banden

• job

volgens mij vergeet je een paar stappen:

is er een minimum aan? (2000 kuna?)

ik neem aan dat je je geld niet van de douane terugkrijgt?

van wie wel?

• Carla

Hoi Geert,

Je hebt gelijk, dat had ik er meteen even bij kunnen vermelden. Men heeft recht op teruggave PDV voor ieder besteed bedrag dat hoger is dan 500 Kuna. Dit is ook terug te vinden op de website www.carina.hr. Voor hen, die geen Kroatisch spreken, hier de tekst in het engels:

RIGHT TO VALUE ADDED TAX REFUND

Foreign citizens who do not have a permanent or temporary

residence in Croatia have the right to value added tax

refund for the goods bought in Croatia, under the following

conditions:

• the value of the goods per one invoice must not be less

than 500.00 HRK;

• the vendor has issued a filled-out PDV-P form;

• the buyer, a foreign citizen, has carried the bought goods

out of the country;

• the bought goods have been presented to a cus toms

officer who has verified the PDV-P form, and recorded

the date on which the goods have crossed the border.

The foreign citizens must submit the application for VAT

refund within six months starting from the date of invoice

issuance.

The right to value added tax refund does not apply to the

purchase of petroleum products.

• job

oke,

alles even op een (nederlands) rijtje:

buitenlanders die geen permanente of tijdelijke verblijfplaats hebben in Kroatie (dus o.a. Nederlandse toeristen) hebben het recht op BTW (in kroatisch: PDV) teruggave over goederen (geen diensten en geen brandstoffen) gekocht in Kroatie.

de BTW (PDV) bedraagt in Kroatie 22% !!!

zij moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

de waarde van de goederen moeten per factuur een minimumwaarde hebben van 500 kuna. dit betekent dat het gaat om goederen gekocht in 1 winkel op 1 dag. maar u mag natuurlijk meerdere facturen overleggen.

de verkoper heeft u een ingevuld PDV-P formulier verstrekt.

de koper (u dus) neemt deze goederen mee de grens over, Kroatie uit.

de gekochte goederen moet u laten zien aan een douane-ambtenaar, die registreert (stempelt) wanneer de goederen de grens passeren.

de koper (u dus) moet het (gestempelde) PDV-P formulier binnen 6 maanden van de factuur datum opsturen.

klinkt simpel maar…

kan iemand de volgende vragen beantwoorden:

-moeten de goederen ongebruikt zijn? mogen dus bv autobanden al onder de auto zitten?

-van wie krijg je je geld terug en hoe?

-heeft iedere verkoper (winkel) in Kroatie PDV-P formulieren in de winkel liggen of kunnen we die ergens downlaoden?

-is de minimumwaarde van 500 kuna incl. PDV of excl.PDV?

-stuur je het ingevulde formulier naar de douane of naar de verkoper?

• Carla

Hoi Geert,

In Kroatié gaat het soms wat omslachtiger dan in sommige andere landen. De aankopen, die uitgevoerd worden, moeten ongebruikt zijn. Autoonderdelen mogen bijv. wel al gemonteerd zijn en dan dient een PDV-P formulier van het garagebedrijf overlegd te worden.

De terug te ontvangen PDV kun je op verschillende manieren incasseren. Wanneer er bij de grensovergang een kantoortje is van Global Refund, kun je daar, met het door de douane afgestempelde formulier, meteen je geld incasseren. Je hebt ook de mogelijkheid het formulier, bijv. vanuit Nederland, te sturen aan de winkel waar je de goederen aangeschaft hebt en zij maken dan het bedrag, in Euro's, over op het door jou opgegeven rekeningnummer. Indien je binnen een termijn van zes maanden in Kroatië terugkeert kun je het geld, maar dan in Kuna, in de winkel van aankoop zelf incasseren, maar ook op ieder willekeurig postkantoor. Zover mij bekend betaal je bij een postkantoor wel een klein bedrag aan provisie. Iedere winkel in Kroatië beschikt over formulieren voor teruggaaf PDV. Ze bewaren er zelf ook een doorslag van. Officieel zijn ze verplicht je op deze regeling te wijzen, maar ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt. Tegenwoordig zijn er echter ook winkels waar je op deze mogelijkheid attent gemaakt wordt, d.m.v. grote ‘stickers’. Het gaat om een factuurwaarde van min. 500 Kuna, dus incl. PDV.

Ik weet niet in hoeverre je de Kroatische taal beheerst, maar wanneer je op Google zoekt op ‘povrat PDV Hrvatska’ (teruggaaf BTW Kroatië) kun je alles vinden wat je weten wilt.

Let op: Indien iemand een dubbele nationaliteit, zowel de Kroatische als een andere nationaliteit, bezit, valt hij uit de boot!

• job

ik denk dat dit info genoeg is om er een apart topic van te maken.

global refund vraagt ongeveer 25% voor het werk dat ze uitvoeren.

dus als je voor 1000 kuna iets koopt, zit daar voor 180 kuna btw op.

daarvan neemt glabal refund 25% dus blijft er 135 kuna over die je terugkrijgt.

het is niet van toepassing op mij omdat ik in kroatie woon.

het gaat mij er alleen om om de vakantiegangers wijzer te maken en aangezien alles in kroatie duurder en duurder wordt is dit mooi meegenomen.

• Jo

Jammer dat we dit niet wisten toen we vorig jaar een grote BBQ kochten!