Hoi JaPa,
Eigenlijk is dit off-topic en had u een ander topic moeten starten, maar om u gerust te stellen, JaPa… wij rijden nergens té hard, hoor, en zijn en blijven altijd voorzichtig. We hebben twee lieve kinderen, die welliswaar inmiddels op eigen benen staan, maar die ons ook nog niet willen of kunnen missen. De max. snelheid is in Duitsland, nog steeds, bijna overal, onbegrensd. Dit jaar ben ik 31 jaar in het bezit van mijn rijbewijs en daarvan rijd ik 30 jaar naar Kroatië en mijn man zelfs tig keer per jaar. Ik kan u verzekeren dat ik in die 31 jaar nog nóóit een ongeval, schade of zelfs maar één bekeuring opgelopen heb :-) Vroeger was het een ‘wereldreis’ om naar Split te gaan. Ook de snelweg door Oostenrijk bestond toen nog niet en de reis door Kroatië zelf was een eindeloos gebeuren. Gelukkig is er sindsdien een hoop verbeterd. Nu alleen de snelweg door Slovenië nog en… dat die vervolgens aansluit op de Dalmatina. Het is natuurlijk ook heel belangrijk op welk moment je de reis maakt en welke route je pakt. ‘s Avonds en ’s nachts heb je door Duitsland alleen wat vrachtwagens op de autobahn, wat inhoudt dat je dan, meestal, nog twee lege banen overhoudt. Ook in Oostenrijk is er dan geen kip op de weg en vervolgens kom je dan, na het kleine stukje Slovenië, op een nagenoeg uitgestorven Dalmatina. We hebben, op het stukje Slovenië na, van deur tot deur snelweg. Last but not least is de auto waarmee je rijdt van belang. ‘t Moge duidelijk zijn dat wij niet met een ’Cuore' (en, nee, ook niet met een BMW!) op pad gaan. Wanneer wij hier met een volle tank vertrekken, hoeven we onderweg, slechts één keer, alleen bij Maribor, te tanken. De stops die we maken kunnen we dus effectief gebruiken om te relaxen en een lekker hapje te eten.
Aangezien u gewoonlijk overnacht in Wagrain, houdt dat automatisch in dat u gebruik maakt van de Tauernautobahn oftewel de A10 door Oostenrijk. Hiervan hebben wij alleen gedurende de beginjaren, toen hij net geopend was, gebruik gemaakt. Dit doen wij echter al vele, vele jaren niet meer, omdat het daar tegenwoordig altijd ‘op de plaats rust is’ en bovendien is het traject München>Salzburg ook kommer en kwel. Lang leve de alternatieven :-)!
m.vr.gr.,
Carla