Hi
Wat een prachtige stad, dit is pas echt “het hart” van het middellandse zeegebied. Split, na Zagreb de op een na grootste stad van Kroatië. De stijle bergen verrijzen pal aan de kust, en in het wijde achterland zijn talrijke bijzondere parels van het natuurerfgoed te vinden. Zie je het al voor je… tussen de antieke muren van het “Diocletianus-paleis” heerlijk genieten van een kopje kavu dit samen met een heerlijk stuk torta! Super.
Door het bergachtige achterland en de ligging aan zee heeft Split een heel bijzondere uitstraling. Hoe fraai zijn de smalle steegjes ingeklemd tussen de muren die de Romeinen hebben gebouwd.
Split, aan de zeezijde beschermd door de eilanden van de Split-archipel en aan de landzijde door de hoge bergen, heeft Diocletianus met vooruitziende blik een bijzonder punt op de kaart van de Adriatische kust gezet.. “the future of Split” een kleine opsomming… het Cindro-paleis, het Dagubio-paleis, Galerija Mestrovic, Sv. Ivan. de doopkapel, het papalic paleis, Porta Aenea, de bronzen poort, Muzej hrvatski archeolskih, enz. enz.
Het regent zachtjes maar er heerst een geweldige sfeer, overgoten met de charme van het mediterrane zuiden, hier voel je pas letterlijk de mediterrane ziel uit de vrolijke konoba's, ik heb het hier natuurlijk over de traditionele wijnkelders, knusse steegjes met prachtige inelkaar gevlochten witte keitjes die je al wiegend richting de zeepromenade brengt… maar mij valt meer op, mooie vrouwen die als lijkt het, de ware charme van het mediterrane met zich mee dragen.
Dobro dosli welkom in Split… vele kunstenaars wonen hier, maar ook beroemde Kroatische artiesten, topsporters, Goran de Wimbledon winnaar.
Split is een geweldige populaire vakantiebestemming met een historisch verleden, zeker een aanrader.
Ik moet helaas weer afscheid nemen van Grad Split, maar ook van Klementina, Michaela en Kristina ook zij zijn smoor verliefd op deze schitterende stad.
Stt en niet verder vertellen hoor maar ik moest toch nog zelfs drie maal zachtjes juichen, heel zachtjes en ingetogen, een ding deze tik kwam wel heel hard aan in Split. Ik moet Danijel Pranjic nog even mailen over het komende Kroatische feest, maar ik beloof je ik zal het niet over de voetbal hebben!! hihi
cleppie www.kroatieclub.eu