Wandeltips Noord-Dalmatië

• Barth

Slangen, mijnen,…ik moet wel mijn vrouw nog mee krijgen hé…nu, een gewaarschuwd man…alvast bedankt voor alle info

• Jo

En waar vind je die kaarten?

• Marko

In ieder geval in Kroartische boekhandels.

Zou je deze al op voorhand willen hebben dan moet ik je verwijzen naar een van de volgende internetsites:

Kroatische bergsportvereniging:

www.plsavez.hr (alleen in Kroatisch; mailadres: hps@plsavez.hr)

SMAND:

www.smand.hr (alleen in Kroatisch ofschoon de indruk wordt gewekt dat de site ook in andere talen voorhanden is. Onder het kopje “O nama” staan gegevens van SMAND, zodat je ze kunt contacteren, met de vraag of je ook vanuit het buitenland kaarten kunt bestellen).

Behalve SMAND weet ik dat sommige nationale parken zoals Risnjak ook hun eigen kaarten uitgeven. Wellicht geldt dat ook voor de onderstaande parken in Velebit:

www.paklenica.hr (zuid Velebit; alleen in Kroatisch)

www.np-sjeverni-velebit.hr (noord Velebit; ook in Engels)

Ik zou zeggen: gewoon mail sturen (in Engels als je geen Kroatisch kunt)

• Barth

Jo,

Het kan veel simpeler: www.manymaps.com

Daar kan je ze online bestellen.

Bart

• Marko

Geweldig!

Moet ik onthouden

• Barth

Dag Marko,

Ik heb een wandelkaart van Noord-Velebit en daarop staat de weg naar Zavizan ingekleurd als een soort bosweg.

- Hoe is de staat van deze weg?

- Is dat met een gewone personenwagen te doen?

- Is het breed genoeg om met twee naast elkaar te passeren als er een tegenligger is?

- Hoe lang doe je er ongever over vanuit Krasno?

Groeten

Bart

• Marko

Het betreft inderdaad een niet geasfalteerde weg (los grint e.d.), maar voor een personenauto goed te doen. Betekent wel dat de snelheid niet hoog is. De weg is breed genoeg om tegenliggers te passeren en mocht het her en der smaller zijn dan is er altijd ruimte om te passeren in de nabijheid.Er zitten geen steile stukken in.

Als je vanuit Krasno vertrekt moet je eerst naar Oltari rijden (via de grote weg naar Sveti Juraj aan de kust) ofschoon erop de kaart nog een andere, kortere weg wordt aangegeven, die echter wel slecht en smal is.

In Oltari de afslag naar Zavizan nemen. Mij staat bij dat het vanaf Oltari nog 17 km is. Ongeveer 1 uur rijden vanwege het wegdek.

Je moet wel entree betalen tot het nationaal park ergens halverwege de weg omhoog (ik weet niet meer hoeveel, maar het is niet duur).

• Marko

Herstel: Vanaf Oltari is het ongeveer een half uur rijden.

• barth

Beste Gerrit,

Op de wanderkaart van Paklenica staat er een autoparking aangeduid bij de ingang, maar er staat ook nog een tweede autoparking op de wandelkaart aangeduid zo'n kilometer binnen in het park.

Klopt het dat je in het park net voor Velika Paklenica kunt parkeren?

Groeten

Bart

• gerrit

Klopt Bart je kunt doorrijden tot de tweede parking dan hoef je het eerste stuk niet te lopen.