Hoi iedereen,
Het Vransko Jezero blijkt ook een ornitologisch park te zijn.
Moet ik me dit voorstellen als een afgesloten park?
Waar is in dat geval de toegang tot dit park?
Zijn er uitgestippelde wandelroutes?
Groeten
Bart
Hoi Bart,
Ik heb de volgende info voor je: Natuurpark Vransko jezero
Vransko jezero, een meer en bevindt zich in Ravnim kotarima, ten noordoosten van Pakoštan; 30,1 km2 (lang 13,6 km, breed tot 2,2 km, diep tot 3,9 m).
Het water, dat verkregen wordt uit de beek Skorobić en uit meerdere bronnen, en verlaat in de grond en een kustmatig kanaal Prosika (850 m) in de baai van Pirovać.
Langs de noordoostelijke beboste kust van het meer steigen de hoogste bergtoppen van Ravnih kotara op (Štandarac, 305 m), vanwaar u een mooi uitzicht heeft op de achterland en oevergordel. Het meer is rijk aan vis (šarani, cipli, jegulje e.d.).
Een oppervlakte van 30 ha beschermd als een speciaal ornitologisch reservaat. De ingang tot het meer is het eenvoudigst vanaf de kustweg bij Pakoštana (400 m) of bij Prosike te bereiken.
Kijk ook eens op deze site:
http://www.vransko-jezero.hr/eng/index.php?loc=about_park
Er ligt trouwens ook een 50 km lang fietspad om het meer.
groetjes,
Carla
als je vanuit de richting zadar komten dan na pakostane naar pirovacrijdt heb je net voor pirovac het gehuchtje prosika daar staat ook de disco porat
als je daar dan links afslaat bij de borden vransko jezero dan kom je dr
ze zijn op het moent allemaal vissershutjes en huisjes aan het maken en dat zal wel voor straks voor het zomer seizoen zijn
wij wonen dr vlakbij zodoende weet ik het
groet marco
Bart,
Vransko Jezero ligt in een natuurgebied. Het is het grootste binnenmeer van Kroatie met een oppervlakte van ruim 3.000 ha. Hengelsportliefhebbers kunnen er hun hart ophalen, het brakke water is bijzonder visrijk. Het meer met z'n grillig gevormde oevers, is ruim 12 kilometer lang en rijk voorzien van karper, harder en paling. In het meer, dat nergens dieper is dan 2 meter, huist de enige purperreigerkolonie in dit deel van Europa. Het noordelijke gedeelte van het meer is een beschermd gebied voor vogels. Op enkele plaatsen mag worden gejaagd en het meer is ook bijzonder geliefd bij de watersporters.
Bron: Wereldwijzer Kroatie.
JaPa.
Ja hoor,je kan er gewoon vissen maar wel met een vergunning.Ook vissen vanaf de oever aan zee is nu ook vergunningplichtig.In zaton zelf daar helemaal achterin zal wel geen kontrole komen maar er is niet veel te vangen daar,niet zo'n beste stek.Ik heb er onder de oorlog een paar jaar gevist maar veel vangen deed ik niet :wat klein grut en 1 keer tien kleine gepen in een uur tijd.
Op vransko jezero wordt er ook gevaren heb ik gezien toen ik er vóór de oorlog diverse kweren ben gaan vissen.
Hallo Guy,
Dat aanbod van jou slaan we natuurlijk niet af.
Zullen de familieleden heel blij mee zijn, want ze zeuren me de kop gek.
Wat zijn vissers toch aparte mensen: vroeg op, niks vangen en voor het thuisfront een goed verhaal over grote vissen die weer teruggezet zijn.
Bij voorbaat bedankt, Guy
Groetjes,
Bo
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?