Jadranska magistrala

• Barth

Hoi iedereen,

Het lijkt ons een mooie autotocht om de Jadranska Magistrala (kustweg) vanuit onze verblijfplaats Starigrad-Paklenica te volgen tot in Senj.

Hier en daar heb ik al gelezen dat er sommige kroaten nogal de gek uithangen op deze weg, maar heb je op deze weg regelmatig de mogelijkheid om je wagen aan de kant te zetten en om van het uitzicht te genieten?

En zo ja, in welke richting doe je die weg dan het best? Van zuid naar noord of omgekeerd?

Groeten

Bart

• Guy

Het is wel het meest bochtige stuk van de magistrale.Wel indrukwekkende met steile rotswanden,diepe kloven en zeegezichten en in de verte de eilanden.Het maakt niet uit in welke richting je rijdt.Er is hier en daar wel gelegenheid om je wagen aan de kant te zetten.Door de nieuwe snelweg is de drukte wel afgenomen maar dat neemt niet weg dat je bvb achter een trage stinkende vrachtwagen niet altijd vlug de gelegenheid krijgt om zonder risiko in te halen.Goed rechts aanhouden,vooral in de serpentines ,is wel aan te raden.

• lipik

Als je af en toe wil stoppen om van het zicht te genieten dan is het misschien beter om van noord naar zuid te rijden. Op die manier rijd je steeds aan de kant van de zee, en sta je bij het stoppen ook aan de zeekant (zonder de straat te moeten oversteken). Bijkomend voordeel is dat de passagier - die de enige is die van het zicht kan genieten gedurende het rijden - ook aan de goede kant zit.

Bestuurder : blijf bij het verkeer en laat je niet afleiden door de mooie zichten !

Hans

• Robert

Het zijn niet alleen de Kroaten die soms als gekken rijden. Mijn persoonlijke ervaring is dat toeristen nog erger zijn. Vooral Italianen doen de vreemdste dingen. Ik heb ze zelfs achteruit zien rijden op de linkerbaan van de snelweg om terug te rijden naar een afslag…

Op de Magistrale hebben toeristen er een handje van om plotseling de berm in te rijden als ze iets moois zien. Dit betekent meestal keihard remmen zonder richtingaanwijzer aan. Ook extreem langzaam rijden is populair bij bepaalde toeristen en het is dan niet vreemd dat er mensen nerveus worden en gaan inhalen.

Als je je echter gewoon aan de verkeersregels houdt, een normaal tempo aanhoudt en goed afstand houdt is er weinig aan de hand.

Vrachtwagens kan je vermijden door in het weekend te rijden. Deze mogen dan vaak de weg niet op. Er zijn dan wel meer toeristen op de weg, maar op het genoemde gedeelte valt het wel mee, vooral wat later op de zaterdag.

• Guy

Klopt natuurlijk maar als je in Starigrad verblijft moet toch eerst van zuid naar noord.

• barth

Guy,

Het is dan mijn bedoeling om via het “binnenland” (Gospic - Otocac) naar Senj te rijden om niet tweemaal dezelfde weg te moeten doen.

Bedankt voor de tips.

Bart

• Guy

Goed idee Bart.Dat heb ik ook al eens gedaan toen ik Plitvice bezocht had.

• JaPa:o)

Bart,

Hierbij al een beetje het gevoel van de magistrale.

http://www.photocroatia.com/GALLERY/photo.php?photo=12889&u=180621|73

JaPa.

• barth

Schitterend !!! Om even helemaal weg te dromen.

• Norbert

Ik rij de kustweg vanaf Senj naar het zuiden in de zomer zeer regelmatig en kan je vast meedelen dat, wanneer je achter ons zit, je een schitterend uitzicht hebt, maar niet hard zult opschieten (lol).

Even zonder gekheid, de meeste vrachtwagens rijden van Rijeka naar Senj om dan de doorsteek naar de snelweg te maken. Voorbij Senj, dus verder richting het zuiden, kom je behoorlijk minder vrachtwagens tegen.

Inderdaad is de route Noord-Zuid een stuk mooier, simpelweg omdat je dan het meeste uitzicht zult hebben en er is veel te zien. Onderweg stoppen voor een duik of gewoon wat genieten van het uitzicht is geen probleem, zolang je maar even tijdig in de je spiegels kijkt en richting aangeeft. Wil je langzamer rijden, ook geen probleem, maar laat dan om de 10 minuten even je achterliggers door, is wel zo vriendelijk en voorkomt dat men inderdaad de meest vreemde toeren gaat uithalen om je voorbij te kunnen.

Wanneer je echt regelmatig wilt stoppen hou dan wel rekening met een tochtje van een uurtje of 5 a 6 (minimaal), maar het is zeker de moeite waard.