wijn

• Berrie

Wij zijn opzoek naar goede wijnboeren in de omgeving van Omis Mimice.

Dit mag zowel wit als rood zijn. Adviezen over goede kroatische wijnen zijn van harte welkom.

Groetjes Berrie

• geert

er zijn geen goede wijnen in kroatie, alleen te dure wijnen.

iemand met een beetje smaak gaat even de grens over in italie.

• Gita

En daar hebben we Geertje weer.

Hou toch eens op met Kroatie zwart te maken.

Het gaat vervelen!

• Carla

Hoi Berrie,

Kroatië kent weldegelijk goede wijnen. Zo heb je o.a. de rode wijnen: Teran, Merlot, Kabernet, Opolo, Plavac, Postup, Dingač, Kaštelet, en Babić en de witte wijnen: Kujundžuša,, Malvazija, Moslavac, Pinot, Pošip, Kaštelet en Muškat.

Wat je zelf lekker vindt hangt natuurlijk af van je persoonlijke smaak. In tegenstelling tot wat Geert beweert, zo duur zijn ze niet. Ik kan je helaas geen adres van een wijnboer geven in de omgeving van Omiš/Mimice, maar je kunt in iedere, wat grotere voor een uitgebreid assortiment, supermarkt in Kroatië terecht en dan ben je tenminste ook verzekerd van een goede kwaliteit.

Wanneer je wijn in een restaurant bestelt, rekent men hiervoor wél een extreme prijs! Ik zou dus, als ik jullie was, bij mijn maaltijd buiten de deur iets anders dan wijn bestellen en ‘s avonds op m’n terras van een heerlijk wijntje uit de supermarkt genieten. De Kaštelet en Babić bijv. zijn niet duur, maar wél goed en lekker.

@Geert Misschien al een wijntje teveel op met de wedstrijd van vanavond in het vooruitzicht? ;-)

• niki

Hoi Berrie,

Er zijn genoeg wijnboeren in de omgeving, het beste wat je kunt doen gewoon uitstappen en gaan proeven.

Vaak staan er bordjes langs de weg met wijn en rakija te koop.

Ook kun bij de plaatselijke restaurants naar binnen lopen en vragen of zij een goede wijnboer in de buurt weten.

Wat een hele goede wijn is de Plavac.. uiteraard wel met de kurk niet met het metalen dopje. Hou je van zoete wijn dan is de Dingac heel erg goed maar daar betaal je dan ook wel voor.

Je kunt gaan kijken bij de Kaufland, dit is een grote supermarkt met veel wijn in zijn assortiment. Tip. als bij de supermarkt gaat kijken ga dan voor kroatische wijnen die ouder dan een jaar, liefst nog ouder dan twee jaar zijn. Voor de gein zou je een fles van een jaar en van het zelfde merk een fles die ouder is kunnen nemen. Proef het verschil.

En wat betreft de prijs (zie bericht van Geert het valt allemaal wel mee. Als je van een goede wijn houdt zit je niet op je centen. Een goed wijn in Nederland is ook rond de zes euro of duurder.

Veel succes en geniet ervan.

Niki

• niki

Kroatie gaat winnen!!!!!

• craig

Is Dit geert bekent voor kroatie zwart te maken? ik ben een nieuw forum lezer,en tot nu toe vindt ik een prima forum,iets dat jij van andere mensen kunnen leren van hun personlijk ervaring,dit jaar gaan wij voor de derde keer,naar dit prachtig land.

een kroatie genieter

craig

• Guy

Ik vind dat ieder zijn mening moet kunnen weergeven en dat dit niets met het zwartmaken van Hr. te maken heeft al gaat Geert wel wat ongenuanceerd te werk.

Als hij stelt dat de wijn veel te duur is dan heeft hij volkomen gelijk.Wijnen als Postup,Dingac,Posip enzv zijn niet meer te betalen.Wijnen als Babic,Peljesac,Kastelet in 75cl flessen zijn ook veel te duur en wijnen uit Chilli,Californië en zelfs uit Montenegro(T'Ga za Yug) zijn goedkoper en van betere Kwaliteit.

Als je in een restaurant een half litertje crno bestelt krijg je meestal Babic,Peljesac of Kastelet(30 kuna).De eerste twee zijnde laatste jaren echt niet meer te drinken .Met de Kastelet gaat het nog een beetje.

Als ik in het restaurant dan een 75cl fles zou bestellen(Babic of een andere van de goedkopere) kost zo'n fles mij meer dan mijn lekker etentje.(120 kuna)

Daarom neem ik in overleg met mijn stamrestaurant mijn eigen wijn mee en voer de rekening met €2 op.En…Die lekkere wijn kwam uit de Metro:zeer lekkere Californische wijn,For seasons(30 kuna).Zo hab ik dus voor de 5 weken dat ik er vorig jaar was een uitstekend wijntje voor in totaal 40 kuna per dag.

De genoemde wijn uit Montenegro kende ik niet maar werd mij door mijn Kroatische vrienden aangeboden als een zeer lekker wijntje en dat is het ook.

• job

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=717&i=41761&t=41697

• M

Hoi allemaal,

Welke wijn die te koop is in supermarkt Konzum is lekker goed te drinken voor een beetje normale prijs? Max 10 euro? 

groetjes