Wij zijn voornemens een winkel te beginnen in Kroatie met huishoudelijke artikelen. Is er iemand bekend hoe men een B.V. in Kroatie registreerd? En hoe verloopt de hele ondernemingsbelasting?
Alvast bedankt.
Varazdinka
Het beste wat je kan doen is een Kroatische advocaat onder de hand nemen.
Een d.o.o. oprichten gaat vrij snel. Registreren bij notaris, handelsrechtbank, naam kiezen (mag niet zomaar alles zijn), btw nummer,… (dit is niet juiste volgorde).
Een goede vriend/vriendin die alles kan begeleiden voor je is natuurlijk meegenomen, maar een advocaat blijft zeer handig, die weten namelijk hoe alles in z'n werk gaat. Bij de notaris moet er (indien je zelf geen Kroatisch spreekt) een beëdigd tolk aanwezig zijn (bv Kroatisch Engels als je zelf Engels verstaat).
Succes!
De regelgeving is hier zo ondoorzichtig, zoveel bureaucratie, zoveel obstakels van de overheid, maar met name niet betalende klanten dat het je zeer moeilijk wordt gemaakt.
In dit land geldt dat de overheid je grootste concurrent is en dat is jammer. Wanneer zelfs de Nederlandse ambassade je afraadt om in Kroatië te investeren dan wil dat wel wat zeggen denk ik. Officieel zullen ze het niet naar buiten brengen, maar ga maar eens met ze praten in een wat informele setting.
Natuurlijk is het wel mogelijk dat je ondanks alle bureaucratie toch wat van de grond kunt krijgen, maar je haalt je wel wat op de hals.
Ons normale produkt verkoopt goed, alleen jammer dat 75 % van de klanten simpelweg nooit heeft betaald. We zijn inmiddels aardig wat kosten kwijt om achter ze aan te gaan, maar helaas heb je geen juridische back up, het rechtsysteem functioneert niet en dat weet iedereen, dus maakt men er gebruik van.
Derhalve zijn we ons maar gaan richten op andere produkten en export, werkt wel beter, maar de continu wijzigende regels (waar niemand iets vanaf weet) en de totale ondoorzichtigheid van alle regelgeving maken het leven hier knap lastig.
Bezint eer ge begint is een hele goede alhier.
Geachte heren,
Allereerst hartelijk dank voor jullie snelle reacte. Ik weet niet wat ik ervan moet denken, omdat er dagelijks klanken vanuit mijn nabije omgeving komen dat men investeert in Kroatië, zowel vastgoed als handel. Ik neem aan dat die personen zich ook van tervoren lieten informeren over de voor- en de nadelen.
Waar het mij om gaat is het inzicht krijgen in de procedureverloop van de bedrijfsvorming.
Het is algemeen bekend dat iedere vorm van de investering (waar dan ook) een risicohandelling is. En als je geen risico durft te nemen dan heb je ook geen kans van slagen?
Hoi Norbert,
Wil hier even op inhaken. Gedeeltelijk is het juist wat jij beweert. De bureaucratie is in Kroatië nog steeds rampzalig. Dit geldt echter niet alleen voor het opstarten van een firma, maar is op alles van toepassing. Denk bijv. maar het verlengen van je id-kaart of aan het halen een doodeenvoudig uittreksel. Je moet je aan tig loketjes melden, stempeltjes halen, zegeltjes betalen, tig keer terugkomen, iedere keer weer achteraan aansluiten in een ellenlange rij, kortom 't is iedere keer een hele onderneming die heel veel geduld en tijd vraagt. Echter daar waar het niet betalende klanten oftewel dubieuze debiteuren betreft is er wel degelijk de afgelopen tijd het één en ander veranderd. Je kunt nu wél je centen, via juridische weg, binnenhalen en dat kost niet al te veel. Bovendien worden de proceskosten ook op de dubieuze debiteur verhaald. Wanneer het gaat om een Kroatische leverancier en een Kroatische dubieuze debiteur, krijgt de Kroatische leverancier tegenwoordig bovendien een flinke rentevergoeding bovenop het nog te verhalen bedrag. Dit laatste in tegenstelling tot een buitenlandse leverancier, die komt niet in aanmerking voor die fikse rentevergoeding. Dat er gebrek is aan deugdelijke en tijdige info m.b.t. voortdurend wijzigende regeltjes en voorschriften, dat is ook juist.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?