Reis naar Pag (zwarte zaterdag)

• JoostS

Zoals het er nu naar uitziet gaan we dit jaar met drie auto's (10 á 11 personen) richting Pag. We hebben vijf chauffeurs, dus daarmee kunnen we wel afwisselen. We zijn daarom ook eigenlijk van plan om in één keer door te rijden.

We kunnen het huis in op zaterdag 19 juli en vertrekken op zaterdag 2 augustus.

Echter toen ik op de ANWB-site ging kijken zag ik dat het in Duitsland erg druk is, in Oostenrijk topdrukte en in Kroatië is het volgens mij ook erg druk naar wat ik gelezen heb.

Zonder enkele vertraging zou het een reistijd zijn van ruim 14 uur (incl. boottocht Prizna - Žigljen).

Wat is de meest verstandige manier om te reizen? Het leek ons wel een idee om vrijdagavond rond 21.00u. te vertrekken en dan de hele nacht door te rijden (nogmaals, met vijf chauffeurs is dat fysiek vol te houden).

Als het dan 16 uur reizen wordt in totaal komen we rond één uur ‘s middags aan op Pag. Zijn we dan wel een beetje de grote drukte voor? Of heeft het verder geen nut om ’s nachts te gaan rijden?

(overnachting ergens kan altijd nog, maar weet niet of dat veel nut heeft aangezien het echt overdag toch erg druk zal zijn)

Hoor graag hoe jullie, als experts zijnde, hierover denken!

• Carla

Hoi Joost,

Op 19 juli is het nog niet écht ‘zwarte zaterdag’, hoor. Dat valt wat later wanneer de Fransen en Italianen massaal op pad gaan, maar half juli is het al wel druk onderweg en in Kroatië, met de nodige opstoppingen.

Met vijf chauffeurs is het zeer zeker goed te doen om in één keer door te rijden en 's nachts is het een stuk rustiger rijden. Als jullie op vrijdagavond na de avondspits zouden vertrekken zou het lekker opschieten.

Wij wonen een stukje zuiderlijker in NL dan jullie en voor ons is het 15 uur rijden tot Split, wat verder ligt dan Pag.

Om te beginnen zou ik wel München>Salzburg>A10 door Oostenrijk vermijden en Neurnberg>Regensburg>Maribor>Zagreb pakken. Dat is een heel stuk rustiger! Mochten jullie onderweg horen dat er een file voor Lučko staat, kunnen jullie altijd de Dalmatina nog vermijden en via de Magistrale naar Pag rijden. De Magistrale is tegenwoordig een stuk rustiger sinds de komst van de Dalmatina.

Waarom pakken jullie de veerboot naar Pag en gaan niet gewoon de brug over?

groetjes,

Carla

• Carla

Joost,

Het valt me op dat jullie eigenlijk nog één chauffeur tekort komen! Nu zal telkens één chauffeur ‘overuren’ moeten draaien!

groetjes,

Carla

• JoostS

Bedankt voor de uitgebreide reactie, wat betreft de ‘omleidingen’, deze zal ik binnenkort met de wegenkaart erbij eens even beetje bekijken. Ik sla ze in ieder geval zeker op!

Dan waarom we kiezen voor de veerboot naar Pag, dit is omdat we redelijk bovenaan op het eiland zitten (Kustici, vanaf veerboot nog zo'n 10 min. ofzo op het eiland). Tot aan Gradina (echte vertrekpunt veerboot) is het 13.06u. volgens Routenet. Dus het kan haast niet sneller zijn om dan nog verder door te rijden naar het zuiden, om daarna weer de hele lus terug te maken richting het noorden.

Wat betreft chauffeurs, zes zou inderdaad beter zijn. Maar we hebben drie auto's welke als volgt ingedeeld zijn:

1e auto -> eigenaar is eerste chauffeur, z'n vriendin tweede chauffeur

2e auto -> eigenaar is eerste chauffeur, ik ben tweede chauffeur (vorig jaar naar Tsjechië ook goed gegaan)

3e auto -> eigenaar is eerste chauffeur, tweede chauffeur liever niet iemand die daar ook die auto zit. Dus dan wordt het waarschijnlijk ik als 2e chauffeur, of een van de eigenaren van de andere auto's ;-)

Dit omdat hij wel graag een 2e chauff. wil hebben die al wat kilometers heeft gemaakt (in de paar jaar dat we onze rijbewijzen hebben) en een beetje inzicht heeft. En schijnbaar straal ik dat toch wel uit ;-) Zal dus voor mij best wat uurtjes maken zijn, maar ik zal dan vooraf ook flink rust houden en ik vind autorijden een van de leukste dingen die er is, zelfs als er file is. :-P

• JoostS

Carla schreef:

>

> Joost,

>

> Het valt me op dat jullie eigenlijk nog één chauffeur tekort

> komen! Nu zal telkens één chauffeur ‘overuren’ moeten draaien!

>

> groetjes,

> Carla

Zie bovenstaand bericht voor reactie hierop.

• Carla

Hoi Joost,

Jullie beweegreden, om de ferry te pakken, begrijp ik. Persoonlijk zou ik ook het e.e.a. af laten hangen van de, zeer waarschijnlijke, toeristenstroom die dag.

Eventueel kunnen jullie de Dalmatina volgen tot Posedarje, om vervolgens over Pag naar Kustici te rijden. Mogelijk zijn jullie dan toch sneller dan eerst over de regionale wegen en Magistrale te kruipen, om vervolgens in de brandende zon in de file voor de ferry staan te wachten. Blijf onderweg goed de verkeersinfo (ook de wachttijden voor de diverse ferry's worden genoemd) via de radio volgen en dan kunnen jullie je plannen eventueel altijd nog aanpassen.

groetjes,

Carla

• Guy

Zo zou ik ook rijden Carla.Het rijdt vlot en de secondaire weg Posedarje-Pag is in goede staat.Daar heb ik het trouwens bij het item “Plitvice en doorreis naar Pag”ook over gehad.Veel touristen zie ik dan ook gebruik maken van deze route.

• JoostS

Zoals ik het nu begrijp is de Magistrale (de weg langs de kust toch?) dus een weg die al behoorlijk snel ‘overbevolkt’ zal zijn in die drukke dagen? Vandaar dat jullie aanraden om wat oostelijker door het land te gaan om die drukte te ontwijken en omdat daar de wegen beter zijn?

Is dit nog wel nodig als we dus echt 's ochtends vroeg door Kroatië rijden? Is het dan ook al druk?

En wat betreft die veerboot, er staat dat er op de drukste momenten soms tot wel vier boten tegelijk varen om de stroom aan te kunnen.

• JoostS

Als ik het goed begrijp zeggen jullie dus rijd op deze manier:

http://i26.tinypic.com/1zfpnva.jpg

En dan op het 2e plaatje juist wel de A1 blijven volgen tot aan Posedarje en vanaf daar richting Pag?

• Guy

Joost,zie reaktie in je mailbox.