Het is moeilijk om uit te leggen waarom Dalmatië zo anders is dan Istrië, want op zich praat je natuurlijk nog steeds over Kroatië.
Grootste verschil is dat Istria samen te vatten is als massa toerisme en dat houdt in dat alles ook echt massaal en groot is. Campings zijn meteen mega-campings, hotels natuurlijk ook groot. dorpjes zijn volgebouwd met van die betonnen appartementen gebouwen en diezelfde dorpjes puilen 's avonds natuurlijk uit van de toeristen. Er is vrij weinig te vinden wat je nog authentiek Kroatisch zou kunnen noemen, heel Istria is gewoon eenhaps worst.
Ik weet dat er mensen zijn die dat prachtig vinden, het kan mij echter niet bekoren.
Naast Porec en Rovinj heb je nog Motovun en dan heb je het eigenlijk wel gehad met zaken die echt de moeite waard zijn. Je kunt natuurlijk ieder dorpje binnenlopen en beweren dat het fantastisch is, maar dan hou je jezelf een beetje voor de gek als je het mij vraagt.
Wil je naar Plitvice dan ben je toch een dikke 4 tot 5 uur onderweg, Venetië is met de boot een zeer kostbare aangelegenheid (voor een familie van 4 moet je rekenen op ruim 250 euro voor de boot) en met de auto is het ook rond de 2,5 tot 3 uur.
Musea zul je er niet echt vinden en eigenlijk draait het in heel Istria simpelweg om de zon, de zee en het vermaak wat daarbij komt kijken. Wanneer dit voldoende is dan is Istria natuurlijk een prima bestemming, begrijp me niet verkeerd.
In de avond kun je dan op een terrasje gaan zitten in Porec, Rovinj, Novigrad etc, maar dat is dus massaal, hou ik niet van.
Dalmatië is een iets ander verhaal. Zadar kent natuurlijk ook veel toeristen, maar de andere dorpjes zijn in juni en juli gewoon ‘stil’ te noemen.
De kust van Zadar tot bv Trogir kent zeer vele en ook zeer diverse dorpjes, sommige wat drukker dan andere, maar nimmer zoals in Istria. Het kan voorkomen dat je het idee hebt dat je in een andere wereld bent aangeland en dat zul je in Istria niet meemaken.
Naast de dorpjes langs de kust kent dat deel van Dalmatië nog iets anders, nl de eilanden (bv Pasman) voor de kust en natuurlijk de Kornati eilanden. Er gaan pontjes vanuit vele dorpjes naar de diverse eilanden en om de Kornati te bekijken kun je opstappen op de vele grote of kleine boten welke dagtours maken.
Echter, Plitvice is vanuit de omgeving Zadar ook te bereiken, lang zover niet als vanuit Istria en ook de Krka watervallen zijn zeer de moeite waard. Via de nieuwe snelweg kost het je minder dan een uur om er te komen.
Hetgeen echter het meeste zal opvallen, uiteraard zijn er uitzonderingen, is dat het minder massaal is en daardoor niet zo beklemmend overkomt. Vakantie moet ontspanning zijn (voor mij dan) en iedere dag verzuipen in een mensen massa is voor mij geen ontspanning. Ik hou er niet zo van dat er wachtrijen bij een restaurant/bar staan en dat je het gevoel krijgt alsof je aan een lopende band zit waar men je zo snel mogelijk ‘afwerkt’ zodat de volgende plaats kan nemen.
Doe mij maar gewoon een rustig plekje, liefst ergens aan het water, glas wijn of bier erbij en lekker genieten van de relatieve rust en wat praten met vrienden.