Wandeltips Noord-Dalmatië

• Barth

Hoi iedereen,

Nu onze reis naar Starigrad-Paklenica geboekt is, kan de reisvoorbereiding stilaan beginnen en dus ook de voorbereiding van enkele wandelingen in de regio. Waar zijn we naar op zoek? Hou er rekening mee dat er kinderen van 6 en 8 jaar meewandelen, qua afstand beperken we ons meestal tot 6 à 8 km en liefst gen te grote hoogteverschillen

1. Onze voorkeur gaat uit naar wandelingen in een woest (ruw) natuurlandschap.(berglandschap) met mooie vergezichten

2. Omwille van het feit dat het er erg heet kan worden, zou ik toch ook graag enkele wandelingen achter de hand houden in een bosrijke (schaduwrijke) omgeving

3. In eerste instantie dacht ik vooral aan NP Packlenica en Velebit-gebergte, maar dat mag ook iets anders zijn zoals langs kustwegen, rivieren,…

4. Op de markt vind ik momenteel enkel wandelkaarten van Smand: zijn deze aan te bevelen? zijn er alternatieven?

Trouwens hoe valt de bewegwijzering van wandelpaden mee/tegen?

Vriendelijke groeten

Bart

• gerrit

In Starigrad zijn ze verleden jaar begonnen met wandelpaden uit te zetten je kunt daar lekker wandelen de Grote Paklenoca is goed te doen ook voor kinderen. De kleine Male Paklenica is echt voor geoefende wandelars die bergen gewend zijn.

• barth

Beste Gerrit,

Ik heb eens even een kijkje genomen in uw fotoalbum en daar zijn enkele adembenemende foto's bij waar ik graag eens zou wandelen. Mag ik je van bepaalde foto's vragen waar ze genomen zijn?

Bijvoorbeeld de foto's genomen op 22/8/2004 lijkt me een prachtige plaats om te wandelen, maar ook de foto van 30/5/2004.

Dus als je me toestaat dan haal ik er nog wel zo enkele uit?

Groeten

Bart

• gerrit

Je mag de foto`s gerust gebruiken hoor ik zal straks even kijken waar ze genomen zijn en laat het je weten.

Wil je meer weten kun je me ook gerust mailen.

Groetjes Gerrit

• gerrit

Hallo Barth

De foto`s genomen op 22-08-2004 zijn genomen op Sveti Rok is niet zo ver van Starigrad Paklenica je rijd er onderdoor met tunne als je op de A1 rijd naar Starigrad.

De foto`s genomen 30-05-2004 zijn genomen langs de A1 en de kustweg bij ons in de buurt.

Groetjes Gerrit

• Norbert

Wil de pret niet bederven, maar toch even een kleine waarschuwing.

Op de wandelpaden lopen is niet zo'n probleem, maar kijk uit met het ‘baggeren’ door struikgewas of ander ruw gebied.

In de area waar jullie naartoe gaan zitten namelijk ook gifslangen, zijn doorgaans geen probleem, zolang je niet als een paard door de porseleinkast gaat.

Ieder jaar worden er de nodige mensen gebeten, ook nabij huizen overigens, maar met een beetje opletten is het goed te doen.

• gerrit

Norbert

Er zitten Gifslangen eigenlijk maar een soort de vipera amaditus dit is een addersoort maar hij komt meestal voor hoger als 1000 meter. Ik ben hem alleen tegengekomen in Velebit natuurpark, wat lager komje wel dikwijls de Blabor tegen dat is en pootloze hagedis verwant aan onze hazelworm.Ook kom je regelmatig schildpadden en hagedissen tegen. en soms de luipaardslang maar die is niet giftig. in Plitvice kun je ook ringslangen tegen komen.en kikkers en padden.

• Barth

Ik neem aan dat de Blabor dat “beestje” is dat je op één van je foto's in de handen houdt en wel vaker op je foto's te zien is?

• gerrit

Klopt Barth ze doen niets

• Marko

In Velebit is het, zoals Norbert stelt, oppassen geblazen v.w.b. slangen.

Ze kunnen dus ook boven je zitten als je bijvoorbeeld uitrust tegen een steen.

Verder altijd genoeg water meenemen!

In zuid Velebit (aan de oost kant, mocht je van plan zijn die kant op te gaan) kunnen nog mijnen liggen. Dus altijd op de paden blijven!

Misschien nog een tip in Noord Velebit:

Met de auto naar Zavizan (onverharde weg). En vandaar een wandeling maken, bijv. een stukje van de premuziceva staza, maar beter nog naar de gemakkelijk te bereiken top lopen t.o. de hut met schitterend uitzicht op de eilanden voor de kust (alsof je bovenop een landkaart kijkt), en daar een (kleine) rondwandeling improviseren.

De afstand tussen Zavizan Veliki en de hut Alan (via de overigens gemakkelijk te belopen Premuziceva staza met weinig hoogteverschillen) lijkt me wat te ver als er kinderen meegaan (5.30 uur enkele reis). Misschien met een overnachting in de hut Alan toch een optie?

Bij mijn weten zijn er geen andere wandelkaarten dan die van Smand.