Post voor Kroatie (vervolg)

• JaPa:o)

Kraljica,

Hartstikke fijn voor je dat het fotoboek is aangekomen.

Mijn “bag in bag” is ook na 5 weken nog niet op de plaats van bestemming bezorgd.

Wel heb ik een antwoord gekregen op mijn brief die ik had gestuurd naar de Ambassadeur van Kroatie in Nederland. Zijn antwoord luidt als volgt.

Den Haag, 11 januari 2008

Geachte heer Derks,

Wij hebben uw brief van 5 januari 2008 met kenmerk AMbasKro_001 in goede orde ontvangen en wij delen uw bezordheid.

In deze tijd van het jaar, waarin het voor posterijen erg druk is, duurt het verzenden van poststukken vaak langer en is er een grotere kans dat deze zoekraken.

Wij hebben echter veel vertrouwen in zowel de Nederlandse posterijen als de Kroatische die samen verantwoordelijk zijn voor een goede aflevering van de ter post aangeboden stukken.

Aangezien ik in uw situatie niet over voldoende informatie en bewijs beschik van waar de fout zou liggen, ben ik helaas niet bij machte om u hierbij van dienst te zijn en hoop ik ten zeerste voor u dat uw poststuk spoedig zijn bestemming zal bereiken.

Met hoogachting,

Frane Krnic

Ambassadeur

Mijn conclusie op bovenstaand antwoord is:

1. Dat er vanuit de ambassade niets zal worden ondernomen., en ik mijn hoop nog heb gevestigd op de politieke partijen in de tweede kamer.

2. Dat (tussen de regels doorlezend) de post óók in Nederland kan zijn zoekgeraakt hoewel ik dat dus ernstig betwijfel.

3. Dat ik het voortaan uit mijn hoofd zal laten om post(pakketjes) rond de feestdagen naar Kroatie te verzenden.

JaPa.

(Hetty, ook jou pakketje is na 6 weken nog steeds niet aangekomen).

• Richard

Ik ben er vrijwel zeker van dat de pakketjes in Kroatie kwijtraken, immer een pakket met eenzelfde inhoud naar BiH is wel aangekomen en de 2 pakketjes naar Kroatie (Zagreb en Opatija) niet.

Japa, ik vind het een vrij makkelijke en goedkoop antwoord van de ambassade.

Het volgende pakket wat ik verstuur gaat als internationaal pakket plus, waardoor het door TNT Post Holland te traceren is waar het is en waar het dan evt. fout gaat.

• Norbert

Hou er dan wel rekening mee dat het een express pakket moet zijn, anders is het nog niet te traceren.

Pas geleden een pakket ‘aangetekend’ vanuit Nederland met TNT verstuurd en pas later wist men mij te melden dat ze absoluut niets konden traceren. Ze konden hooguit met het nummer gaan zoeken, maar dat zou 3 weken duren. Alleen express post is te traceren tijdens de verzending, maar trek dan maar de portomonnee open. Fijn dat ze dit niet voor het verzenden hebben verteld ! Dit was trouwens ook rond de kerstdagen en daar is men het tijdelijk in Italië kwijtgeraakt door de stakingen. De post zou er twee dagen over doen, maar heeft er uiteindelijk 3 weken over gedaan.

Recentelijk wel een pakket van het postkantoor in Triëste naar Maastricht gestuurd en dit was er al na 2 dagen ! Kosten waren nog geen derde van die van TNT-express.

Richard,

Inderdaad is het een makkelijk en goedkoop antwoord.

Over corruptie gesproken!

Wat betreft het versturen als internationaal pakket plus gaat ook hier de verantwoordelijkheid van TNT tot aan de Kroatische grens, daarna wordt het weer duister.

Het is jammer dat niet méér mensen bij de Kroatische ambassadeur klagen over het niet aankomen van verzonden post vanuit Nederland naar Kroatie.

JaPa.

Norbert,

Het is toch bij de beesten af dat het zo moet gaan.

Ik zal met de zomervakantie in mei alvast de kerstkaarten voor Kroatië meenemen en ze daar afgeven, dan weet ik zeker dat die wél zijn aangekomen.

Klopt het dat er vorige week op de radio in Kroatië aandacht is besteed aan deze corrupte praktijken?

Groetjes:

JaPa.

• Norbert

Ik weet dat er meer mensen klagen over de post, dat er vaak post door de douane wordt geopend en daarna spoorloos verdwijnt, ken het van Curacao, was het precies hetzelfde liedje, leek af en toe wel een zwart gat, alles ging naar het postkantoor en kwam er nooit meer uit tevoorschijn. Daar is het nu gelukkig anders, maar hier nog niet.

• cleppie

Hi Norbert

heel triest dit, het beste is denk ik om alle klachten te gaan verzamelen en die niet in Nederland, maar op te sturen naar de Ambassade in Kroatië.

Zelf heb ik al heel lang geleden bedacht om onze kerst-kado's in oktober, als we daar zijn, af te geven aan de buurtjes en die brengen ze met kerstavond langs bij onze vrienden, krom, maar het werkt prima.

Nu ook, wij hadden 25 !! kerstkaarten opgestuurd, en hou je vast, er is er geen een, maar dan ook geen een aangekomen. maar wij ontvingen ze wel uit Kroatië.

Hihi niks voor jou om een post dépo op te zetten?

groet cleppie

• Robert

Als ik nog kerstkaarten verstuur gaat dat volledig via E-cards. Geen postbode/douane die daar meer aan te pas komen!

Ook in Kroatie neemt het Internet gebruik fors toe dus je kan je een hoop frustratie en geld besparen.

Voor pakketjes is helaas nog geen oplossing gevonden…. Ben benieuwd of ik deze week een pakket ga ontvangen dat ik 10 dagen geleden heb besteld uit de USA. Dit pakket is 5 januari uit de USA vertrokken en daarna heb ik geen meldingen meer gekregen.

Hallo Cleppie,

Inderdaad zou het een goed idee zijn om alle klachten te verzamelen, maar ik heb al eerder een oproep geplaatst over dit onderwerp, maar daar wordt niet of door een enkeling op gereageerd, dus dan probeer ik het maar zelf te regelen. Hoewel je met meerderen een grotere vuist kunt maken.

Ik wil vandaag de Ambassadeur van Kroatie hier in Nederland nog een “pittig” antwoord geven op zijn nietszeggend antwoord n.a.v. mijn brief aan hem.

Het is toch van de gekke dat hij niets onderneemt naar zijn regering over deze postmaffia.

Wat de opgestuurde Kerstkaarten betreft, heb ik begrepen dat deze het afgelopen jaar bij iedereen zijn aangekomen, maar dat post(pakketjes) dikker dan een envelop moeite hebben om de douane te passeren, of inderdaad in het grote zwarte gat zoals Norbert dat noemt terecht komen.

JaPa.

Robert,

Jammergenoeg heeft niet iedereen internet ter beschikking, vandaar nog het normaal opsturen “PER POST” van de Kerstkaarten.

Groetjes:

JaPa.