Prijzen.

• Guy

Wie weet hoe het staat met het prijspeil dit Jaar?Zijn er er prijsstijgingen voor bvb restaurants en verblijven dit jaar?.Mijn ervaring van de laatste jaren was dat de kosten van uit eten gaan vrij stabiel waren gebleven.Robert,Norbert of KimCo,jullie weten daar ongetwijfeld wat over te melden.

• jan

supermarktprijzen stijgen met 10%.

benzine/diesel: 15%

water: 40%

gas: 25%

huisvuil: 15%

ik kan me niet voorstellen dat restaurants en accommodatieverschaffers achter zullen blijven.

hun kosten stijgen uiteindelijk ook.

• KiCo

Hey Guy,

Vorige winter waren de prijzen in de restaurants in ieder geval nog niet gestegen.

Bij ons zijn de prijzen van de accommodaties ook niet veranderd. Misschien dat die volgend seizoen wel komen maar dit jaar zeker niet. De laatste jaren zijn die eigenlijk vrij constant gebleven.

Groetjes

KiCo

www.thalatos.be

www.croatia-hrvatska.com

• Robert

Ik ben dit jaar een paar keer uit eten geweest (voornamelijk Rijeka, Volosko) en het viel me op dat bij alle restaurants de prijzen met zo'n 10 procent waren gestegen.

Prijzen in de supermarkt zijn fors hoger. Hangt er natuurlijk nogal van af wat je koopt. Een aantal elementaire levensbehoeften zijn flink duurder geworden. Denk hierbij aan brood, melk, olie, pasta's.

Ook de benzine/diesel is flink duurder, maar dit zal geen verrassing zijn. Zo'n 8,50 kuna voor beiden momenteel.

Het officiele inflatiecijfer ligt op zo'n 6 procent overigens, hetgeen veel hoger is dan de voorgaande jaren.

Voor wat betreft prijzen van appartementen, campings e.d. kan ik je niet veel informatie geven. Onze eigen appartementen blijven dit seizoen gelijk in prijs :)

• Hanneke

en wat is veel duurder,zijn de boodschappen dan duurder dan hier of zitten ze er nog steeds onder.

wat betaal je daar voor een brood en de verder dagelijkse benodigheden,en wat betaal je voor een pilsje op een terras.

• Taita

Ga er maar van uit dat je in de supermarkt hetzelfde betaalt als in Nederland. Afhankelijk van het artikel zelfs meer. ‘Gewoon’ brood vind ik altijd erg goedkoop in Kroatie. Verse spulletjes op de kleine markten, waar de kleine boeren rechtstreeks verkopen, waren altijd goedkoper dan in Nederland. Gezien de stijgende inflatie in Kroatie verwacht ik daar dit jaar hogere prijzen.

Het pilsje op het terras is erg locatiegebonden. Op de populaire toeristenplekken betaal je Italiaanse en Oostenrijkse prijzen, en vaak zelfs nog meer dan dat. Buiten de gebaande paden betaal je veel minder.

• Hanneke

maken de prijzen ook nog verschil of je in istrie of Dalmatie bent?

en bestaat er ook een calculator om de valuta om te rekenen?

ik weet dat je wel op vakantie bent maar wij kunnen er met ons geld ook niet mee smijten.

• Jo

Zakrekenmachientje of calculatorfunctie op GSM gebruiken? Wij rekenen snel uit het hoofd. 7 kuna is iets min dan een euro, 8 kuna iets meer. Op vakantie vind ik die omrekening zo uit het hoofd ruim voldoende.

We zijn nog niet in hetzelfde seizoen in zowel Istrië als (Noord-)Dalmatiëgeweest. Op dat gebied kunnen we dus niet vergelijken. Maar we hebben wel al plaatsen gezien waar de prijzen voor een pilsje dubbel zo hoog waren als ergens anders. Dus eens rondkijken is de boodschap.