieuwe sanitaire voorzieningen etc en waar men doorgaans uitgaat van een afschrijving in 10 jaar gaat men hier uit van een afschrijving in 3 jaar. Dat houdt dus in dat de kosten van die investering in 3 jaar moeten worden teruggehaald oftewel, pak globaal een derde van het investerings bedrag en deel dat door het aantal toeristen, eh voila, dat is onderdeel van de prijsverhoging.

Hier heeft men nog nooit gehoord van ‘kijken wat er in de landen om ons heen gebeurt’, ‘letten op de economische omstandigheden in Europa’, ‘waar bieden voor het geld’ etc.

En het lijkt erop als dat de prijzen dit jaar weer met 20 % zullen gaan stijgen, dus we kunnen rustig aannemen dat het aantal toeristen nog verder zal gaan afnemen en het seizoen nog korter gaat worden.

• Robert

Het hangt een beetje van de accomodatie af en de streek. Regio's die zich het ene jaar uit de markt prijzen krijgen dat vaak het jaar daarop op hun dak. Zie bijvoorbeeld Hvar vorig jaar.

Ik denk dat vooral hotels die leuk zijn opgeknapt het beter gaan doen dit jaar dan de appartementen, die niets toevoegen en bovendien schrikbarend duur zijn.

Ook denk ik dat parken zoals Plitvice nog wel meer bezoekers kunnen aantrekken.

De infrastructuur wordt langzamerhand wel beter. Je kan nu makkelijk met de snelweg naar Dalmatie en nieuwe projecten die gepland staan zijn de volgende:

- de rondweg van Rijeka wordt (eindelijk!) 4 baans. Hier wordt binnen een maand mee begonnen en volgens de planning zou deze in 2009 af moeten zijn;

- met de snelweg van Rijeka naar Žuta Lokva (aansluiting op de snelweg naar Dalmatie bij Brinje/Otočac) wordt ook begonnen en zou over een paar jaar af moeten zijn. Dit betekent dat je niet meer via de magistrale (of omrijden via Bosiljevo) naar Damatie hoeft vanuit Rijeka;

- de ipsilon van Istrie wordt een 4 baans snelweg.

Dit zijn de belangrijkste aanvullingen voor de toeristengebieden en deze zouden veel problemen kunnen oplossen.

• Filip

Naar mijn mening zal toerisme in Kroatië blijven stijgen.

Kwaliteit van bestaande faciliteiten zal steeds blijven stijgen, vooral als het land deel van EU wordt zodat buitenlandse investeerders makkelijker hun projecten kunnen realiseren hier. We krijgen steeds meer gasten die met eigen boten komen of een zeil/boot hier huren. Grote cruise schepen zijn ook steeds vaker te zien langs onze kust, vooral Dubrovnik is op dit moment heel erg populair.

Er komen ook steeds meer hostels bij wat zorgt voor dat jongere populatie voor een lage prijs Kroatië kunnen komen bezoeken.

Binnenland en Zagreb boeken laatste jaren een stijging van buitenlandse bezoekers die verder in de toekomst zal stijgen omdat daarvoor steeds meer aandacht wordt besteed door regering en mensen.

Prijzen zijn inderdaad aan de hoge kant en dat zorgt alleen voor feit dat minder gekocht word in Kroatië maar niet ook dat gasten weg zullen blijven. Hoog seizoen is altijd duur, naar welke land je ook gaat. Des meer reden dat voor en naseizoen beter geboekt worden wat er ook steeds meer gebeurt.

Ik hoor steeds meer mensen klagen over dat Kroatië een massa toerisme land wordt. Ik ben bang dat een feit is waar je weinig wat aan kan doen. Kroatië maakt een deel van Europa waar heel veel mensen wonen die gewend zijn om op vakantie te gaan. Je kunt ze ook niet kwalijk nemen dat ze naar Kroatië komen. Daarom neem Kroatische regiering steeds wetten aan die zorgen dat niet overall zomaar wat gebouwd kan worden. Om die reden is bijvoorbeeld voor een camping moeilijk om een nieuwe zwembad aan te legen binnen de schaal van 150 van de kust af. Camping Simuni en camping Mareda zijn minstens 5 jaar lang bezig met een vergunning te krijgen die ze nog steeds niet hebben.

Ik ben zeer optimistisch met ontwikkelingen in Kroatische toerisme. Proces is nog steeds langzaam. Misschien beter ook, want soms heb ik twijfels of ze dat allemaal wel aankunnen. Er is geen haast. Volgende 10 tot 20 jaar zien er zeker goed uit voor Kroatië in welke zin dan ook.

• lipik

- verschuiving : er is zoals reeds aangegeven een verschuiving aan de gang van noord naar zuid. Istrie verliest daarbij en Dalmatie wint. Maar ook de Kvarnerbaai -de buur van Istrie- wint.

- ander toerisme : de toerist verandert steeds. In de jaren 70 was iedereen tevreden met een kamer, een bed en een stoel. Nu wil iedereen airco, voldoende stopcontacten voor al onze telefoons, camera's etc… Dus moet je je als verhuurder aanpassen. Resultaat een verschuiving van de ‘oude’ naar de ‘nieuwe’ kamers/app.

- reklame : ik zie nieuwe appartementen/huizen die bijna onmiddellijk vol zitten omdat ze een behoorlijke webstek hebben in meer dan één taal. Vele verhuurders klagen dat ze geen toeristen vinden. Vroeger reden we naar Kroatie, stopten aan een turist-buro en vroegen we een adres van een soba. Nu boeken we rechtstreeks bij de eigenaar vanuit onze zetel..en reeds in december…

- details : na 20 jaar je app. verhuurt te hebben moet je misschien wel eens nieuw behang plakken, ook al is het niet vuil, die prachtige bloemen uit 1983 maken ons nu misselijk… Een kurkentrekker in de keuken doet ook wonderen en een brandblusser, een zaklamp (trouwens beiden verplicht) en een rookmelder geven ook een veiliger gevoel en een professionelere indruk.

Algemeen zijn de verhuurders beleefd en behulpzaam (dat is mijn indruk althans). Alleen ontbreekt het hen soms aan professionalisme. Je kan aan de kant staan schreeuwen dat een airco niet nodig is in plaats x, maar als je klant dat wil zal je er toch een moeten aanschaffen of je verhuurt niet meer.

Soms heb ik de indruk dat eer een sfeer heerst zoals op een aandelenbeurs als alles goed gaat. Dan wil plots iedereen rijk worden en vooral snel snel…maar vroeg of laat gaat een beurs ook wel eens neerwaards.

Velen willen profiteren van de toerismeboom van de laatste jaren (en waarom niet) maar je moet ook toekomstgericht denken.

Ik denk dat het toerisme verder zal blijven stijgen, maar met kleinere procentjes per jaar. Istrie zal ooit ook wel terug stijgen maar men zal vooral daar moeten inspelen op nieuwe trends.

• barth

Wij hebben zonet onze eerste vakantie in Kroatië geboekt, meer bepaald in de maand augustus in hotel Alan in Starigrad-Paklenica en ik vind dit onderwerp meteen interessant want ik kan me van Kroatië moeilijk een beeld vormen van de drukte in toeristische gebieden.

Wij hebben in het verleden reeds toeristische regio's bezocht zoals de Cote d'Azur, Gardameer,…

Moet ik me in Noord-Dalmatië aan dezelfde drukte verwachten, of valt dat toch nog mee?

By the way, ik vrees, nu we geboekt hebben, dat ik jullie, Kroatië-kenners, nog vaak ga lastig vallen de komende maanden

• gerrit

Hoi Barth

In augustus hoef je je geen zorgen te maken in Starigrad Paklenica het valt best mee met de drukte daar zelf in het hoogseizoen is het er niet overdreven druk.

In Starigrad zijn een paar leuke restaurantjes waar je lekker en goedkoper als in Hotel Allan kunt eten.

Restaurand Dalmatia langs het water heeft een heerlijke visschotel en ook lekkere biefstuk.

Wij komen daar regelmatig.

Pozdrav Gerrit

• Carla

Hallo Barth,

't Is eigenlijk een beetje off-topic, maar ik wil toch even reageren op je berichtje. De maanden juli/augustus zijn de drukste maanden in Kroatië en m.n. de maand augustus. Kroatië kent een veel korter, druk toeristenseizoen dan bijv. Spanje. In augustus gaan er sowieso al veel mensen op vakantie, maar dan gaan tevens de Fransen en Italianen (Feragosto) en masse op pad. Kroatië werd altijd al druk bezocht door de Italianen, maar tegenwoordig weten ook de Fransen steeds vaker dit prachtige landje aan de Adriatische Zee te vinden. Gelukkig heeft Kroatië een uitgestrekte kustlijn met nog eens méér dan 1000 eilandjes er voor. Je hoeft nooit genoegen te nemen met een overbevolkt strand wanneer je daar niet van houdt. Kijk dan gewoon een beetje verder langs de kust en je zult zeker een klein, rustig baaitje en/of strandje vinden.

Ik kan je feliciteren met je keuze, die op Starigrad-Paklenica gevallen is. Daar vandaan kun je schitterende uitstapjes maken en sla dan beslist ook het park Paklenica zelf niet over. Verder behoren o.a. Plitvice, de Krka-watervallen en diverse steden zoals Split en Sibenik met hun bezienswaardigheden tot de mogelijkheden.

Wanneer je vragen hebt, kun je altijd op dit prikbord terecht, maar start dan, alsjeblieft, wel even een nieuwe, eigen topic.

• gerrit

Carla het valt in augustus in Starigrad erg mee met de drukte wij wonen n/l van maart tot sept in Seline een paar km van Starigrad Paklenica.

Afgelopen jaar was het ook erg rustig.