Reis naar Pag (zwarte zaterdag)

• Carla

Hoi Joost,

Ja, onder ‘normale omstandigheden’ wel. Het hoe, wat en waarom zal jullie ongetwijfeld duidelijk worden wanneer jullie, tijdens jullie verblijf, uitstapjes gaan maken ‘op vaste wal’.

Mochten jullie onderweg, via de berichtgevingen, te horen krijgen dat het spaak loopt op de Dalmatina, dan kunnen jullie er nog altijd eerder af. Ik heb gezien dat Guy je inmiddels een persoonlijk bericht gestuurd heeft en daar heb ik alle vertrouwen in :-)

groetjes,

Carla

• Jo

Wat betreft die veerboot: in juni en september zag ik er maar drie liggen. Toen we half september terugkeerden was er maar één van in de vaart, rond de middag.

• JaPa:o)

Carla,

Hoe snel rijden jullie dan eigenlijk over de autobahn in Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië? Mijn ervaring is dat als je gemiddeld rond de 100 km. per uur rijdt, dat je dan zo'n beetje 130 km. per uur moet rijden om dat gemiddelde te halen. De max. snelheden op de autosnelwegen m.u.v. Duitsland is 130 km/u.

In Oostenrijk, Slovenië en Kroatië is dat nauwelijks haalbaar.

Volgens mijn routeplanner zou je van bijvoorbeeld Maastricht naar Split, dat is een afstand van ca. 1571 km. 22:15 uur rijden zonder tank-of pisstops. Nu weet ik ook uit ervaring dat als je regelmatig dezelfde routes rijdt je wat sneller op de plaats van bestemming bent alsdat je dat voor de eerste keer doet.

Maar ik ben benieuwd naar je antwoord.

JaPa.

• Carla

Hoi JaPa,

Wij zitten nóg dichter bij de Duitse grens dan Maastricht :-) Zijn dus zó de grens over en door Duitsland rijden we altijd, waar toegestaan, met een snelheid van tussen de 150-200 km/u. In Kroatië met 130 à 140 km/u. Wij houden dus óók nog tijd over voor de nodige stops en dan wordt er meteen weer van chauffeur gewisseld. Hoezo is 130 km/u op de Dalmatina niet haalbaar???? Niet wanneer je daar op een zaterdag of zondag in het hoogseizoen rijdt, of tegenwoordig liever gezegd; stilstaat, natuurlijk, maar dat is iets wat wij altijd vermijden. Ook de max. toegestane snelheid van 130 km/u door Oostenrijk is geen enkel probleem. Het enige land waar het minder snel opschiet is Slovenië. Met de totale afstand zit je bijna goed! Is om precies te zijn: 1563 km. Onze vrienden, die net óver de grens wonen, dus in Duitsland, doen er, naar dezelfde bestemming, exact zo lang over als wij. Dus zó bijzonder is het niet.

groetjes,

Carla

• Norbert

Op de eerste zaterdag van het seizoen van de discotheken proberen de boot te nemen is vragen om moeilijkheden, daar kun je overdag echt uren staan. Wanneer je echter rond een uur of 7 a 8 bij de veerpont komt valt het wel mee, dan zijn de wachttijden niet al te lang meer.

Het rijden via de andere kant naar Pag kan net zo'n ellende zijn, want iedereen is dan op weg naar Zrce, het strand waar de discotheken zitten. Men komt zo ongeveer overal vandaan om de after beach party mee te maken, dus dan rij je ook in de file.

M.a.w. denk dat het niet veel uit zal maken of je nu via de pont of via de vaste weg gaat rijden, het zal gewoon druk zijn.

• JaPa:o)

Hoi Carla,

Dat is toch knap zoals jullie het doen, maar overal rijden jullie dus te hard!

Een veilige vakantiereis toegewenst door:

JaPa.

• gerrit

Zelfs als je je aan de snelheid houd kan je Einhoven Starigrad Paklenica 1500 km in 17 echte rijtijd doen

• Carla

Hoi JaPa,

Eigenlijk is dit off-topic en had u een ander topic moeten starten, maar om u gerust te stellen, JaPa… wij rijden nergens té hard, hoor, en zijn en blijven altijd voorzichtig. We hebben twee lieve kinderen, die welliswaar inmiddels op eigen benen staan, maar die ons ook nog niet willen of kunnen missen. De max. snelheid is in Duitsland, nog steeds, bijna overal, onbegrensd. Dit jaar ben ik 31 jaar in het bezit van mijn rijbewijs en daarvan rijd ik 30 jaar naar Kroatië en mijn man zelfs tig keer per jaar. Ik kan u verzekeren dat ik in die 31 jaar nog nóóit een ongeval, schade of zelfs maar één bekeuring opgelopen heb :-) Vroeger was het een ‘wereldreis’ om naar Split te gaan. Ook de snelweg door Oostenrijk bestond toen nog niet en de reis door Kroatië zelf was een eindeloos gebeuren. Gelukkig is er sindsdien een hoop verbeterd. Nu alleen de snelweg door Slovenië nog en… dat die vervolgens aansluit op de Dalmatina. Het is natuurlijk ook heel belangrijk op welk moment je de reis maakt en welke route je pakt. ‘s Avonds en ’s nachts heb je door Duitsland alleen wat vrachtwagens op de autobahn, wat inhoudt dat je dan, meestal, nog twee lege banen overhoudt. Ook in Oostenrijk is er dan geen kip op de weg en vervolgens kom je dan, na het kleine stukje Slovenië, op een nagenoeg uitgestorven Dalmatina. We hebben, op het stukje Slovenië na, van deur tot deur snelweg. Last but not least is de auto waarmee je rijdt van belang. ‘t Moge duidelijk zijn dat wij niet met een ’Cuore' (en, nee, ook niet met een BMW!) op pad gaan. Wanneer wij hier met een volle tank vertrekken, hoeven we onderweg, slechts één keer, alleen bij Maribor, te tanken. De stops die we maken kunnen we dus effectief gebruiken om te relaxen en een lekker hapje te eten.

Aangezien u gewoonlijk overnacht in Wagrain, houdt dat automatisch in dat u gebruik maakt van de Tauernautobahn oftewel de A10 door Oostenrijk. Hiervan hebben wij alleen gedurende de beginjaren, toen hij net geopend was, gebruik gemaakt. Dit doen wij echter al vele, vele jaren niet meer, omdat het daar tegenwoordig altijd ‘op de plaats rust is’ en bovendien is het traject München>Salzburg ook kommer en kwel. Lang leve de alternatieven :-)!

m.vr.gr.,

Carla

• gerrit

Wij doen ook al jaren de tauernautobahn niet meer veel te druk.

• Guy

Ik doe steeds de Tauerautobahn maar wel buiten het drukke touristenseizoen en tot op heden geen problemen gehad.Voor mijn jarenlang overnachtingsadres in

Kranjska Gora ben ik wel enigzins aangewezen op die route.Wel zie ik op de heenreis kilometerlange filles van terugkerende vakantiegangers aan de andere zijde.