Ezelrace in Tribunj

• Filip

Ik heb gelezen op een website dat er een ezelrace is in Tribunj. Deze zou doorgaan tijdens de eerste week van augustus.

Weet iemand welke dat dit juist is ?

Naar ik lees zou dit gepaard gaan met veel muziek en veel ambiance. Lijkt ons een gezellig avondje uit.

Wie weet daar meer over ?

Filip

• Filip

kleine typfout gemaakt. Welke dag zou deze race doorgaan ?

Sorry

.Filip schreef:

>

> Ik heb gelezen op een website dat er een ezelrace is in

> Tribunj. Deze zou doorgaan tijdens de eerste week van augustus.

>

> Weet iemand welke dat (DAG !!!!!!!!!!!!!!!!!!) dit juist is ?

>

> Naar ik lees zou dit gepaard gaan met veel muziek en veel

> ambiance. Lijkt ons een gezellig avondje uit.

>

> Wie weet daar meer over ?

>

> Filip

• Frits

Klopt hoor, elk jaar begin augustus, helaas weet ik niet welke dag (vermoedelijk 2 aug).

Is nog een oud gebruik van toen ezels nog veel werden gebruikt voor transport in voormalig Joegoslavië. In toeristencentra weden ze ook nog veel 's-avonds gebruikt voor kinderritjes. Langs de kust zie je steeds minder ezels (magarac). Voor de race worden de ezels verzameld in Tribunj, Ze worden zelfs op de eilandjes gestald,

Misschien kan je via deze sites verder komen: http://www.infoadriatic.com of http://www.tribunj.info/eng_home.htm

• Carla

Hoi Filip,

Bij mijn weten wordt de traditionele ezelrace ieder jaar op 1 augustus gereden. Zoals Frits al zei is het Kroatische woord voor ‘ezel’ ‘magarac’. In Dalmatië gebruikt men echter, over het algemeen, een ander woord dan ‘magarac’, namelijk ‘tovar’.

• niki

Hoi Carla,

Mijn familie komt uit de buurt van Split en ik ken het woord tovar niet. Ik ben twee talig opgevoed en heb altijd geleerd dat het woord voor ezel magarac is.

Gr. Niki

• gerrit

Tovar betekend last of lading en vracht

• Marko

Tovar betekent zeker ook ezel, zoals Carla zegt.

• gerrit

Ik heb het in Dalmatie nog niet gehoord en kom er al meer als 20 jaar wij wonen van maart tot oktober in Seline bij Starigrad Paklenica

• Carla

Hoi allemaal,

Tovar staat, behalve magarac, weldegelijk voor ezel. Hier een willekeurig stukje uit een nieuwsarchief m.b.t. tot de ezelrace in Tribunj : ‘the Society for the protection of donkeys - Hrvatski tovar (Croatian Donkey) from Tribunj’. Hier nog één: 'The traditional donkey (tovar) race in Tribunj is set for the first week of August.

Each year 10 000 people visit this event, enjoying traditional food and drink, live music.' Jole en klapa Kamen zingen een nummer, geschreven door Runjić, genaamd ‘Tovare Jedan’. De BBB schelden o.a. Torcida Hajduk uit voor ‘Tovari’ oftewel ‘Ezels’. Als jullie jezelf willen overtuigen Google maar eens op bijv.Tovar Tribunj en je zult het meteen zien. Het woord tovar betekent in het Kroatische tevens lading, last en vracht, dat is juist.

groetjes,

Carla

• Marko

Ik zou zeggen: goed blijven luisteren. Zelfs na 20 jaar Kroatië hoor je nog wel eens nieuwe woorden, denk ik zo.