reis in 1 of 2 dagen?

• mirjam

Hoi Kroatie liefhebbers!

Wij gaan voor de derde keer naar Kroatië, hebben zojuist geboekt, joepie!

De reis gaat naar Umag deze keer.

Voorgaande 2 keer reden we in 2 dagen maar zijn nu aan het twijfelen of we de hele afstand toch ook in één keer zullen rijden. Van deur naar deur is het 1275 km.

Zijn er mensen die ervaring hebben om bijv 's nachts te gaan rijden? De bedoeling is dan vroeg in de ochtend bij de tunnels in Oostenrijk te zijn. Is het te doen?

Graag hoor ik van jullie

groetjes Mirjam

• Carla

Hoi Mirjam,

Wanneer er meer dan één chauffeur is, is het tegenwoordig zeker te doen. Persoonlijk vind ik ‘t, eerlijk gezegd, wel relaxter om er twee dagen over te doen. Je komt dan toch uitgeruster aan en… we hebben ’t tenslotte over ‘vakantie’, niet waar :-). Mijn man rijdt echter regelmatig NL-Zagreb v.v., hetgeen een afstand van zo'n 1163 km is. Hij rijdt dat altijd in één keer en is na aankomst, in tegenstelling tot mij, dan nog zo fit als een hoentje. Iedereen zal het dus ook weer anders ervaren. ‘s Nachts rijden bevalt ons altijd prima. ’t Schiet dan lekker op door Duitsland en Oostenrijk. Op wat vrachtwagens na, is er praktisch geen verkeer op de weg en je hebt dus geen oponthoud door files.

groetjes,

Carla

• craig

Hoi Carla Ben ik weer,Wij vertrekken de 10 juli en gaat naar split via maribor,ik verondersteld dat deze weg is minder druk over dag te rijden,of is het ook beter s,nachts te rijden,

alvast bedankt voor jou reactie

sorry vertrekken =/- 1800hrs vanuit belgie (Limburg)

grt craig.

• Carla

Hoi Craig,

:-), ik kom jou ook overal tegen! Als ik mij niet vergis, valt 10 juli op een donderdag en dat scheelt dus al. De route Nürnberg>Regensburg>Maribor>Zagreb is inderdaad een heel stuk rustiger dan de route München>Salzburg>A10 door Oostenrijk. Alleen aan de grensovergang Slovenië/Kroatië wil het nogal eens spaak lopen. 's Nachts rijden is, wanneer je tenminste goed uitgerust bent, in de zomermaanden ideaal en schiet een stuk harder op.

Ik woon trouwens ook in Limburg, alleen niet in België :-)

Groetjes en tot je volgende vraag :-),

Carla

• Guy

Ik overnacht in Kranjska Gora net over de grens met Oostenrijk.De afstand van mijn woning tot daar bedraagt 1189 km.Ik vertrek om 05.00 in de morgen en tussen 16.00 en 17.00 ben ik op mijn bestemming.De volgende morgen vroeg vertrekken en nog voor de middag ben ik via Zagreb en de A1 op mijn bestemming in Podgradina,20km vóór Zadar.Het vervelendste en langdradige stuk vind ik de duitse autobahn.

• Carla

Hoi Guy,

Ja, dat klopt wel. Mijn man rijdt van hier naar Zagreb, en dat is zeg maar dezelfde afstand die jij aflegt tot Kranjska Gora, altijd binnen de 12 uur. Ik moet zeggen dat zijn ‘dienstregeling’ beter klopt dan die van de NS :-) Ik sta er nog altijd versteld van. Wij hebben ook wel bij vrienden in Maribor overnacht en dat vind ik op zich ook fijn. Dan voel je de reis al helemaal niet. Vanuit Maribor zit je over de Dalmatina (A1) ook zo in Split. ZG>ST overbrug je tegenwoordig in 3 uurtjes en dat is wel eens anders geweest. Ik ben dan ook heel blij met de komst van de Dalmatina. Dankzij deze snelweg beschikken we nu eindelijk ook over mooie parkeerplaatsen en toiletten in Kroatië, hetgeen ook een zeer welkome verbetering is.

Op zich heb ik niet echt een hekel aan het stuk over de duitse autobahn. ‘t Schiet altijd wel lekker op. Alleen heb je daar weinig ’afwisseling' onderweg en de rest van het traject is al stukken leuker om te rijden. Misschien valt het jou ook wel zwaarder, omdat jij er al een ritje op hebt zitten eer je op de duitse autobahn belandt. Wij starten, zeg maar, op de duitse autobahn en dat is op zich fijn. Wij hebben ook elders in Nederland gewoond, maar mijn man zou o.a. om deze reden hier niet meer weg willen. Wanneer we terugkomen vermeldt het eerste het beste verkeersbord over de grens bij Aken onze woonplaats en we hebben dan dus niet nog eens meerdere uren door Nederland af te leggen.

Groetjes en een fijn weekend,

Carla

• Guy

Vanaf mijn woonplaats is het al 190 km tot Heerlen.Op de duitse autobahn kachel ik flink door á 170-180 waar het kan.Soms ook iets te snel waar het niet mag zoals oktober ll bij Neuwied waar je 100 mag.Ik ging 38 te hard en kreeg een bekeuring thuis van €100 waarin 24 € kosten begrepen waren. 3 foto's waren bijgevoegd.Zonde van het geld maar goedkoper dan de €250 die het mij in Nederland had gekost met een jaar notering bij justitie.Dus bij Neuwied opgepast!!!Cameras hangen boven de weg.

Inderdaad,de nieuwe A1 is een droom van een snelweg met voldoende accomodatie.Ik hoop dat Slovenië ook vlug de verbinding met Ljubljana en Zagreb

zal voltooien.

• Carla

Hoi Guy,

Ja, dat is zeker zonde! Voor dat geld had je in Kroatië een aantal keren lekker uit eten kunnen gaan! Wees maar blij dat je die snelheidsovertreding niet in België begaan hebt, dan was je helemaal zuur geweest. Ik moet zeggen dat ik best een ‘pittige’ rijder ben, zeker geen ‘sopper’, maar ik houd me altijd wel aan de snelheidsbeperkingen wanneer die er zijn. In Duitsland is het sowieso niet voor niets wanneer er een snelheidsbeperking ingesteld is. Je kunt dat ook altijd duidelijk zien. Duiters rijden over het algemeen hard, maar remmen altijd netjes af wanneer er een snelheidsbeperking is. Wat dat betreft rijden ze héél gedisciplineerd. Voorheen maakten wij gebruik van de A61, de eerste jaren toen hij aangelegd was, maar op een gegeven moment koos mijn man voor de A3 toen hij regelmatig op en neer moest. Op de één of andere manier vond hij 't prettiger rijden. Nu is het voor ons ook korter en sneller, aangezien we nu al jaren de route Nürnberg>Regensburg>Maribor rijden. Alhoewel, ik geloof dat het op zich niet eens zoveel uitmaakt of je de A61 of de A3 pakt. De route over de A61 vond ik wel leuker om te rijden. De route is mooier en afwisselender.

• Elly

Het is afhankelijk wat je plannen in Umag zijn. Ga je bijv. kamperen en moet je bij aankomst nog een tent opzetten, of slaap je in een hotel of appartement. Ik vind het zelf altijd fijn dat als je ergens voor het eerst komt je nog met daglicht kan zien wat er zo al is.

Ik zelf rijd trouwens al jaren alleen van regio Den Haag naar Porec in een keer door, maar ik weet precies waar ik kom en hoef niet meer te zoeken en zo. Ik vertrek rond half 6 en ben 's avonds meestal rond 19:30 uur op de plaats van bestemming.

• karel

U gaat op vakantie.

Doe lekker rustig aan, en overnacht in Oostenrijk.

In de nacht kunt U waarschijnlijk aardig doorrijden, maar mist U de omgeving.

Hard rijden is een optie, maar is het ook verstandig.

Heeft U wel eens voor de televisie gezeten, terwijl Uw wegdutte?

Kan ook in de auto gebeuren, U merkt het niet eens.

Rijd U misschien met kinderen of samen. Moet U de dag ervoor nog werken of kunt U uitrusten. Ik heb dit stuk al zo vaak gereden, ook in 1 keer, maar ik vond het heerlijk om op tijd in Oostenrijk te gaan slapen, en te genieten van mijn eerste vakantiedagen.