vakantie Zuid-Dalmatie

• Liesbeth

Graag had ik de vlgde info:

Wij zou graag met het vliegtuig gaan en vraag me af of er ook gevlogen wordt vanaf E'hoven,Maastricht,Weeze? De meeste reizen zijn met eigen auto, maar dat is voor ons geen optie. Iemand tips om er niet te duur te komen?

Ons lijkt Trogir best leuk. Of weet iemand iets anders leuk. Of andere mooie streek?

Ligt dat een beetje centraal voor leuke uitstapjes in de omgeving?, We houden van natuur,cultuur,En zijn er leuke stranden(zand)die langzaam aflopen? en zijn mogelijkheden om lekker te wandelen. Wij (mijn man en ik), zijn vlotte 60plussers,redelijk goed ter been en verblijven graag op een rustige lokatie, maar wel sávonds terasje en flaneren in de buurt. Wie kan ons wat meer vertellen b.v. auto huren, fietsen, is het veilig? ook wat betreft verkeer.

Ik heb me er nog niet zo in verdiept, maar kwam toevallig via Zoover op het idee dat Dalmatie(Kroatie) ook wel leuk zou zijn. We denken zo eind mei-begin juni.

Wel veel vragen maar graag toch een antwoord.

Bij voorbaat dank

Liesbeth

• Damir

Halo Liesbeth kijk op Google naar Korcula of iKorcula NET!!!

• Damir

Liesbeth, en meer;op Adres:korcula NET of kroatie.boogolinks.nl

• Evelien

Hoi Liesbeth,

Je kunt voordelig vliegen vanaf Köln/Bonn naar Split en Dubrovnik.

Zie www.germanwings.nl

• Carla

Hoi Liesbeth,

Ter aanvulling op het antwoord van Evelien, German Wings vliegt tegenwoordig ook rechtstreeks van Keulen/Bonn naar Zadar. Wanneer je eind mei vertrekken wilt vlieg je voor nog geen € 150 v.v.

Persoonlijk zou ik niemand echt aanraden om in Kroatië op de fiets te stappen. Ik zou me tenminste niet veilig voelen.

Ik weet niet of jullie voorkeur uitgaat naar een hotel of appartement, maar kijk ook maar eens op http://www.hotelpark-split.hr/eng/terms.php. Je kunt dit hotel ook vinden op de Zoover-site. Wanneer je bij hotel Park de straat over steekt zit je meteen op het strand ‘Bačvice’. Het is een zandstrand wat heel langzaam afloopt. In het hoogseizoen is het druk bezocht, maar in mei/juni is het nog goed te doen. Verder heb je in Split terrasjes, restaurantjes, aanbod van cultuur e.d. in overvloed. Ook kun je daar eindeloos wandelen en er is een promenade langs heel de kust, met een schitterend uitzicht over zee en op de eilanden.

• Liesbeth

Heel erg hartelijk dank voor alle info. Ga dit weekend eens aan mijn pc zitten om uit te zoeken en voorpret te hebben. Ik vind het wel een beetje eng om zelf zo'n vlucht te boeken. Heb ik nooit gedaan(altijd charter incl.hotel). Vooral als je weer terug gaat naar Ned. moet je dat natuurlijk wel goed in de gaten houden, maar misschien regelen ze dat wel in het hotel of app. waar je verblijft? Moet je daarginds op vlieghaven ook lang van te voren aanwezig zijn?

P.S. Wij zijn 65+(jonge vlotte:), dat wel) maar zelf alles regelen waar je nooit geweest bent is wel spannend maar ook wat griezelig. Kun je daar trouwens goed met engels of duits terecht? En nog iets, wat eten ze in Dalmatie/Kroatië in de resto's. Wat kan ik bestellen wat lekker is?

nogmaals bedankt.

• Guy

Liesbeth,vraag eens bij Idriva de info aan over hun fly and drive. www.idriva.nl

Verder is de streek vanaf Zadar tot en met Split een goede keuze:Trogir zou dan ook een prima keuze zijn.Je kan dan gemakkelijk in 1 dag ook diverse bezienswaardigheden bezoeken.Half mei tot eind juni is een uitstekende keuze:aangename temperatuur en niet zeer druk.Ook september kan ik aanbevelen.

Zandstrandjes zijn een zeldzaamheid en fietsen op drukke en vrij drukke wegen moet ik ook ontraden.

• Carla

Hoi Liesbeth,

Wanneer je met German Wings vliegt zijn dit eigenlijk lijnvluchten, ondanks dat het hier een low-cost vliegmaatschappij betreft. Ze vliegen op vaste dagen en tijden naar de diverse bestemmingen. Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit meegemaakt dat een vlucht bij hun afweek van de oorspronkelijke planning, maar je kunt je retourvlucht natuurlijk altijd de dag voor vertrek nog even via Internet, of telefonisch, laten checken. Wanneer je een uur voor vertrek op het vliegveld aanwezig bent, ben je ruimschoots op tijd. In Split vertrekken vanaf het busstation bussen naar het vliegveld. Vaak, wanneer je in een appartement verblijft, verzorgt ook de gastheer, op verzoek, vervoer van en naar het vliegveld.

Over het algemeen kun je met Duits en Engels goed terecht en men is in Kroatië in de regel erg hulpvaardig.

In Kroatië wordt veel vlees en vis (van de grill) gegeten. Probeer ook eens ‘lignje na žaru’ oftewel ‘inktvis van de grill’. Heerlijk! Visschotels zijn vaak aan de prijs, maar heb er wel erg in dat de prijs van vis, over het algemeen, in kilo-prijs aangeduid wordt op de menukaart en niet per portie. Tevens zijn de pizza's, gebakken in een houtskooloven, overheerlijk.

Appartementen, wanneer je hiernaar op zoek mocht zijn, hoeven niet duur te zijn. Kijk maar eens rond op Internet. Er is aanbod genoeg. Om te beginnen heb je hier alvast één link: http://www.turismo-croazia.com/english.html

• Liesbeth

Carla en Guy,

Fijn al die antwoorden op mijn vragen, goed prikbord, chapeau!

gr. Liesbeth

• Henk Komduur

Beste familie:Ik zag dat u al vele reacties heeft ontvangen.Vroegtijdig boeken bij CroatianAirlines geeft ook soms goedkope vluchten vanuit Amsterdam.Ervaring is €180.- retour p.p..Trogir ligt goed centraal voor vele uitstapjes.Een auto huren is dan een must.Op het vliegveld Split 5km van Trogir kun je autos huren,maar ik denk dat het handiger is dit vooraf in Nederland te doen.In de zomer maanden is Trogir vrij druk ,maar mei /juni is nog goed te doen. Appartementen zijn er genoeg.Kijk op b.v. D-Reizen,huren via een particulier of kijk eens op www.appartementenkroatie.eu