Hallo
Wij gaan in Juli naar Fazana en wilde ook naar plitvice gaan.
Kan iemand mij vertellen hoe lang dat het rijden is.
BVD Esther
De afstand is ongeveer 270 kilometer. (drieeneenhalf uur rijden).
Dus eigenlijk te lang om heen en weer te doen in één dag.
Wat mij betreft is Plitvice een volledige dag zeker waard.
Wat een optie zou kunnen zijn : vertrek de eerste dag richting Nationaal Park Risnjak (in het Gorski Kotar gebergte), een zeer rustige omgeving, ideaal om wat te relaxen en te wandelen. Bovendien zijn er in de buurt nog heel wat zaken om te bezoeken (zie www.gorskikotar.org ).
Vervolgens rij je tegen ‘s avonds door naar je overnachtingsadres dichtbij de Plitvice meren, start je ’s morgens met je bezoek aan Plitvice en 's avonds kan je nog terugrijden naar Fazana. (het park sluit al om 17.00, dus dan heb je nog voldoende tijd. Als je het in één dag wil doen moet je wel heel vroeg opstaan en toch rekenen op 8 uur in de wagen zitten…
Iets lager op het forum vind je bovendien een goed adres om een overnachtingsplaats te vinden.
Hi Esther
Dobro došli na Plitvice
Plitvicer in een woord geweldig…
National park “Plitvicer meren” mag met trots de “parel van Kroatië” worden genoemd. Een van de mooiste van Europa, 16 schitterende meren met meer dan 90 watervallen op een oppervlakte van 20.000 ha. Eenmaal binnen in het park waant je je in een waar paradijs, groenblauw water in prachtige hoogteverschillen, kastmeren die over een lengte van meer dan 7 km. trapvormig met elkaar verbonden zijn, in alle jaargetijen even boeiend. Juist nu in deze tijd van het jaar hangt er een zachte nevel misterieus door zijn stilte en rust over dit wondermooie park.
Maar ook heeft het de kracht van stoere bossen, en is het wildbestand in de plitvicer enorm groot, reeën, herten, wilde zwijnen, wolven en beren. Kikkers dansen op het water, prachtig hoe een dauwdruppel valt op het blad, voel de zachte bries die de bomen doet fluisteren, geniet van de visotters, al spelend in het heldere water. Een roofvogel scheert laag over het bos opzoek naar zijn prooi, al dwalend wandel je rustig verder, nog nooit voelde je zoveel intens geluk, Plitvicer een paradijs op aarde.
Watervallen in alle denkbare kleuren, dit kleuren schouwspel blijf je je hele leven bij, het is van grote schoonheid, de hoogste waterval stort zich met een enorme kracht naar een 56 meter lagergelegen meer, dromerige kleine beekjes en riviertjes stromen afwaarts richting de schuimende meren. Het stromende water zet al duizenden jaren lang kalkbarrières af die natuurlijke dammen vormen, die op hun beurt weer de meren, grotten en watervallen gecreëerd hebben.
Je hoeft nergens heen, wees even passief, voel de stilte en geniet, wees “even als dit wonderschone beekje alleen” en dans samen op het heldere water van dit schitterende Plitvice.
Vlak nabij de meren kun je in een hotel of privé accommodatie logeren. Privé accommodatie bestaat uit kamers of appartementen bij een gast familie, waar je door gastvrijheid verwelkomd zal worden, persoonlijk zou ik niet op de camping gaan staan, het is er nogal luidruchtig vanwege de nabij gelegen snelweg, maar wel zeer geschikt voor b.v een doorreis, of om b.v de stad Zagreb eens te bezoeken, het is een grote camping met veel ruimte en goed aangelegde grasvelden verdeeld door geasfalteerde kleine weggetjes.
Er zijn zo ontzettend veel mooie foto-site's te vinden op het internet, maar ook op mijn site kroatieclub kan je genieten van de fraaie plaatjes van dit "kleine paradijsje op aarde, Plitvice.
www.np-plitvicka-jezera.hr/default.aspx?lan=en http://www.plitvice-spoljaric.com/en/index.php
cleppie www.kroatieclub.eu
Oh word ik gezocht, sorry luitjes was inderdaad op vakantie. Nee niet naar Kroatie(ga ik van de zomer weer) ben lekker naar caribean geweest. Maar ik heb geen e-mail gehad van Nicole wel van een andere mevr. en daar heb ik alles voor geregeld. Dus als u nog van gedachten veranderd bent u bij ons altijd welcome,en dat geldt voor iedereen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?