BTW teruggave Nederlandse vakantiegangers Kroatie

• job

buitenlanders die geen permanente of tijdelijke verblijfplaats hebben in Kroatie (dus o.a. Nederlandse toeristen) hebben het recht op BTW (in kroatisch: PDV) teruggave over goederen (geen diensten en geen brandstoffen) gekocht in Kroatie.

personen met een dubbele nationaliteit waarvan er 1 de kroatische is, zijn uitgesloten van deze regeling.

de BTW (PDV) bedraagt in Kroatie 22% !!!

zij moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

1- de waarde van de goederen moeten per factuur een minimumwaarde hebben van 500 kuna (incl. BTW). dit betekent dat het gaat om goederen gekocht in 1 winkel op 1 dag. maar u mag natuurlijk meerdere facturen overleggen.

2- de verkoper heeft u een ingevuld PDV-P formulier verstrekt.

3- de koper (u dus) neemt deze goederen ongebruikt mee de grens over, Kroatie uit.

4- de gekochte goederen moet u laten zien aan een kroatische douane-ambtenaar, die registreert (stempel) wanneer de goederen de grens passeren.

5- de koper (u dus) moet het (gestempelde) PDV-P formulier binnen 6 maanden van de factuur datum opsturen.

de goederen dienen ongebruikt te worden getoond aan de douane. uitgezonderd zijn auto-onderdelen.

er zijn diverse manieren om de teruggevorderde BTW to ontvangen

1- indien u een formulier heeft ingevuld van Global Refund kunt u deze opsturen naar Global Refund of innen aan de grens als Global Refund daar een kantoor heeft. Global Refund rekent ongeveer 25% provisiekosten. dus als je 200 kuna terugkrijgt, houd Global Refund 50 kuna achter.

2- indien u binnen 6 maanden terugkeert naar dezelfde winkel krijgt u daar het geld contant.

3- ook kunt u de betreffende winkel uw papieren toesturen. zij maken het geld dan over naar het door u opgegeven banknummer (met aftrek van evt. kosten).

4- u kunt ook binnen 6 maanden naar ieder postkantoor gaan in Kroatie met het afgestempelde formulier. u krijgt het geld met aftrek van de provisiekosten.

• Carla

Hoi Geert,

Waar heb jij gevonden dat Global Refund 25% provisie rekent? Op hun sites staat wel vermeld dat het terug te vorderen VAT oftwel BTW c.q. PDV tot 25% op kan lopen afhankelijk in welk land je je inkopen gepleegd hebt. Kan me echter niet voorstellen dat Global Refund 25% provisie hierover berekent, daar er in de regel voor tax refund gemiddeld 4 % provisie gerekend wordt.

• job

die 4% is over het hele bedrag (incl.btw).

b.v. 4% van 100 euro is 4 euro.

als je bv 20% btw terug zou moeten krijgen van 100 euro, is dat 16,66 euro.

dan is die 4 euro die Global Refund als provisie kosten inhoudt dus ongeveer 25% van 16,66 euro.

hun commissie (provisie) is dus 25% van het terug te vorderen bedrag. niet van het totale bedrag. wat dus weer gelijk is aan 4% van het totale bedrag.

ik heb het zelf aan den lijve ondervonden toen ik mijn Ikea aankopen in Graz btw-vrij wilde kopen via Global Refund.

de voordeligste oplossing om je geld terug te krijgen is dus bij de winkel/leverancier zelf.

zelf je geld ophalen of laten storten op een rekening in kroatie.

of genoegen nemen met in mindering brengen van bankkosten als ze het naar een rekening sturen buiten kroatie.

een concurrent van GR is Vatfree.nl.

helaas voor jullie (maar gelukkig voor mij) geldt dit alleen voor aankopen gedaan in Nederland door mensen die wonen buiten de EU.

op hun website kun je door het invullen van een formulier heel transparant zien wat je terugkrijgt en wat zij inhouden.

www.vatfree.nl

• job

nog even het volgende:

waarom krijg je die BTW terug?

omdat je als je de EU ingaat je je aankopen moet melden en dan invoerbelasting moet betalen.

alleen doet niemand dit!

• Carla

O.K., dit is een duidelijk verhaal en nu klopt 't weer! Ja, Vatfree NL ken ik inderdaad. Bestaat nog niet zo lang, sinds 2006.