Op weg naar...Brijuni

• cleppie

De Brijuni-eilanden

Vroeg op pad… dobro dosli welkom in Brijuni

Waar een heerlijke oase van rust heerst,met een prachtige flora en fauna om bij weg te dromen, zo mooi. Heerlijk toch, lekker alles autovrij, en zo kunnen we dan alles uitstekend te voet verkennen en beleven, al wandelend geniet je van dit schitterende natuurgebied.

Brijuni die ten tijde van Tito verboden gebied waren, maar de leider hield hier wel zijn zomer-residentie.

Brijuni bestaat uit twee hoofdeilanden en elf kleine eilandjes en vormen zo sinds 1983 het schitterende “nationaal park Brijuni”, De Brioni-eilanden (in het Kroatisch, Brijuni) liggen voor de westkust van Istrië, dichtbij de boeiende havenstad Pula.De vegetatie doet een beetje mediteriaans aan, betoverend zo mooi, hier ga je heerlijk uitrusten en al zittend geniet je van het fraaie uitzicht.

Met zijn 690 ha is Veli Brjuni het grootste eiland, de flora is werkelijk schitterend, en als je geen zin heb om te lopen kan je ook prachtige tochten maken per fiets.

De flora langs de vele schilderachtige en dromerige weggetjes brengen je je even terug in de tijd, fraaie dennen, stoere oude knoestige olijfbomen, eucalyptussen, ceders, pijnbomen en dit alles wordt “compleet” gemaakt door heerlijk geurende mediterraanse bloemen, en dan nog maar te zwijgen over al die prachtige parken stuk voor stuk kleine “meesterwerkjes”. En dan heb ik het nog niet eens over het safaripark.

Maak er maar een echte “tour” van en geniet, reeën, herten, wisenten,zebra's, giraffen, lama's, enz.

Vanuit alle toeristische centra aan de Istrische kust worden dagtochten georganiseerd naar dit prachtige eiland. Ook vanuit Fazana vertrekken met regelmaat veerboten.

Brijuni moet je gezien hebben, zijn uitbundige vegetatie, er groeien en bloeien hier meer dan 700 soorten bloemen en planten, en er leven meer dan 250 soorten vogels, er is een dierentuin en een safariepark.

Neem eens even een rustpauze, luister… en geniet, muggen die dansen boven een klein meertje, je bent vroeg op pad gegaan, langzaam trekt de ochtenddauw op, een prachtige blauwe lucht breekt door, de eerste zonnestralen geven het meertje alleen nog maar meer glans.

Brijuni moet je zien hebben…

Wil je toch nog meer te weten komen over dit eiland? Hieronder heb ik wat mooie links geplaatst.

www.brijunirivijera.hr/

www.photocroatia.com/GALLERY/list.php?

www.brijuni.hr/Home.aspx?PageID=1&gohome=true

cleppie www.kroatieclub.eu

• Kees

Hallo,

Ik ben er een paar jaar geleden met eigen boot langs deze eilandegroep gevaren, ik durfde eigenlijk niet in de buurt te komen omdat ik dacht dat het verboden gebied was. Nu kom ik waarschijnlijk deze zomer weer in de buurt. Is het nu toegestaan om met eigen boot de eilanden te bezoeken ? of heb je hier een bepaalde vergunning voor nodig ? .Wellicht weet iemand dit.

m vr gr

Kees