dromen worden werkelijkheid...

• cleppie

Een snerpende oostenwind giert over het kale landschap van Oost Slavonija. De bladerloze takken van de bomen kreunen in de bries. Uit de loodgrijze hemel dwarrelen een paar sneeuwvlokjes. De sneeuw ritselt op de grond, maar vindt daar geen houvast. Wolkjes sneeuw dwarrelen op, stuiven over het zandpad en komen daarnaast tot rust achter een paar graspolletjes. Langzaam wordt het landschap witter gekleurd, terwijl het kwik ruim in de min blijft staan… mooi he, zo ook was het deze winter in “mijn Slavonija” het is koud in Vukovar.

Maar dan eindelijk… zacht proef je de geur van de eerste lenteregen, en zo krijgt Kroatië lanzaam aan weer kleur. Graag wil ik je al wat van het pure mediterrane leven laten proeven. Bij menigeen liggen de boeken en reismappen weer op tafel, en zo maken we ons weer klaar voor een nieuwe zoektocht door het boeiende kroatië. Ontdek de mediterrane natuur, maakt ze weer die eindeloze wandelingen, doe eens gek en beklim eens de hoogste berg van Dalmatië, een prachtige tocht op weg naar “Sveti Jure” en eenmaal boven geniet je van een prachtig uitzicht over de kust.

Of geniet eens van het prachtige natuurschouwspel van de Krka-watervallen, met een geweldige kracht stort de machtige Krka in cascades naar beneden, vanuit de kust Sibenik bereik men vrij eenvoudig het nationale park Krka.

Maak nieuwe speurtochten naar onvergetelijke verborgen baaien, echt ze zijn er, en geniet van het zuivere water, maak romantische tochten met een zeilboot, kom tot rust en snuif op die heerlijk frisse zeewind.

Porec een oude stad, ook hier is nog zo veel moois te ontdekken, hier kan je nog een zweem van de voormalige flair van de oude stad opsnuiven. Droom maar even weg en sluit je ogen, luister eens naar die échte "klapa-muziek recht uit het hart, langzaam halen de vissers hun netten binnen, de ondergaande zon speelt spiegelend op het dansende water van de zee wat langzaam prachtig donkerrood gaat keuren.

Prachtig is te zien hoe bij zonsondergang de daken van Porec fraai rood opkleuren.

Kroatië, ruige kusten, facinerende eilanden, Slavonische akkerlanden, stoere bossen, gastvrije mensen, dromerige kleine eilandjes, schitterende natuurparken, eindeloze witte stranden, prachtige havens waar 's avonds de schepen weer voor anker liggen, en zo langzaam weer de zon achter de horizon verdwijnt, snuif de geur op van vers gebraden vis, en streel je tong met een frisse vino, echt geloof me dit opend weer nieuwe wegen naar nieuwe hoogtepunten van een vakantie om nooit meer te vergeten.

Oliver Dragojevic,

De vlieg-tickets liggen klaar op z'n nachtkastje, wat mij betreft kunnen ze komen… op vrijdag 4 april rond de middag arriveerd de band samen met Oliver op schiphol, via Split-Zagreb-Amsterdam… dobro dosli welkom in Nederland en de dag erop in Belgié.

hehe nog maar een kleine vier weken en dan…. eindelijk kunnen dan veel fans gaan genieten van een geweldige kroatische avond in een sfeer zoals hierboven beschreven… Muziek recht uit het hart met allemaal mensen met liefde voor kroatische muziek, dit samen met heerlijke vino en pivo, kroatische hapjes, live muziek enz. enz er zijn nog maar weinig kaarten vverkrijgbaar dus wil ook jij dit feest meemaken wees er dan snel bij… info; www.kroatieclub.eu cleppie

• marjolein

We hebben in al die vele jaren dat we in Kroatië komen de kust van achter naar voren en omgekeerd gezien. De kust is en blijft een prachtig stuk natuur met al die eilanden ervoor en het schone zeewater.

Maar nu willen we eigenlijk ook wel eens een ander gedeelte van Kroatië zien. Je schrijft zo prachtig over Slavonië dat ik eigenlijk heel benieuwd ben of je ons wat kan aanraden om te gaan bezichtigen. Hlebine staat sowieso op het verlanglijstje vanwege de Naieve kunst waar ik een groot fan van ben.

We zijn echte natuurliefhebbers en snuiven graag een stuk van de cultuur in ons op. Goede tips zijn hartelijk welkom.

Mozda me vidimo se u Antwerpen.

Bok Marjolein

• gerrit

Geweldig Cleppie zoals jij het weet te vertolken als ik dat lees zie ik alles zo voor me. Gelukkig vertrekken wij over 10 dagen weer naar ons geliefde Dalmatie.

Pozdrav en veel plezier met Oliver

Gerrit

• cleppie

Hi beste Marjolein

Slavonija, helaas nog maar weinig mensen kiezen voor het ruige en boeiende achterland van Slavonija.

Jammer want er is zo ontzettend veel te beleven en te zien…

het cultureel erfgoed juist in deze steek is zo ongelofelijk groot, prachtige oude steden in barok-stijl, schitterende kastelen o.a van Osijek, Pozega, Vinkovci, Slavonski brod, oude kloosters, wandel een door de oude stadskern van Osijek en geniet van de middeleeuwse en oude romantische gebouwen, o.a met de vesting Tvrda.

Maak prachtige wandelingen door de schilderachtige straatjes en geniet van al die oude échte Slavonische dorpjes, ze zijn zo "apart.

Hier proef je nog echt de sfeer van jagen, vissen, het bereiden van de vele wijnsoorten, proef die wijn, en laat het je smaken, haha wat dacht van die goddelijke "kulen, Slavonski kulen, die heerlijk frisse wijn uit het prachtige stadje Ilok, echt deze stad mag je niet overslaan, het lig schilderachtig mooi aan de Donau, en laat het je smaken de Traminac van Ilok of de lekkere brandewijn sljivovica.

Slavonija waar de kleur van romantiek nog écht groen is, ga op weg en wandel zo de geschiedenis in… dobro dosli, welkom.

Slavonija the hymn of the plains and sky…een kleine greep, de Sava, de Bosut, de Vuka en de Berava, allemaal prachtige rivieren waar het heerlijk toeven is.

Prachtige oude steden, Vukovar, Osijek, Vinkovci, Ilok, Babina greda, Bizovac, Dakovo en geniet van de gastvrije mensen, geloof me nou echt, hier staat de deur voor jou wagenwijd open… het leven heeft hier een verhaal, met prachtige oude herinneringen.

Zupanja ook zo'n geweldige streek, echt hier kan ik wel een hele lange dag roedtoeren, er is zoveel te zien zoveel te beleven, en natuurlijk zoveel te eten en te drinken, zuivere producten direct van het land. Voel en luister en proef het land, paprika's, de goddelijke kulen, vers brood zo van het land, gebak natuurlijk zelf gemaakt, torta waar je, als je thuis komt nog wel eens aan terug zal denken, en geniet van de vele wijn-soorten… echt ik kan zo nog wel uren doorgaan, maar weet je wat, ga nou eens bij Zagreb richting Lipovac, en de rest…ach beleef het en laat je maar eens lekker verwennen in dit prachtige achterland van Kroatië… Slavonija. bok cleppie

www.kroatieclub.eu