gezelligheid waar ?

• Gea

Hallo Kroatie fans,

wij hebben geboekt op campingZaton,omdat vrienden hier ook heen gaan zodat onze kinderen ook wat aan elkaar hebben.wij staan overigens ver van elkaar.

maar als ik dit forum zo even door lees dan begin ik te twijfelen. want als ik lees over Istrie dan heb je volgens mij meer leuke plaatsen waar je s,avonds even gezellig naar toe kan lopen,waar markten zijn en muziek en leuke plaatsen die dicht in de omgeving staan.en als ik lees over Zaton omgeving dan zeggen ze dat daar in de omgeving niet veel is ze zeggen als je Nin hebt gezien 1 keer dan heb je het ook wel gezien. Zadar is 15 km daar rij je elke avond denk ik ook niet even naar toe. hebben we een verkeerde keus gemaakt?

• Norbert

Gea,

Laat ik je uit de droom helpen, ook in Istria zul je moeten rijden, want hier ligt vrijwel geen enkele camping in een dorp. Alleen bv Zelena Laguna (met al zijn hotels, appartementen en campings) zou je als een dorp kunnen zien, maar ligt dus niet in Porec. Je kunt dan wel met een treintje naar Porec, maar trek daar maar een half uur voor uit.

Campings als Lanterna, het oude Ladin Gaj of zeg maar rustig alle campings liggen ver buiten de steden en dus zul je ook daar met de auto naartoe moeten. Dan mag je daar weer een parkeerplaats zoeken en het idee dat je van die campings dus even naar de stad wandelt moet je dus echt vergeten.

Sommige campings hebben een aansluiting met een soort taxi-boot, maar als het gezellig druk is dan kun je ook dat wel vergeten.

Kortom, denk niet dat Dalmatië echt verschillend is van Istria qua afstand van de campings tot de stad.

Om een vergelijk te stellen, denk dat de afstand Zaton - Zadar in rijtijd ongeveer gelijk is aan de rijtijd van Porec naar Rovinj in de zomer. Het is wel zo dat er rondom Zaton niet al teveel te doen is, maar daarentegen heeft Dalmatië in mijn ogen veel meer te bieden dan heel Istrië.

• Gea

Hallo Norbert

bedankt voor je snelle reactie,maar wat heeft Dalmatie dan meer te bieden dan Istrie?

• Guy

Ik denk dat Norbert het met mij eens zal zijn als ik zeg dat Dalmatië iets goedkoper is,dat, als het dan eens gaat regenen ,je in Istrië daar meer kans op hebt,dat het er toch wat minder druk is en dat de bekende en beroemde bezienswaardigheden binnen dagbereik liggen en verder is Dalmatië nu ook in een mum van tijd te bereiken via de nieuwe A1.Verder heb je er ook meer prachtige eilanden voor de kust liggen.Bij Istrië alleen maar Cres en Krk,die natuurlijk ook zeer de moeite waard zijn.Aan U de keuze,Gea.Succes!

• Norbert

Het is moeilijk om uit te leggen waarom Dalmatië zo anders is dan Istrië, want op zich praat je natuurlijk nog steeds over Kroatië.

Grootste verschil is dat Istria samen te vatten is als massa toerisme en dat houdt in dat alles ook echt massaal en groot is. Campings zijn meteen mega-campings, hotels natuurlijk ook groot. dorpjes zijn volgebouwd met van die betonnen appartementen gebouwen en diezelfde dorpjes puilen 's avonds natuurlijk uit van de toeristen. Er is vrij weinig te vinden wat je nog authentiek Kroatisch zou kunnen noemen, heel Istria is gewoon eenhaps worst.

Ik weet dat er mensen zijn die dat prachtig vinden, het kan mij echter niet bekoren.

Naast Porec en Rovinj heb je nog Motovun en dan heb je het eigenlijk wel gehad met zaken die echt de moeite waard zijn. Je kunt natuurlijk ieder dorpje binnenlopen en beweren dat het fantastisch is, maar dan hou je jezelf een beetje voor de gek als je het mij vraagt.

Wil je naar Plitvice dan ben je toch een dikke 4 tot 5 uur onderweg, Venetië is met de boot een zeer kostbare aangelegenheid (voor een familie van 4 moet je rekenen op ruim 250 euro voor de boot) en met de auto is het ook rond de 2,5 tot 3 uur.

Musea zul je er niet echt vinden en eigenlijk draait het in heel Istria simpelweg om de zon, de zee en het vermaak wat daarbij komt kijken. Wanneer dit voldoende is dan is Istria natuurlijk een prima bestemming, begrijp me niet verkeerd.

In de avond kun je dan op een terrasje gaan zitten in Porec, Rovinj, Novigrad etc, maar dat is dus massaal, hou ik niet van.

Dalmatië is een iets ander verhaal. Zadar kent natuurlijk ook veel toeristen, maar de andere dorpjes zijn in juni en juli gewoon ‘stil’ te noemen.

De kust van Zadar tot bv Trogir kent zeer vele en ook zeer diverse dorpjes, sommige wat drukker dan andere, maar nimmer zoals in Istria. Het kan voorkomen dat je het idee hebt dat je in een andere wereld bent aangeland en dat zul je in Istria niet meemaken.

Naast de dorpjes langs de kust kent dat deel van Dalmatië nog iets anders, nl de eilanden (bv Pasman) voor de kust en natuurlijk de Kornati eilanden. Er gaan pontjes vanuit vele dorpjes naar de diverse eilanden en om de Kornati te bekijken kun je opstappen op de vele grote of kleine boten welke dagtours maken.

Echter, Plitvice is vanuit de omgeving Zadar ook te bereiken, lang zover niet als vanuit Istria en ook de Krka watervallen zijn zeer de moeite waard. Via de nieuwe snelweg kost het je minder dan een uur om er te komen.

Hetgeen echter het meeste zal opvallen, uiteraard zijn er uitzonderingen, is dat het minder massaal is en daardoor niet zo beklemmend overkomt. Vakantie moet ontspanning zijn (voor mij dan) en iedere dag verzuipen in een mensen massa is voor mij geen ontspanning. Ik hou er niet zo van dat er wachtrijen bij een restaurant/bar staan en dat je het gevoel krijgt alsof je aan een lopende band zit waar men je zo snel mogelijk ‘afwerkt’ zodat de volgende plaats kan nemen.

Doe mij maar gewoon een rustig plekje, liefst ergens aan het water, glas wijn of bier erbij en lekker genieten van de relatieve rust en wat praten met vrienden.

• Gea

Okay Norbert en Guy jullie hebben mij overtuigd,nog 15 weken dan is het zover.

bedankt.

zal het zeker laten weten hoe het was.het is maar goed dat wij laat in de ochtend vertrekken want ik kan nooit slapen als we weer naar een land gaan dat we niet kennen, heel spannend.

• Bo

Hallo Gea,

Laat ook ik jou uit de droom helpen : Camping Zaton is niks minder massaal als

de campings in Istrie.

Alleen is daar met de opzet rekening mee gehouden.

Het is een mega camping, maar zo voelt het niet als je er staat.

Het is er hardstikke gezellig 's avonds, want het heeft een eigen straatje met vele

eet-en drinkgelegenheden, souvenirs shops, kapper, dokter, groentestalletjes,internetcafe en de hele ratteplan.

Ook is er een soort muziekpodium waaromheen een aantal horecagelegenheden

met diverse terrasjes etc.

Heel veel mensen komen niet eens van de camping af in hun vakantie, maar dan

“mis” je tegelijkertijd ook heel veel moois, b.v. Zadar, Split, Trogir en nog vele andere mooie dorpjes en steden.

Wat je ook doet, volgens mij ga je een leuke en gezellige vakantie tegemoet.

Groetjes,

Bo

• rebass

Elke mens die vakantie neemt heeft bepaalde voorkeuren,wensen en beperkingen.

Ik zou het mensen met kleine kinderen afraden om lange verplaatsingen te maken met een wagen.

Oudere mensen hebben andere behoeften.

Veel mensen wensen een rustige strandvakantie,lange dagen op het strand liggen.

S'avonds een wandeling op de zeedijk,iets drinken,meer moet dat niet zijn.

Andere personen komen doodvermoeid thuis na hun actieve vakantie,van het hot en her snellen.

Iedereen moet voor zijn eigen uitmaken wat hij wil doen en laten op zijn vakantie.

Het voornaamste is dat men als een ander (uitgerust)mens thuis komt.

• Jo

Anderzijds kun je van BiVillage op 10 minuutjes stappen naar Fazana. En daar kun je toch snel 6 à 7 avonden op verschillende plaatsen iets gaan eten.

• Norbert

Zoals Rebass al zei, ieder heeft zo zijn eigen voorkeur en wensen. Ik hou niet van mensen massa's en al helemaal niet van eenhapsworsten.

Fazana ? Misschien ben ik te kritisch, maar ik zie niet wat er nu zo leuk aan dit dorpje is. Als ik Fazana binnen rij heb ik al zoiets van ‘hoe snel kan ik er weer uit’.

Ik snap ook dat ik redelijk verwend ben doordat ik zo'n beetje de hele kust van Kroatië ken. Dat komt niet alleen door het werk, maar ook doordat ik altijd verder blijf kijken en me niet snel vast pin op 1 plek. Als je dat doet loop je het risico dat je na 10 jaar er achter komt dat je al die tijd naast misschien wel de mooiste plek op aarde hebt gezeten, maar doordat je nooit verder keek je daar niet achter bent gekomen.

Uiteraard kom je op die manier dan ergens wel een stekje tegen wat je meer aanspreekt dan het andere. In mijn geval liggen die plekjes duidelijk in Dalmatië en dan met name tussen Zadar en Trogir. De streek van Split naar beneden kan mij niet zo bekoren en Omis is zo'n beetje de meest verschrikkelijke plek in Kroatië.

Zo zijn er ook veel toeristen die Hvar het einde vinden en daar moet ik ze gelijk in geven………..het zou, naast Omis, ook een van de laatste plekken van Kroatië zijn welke ik nog weer een keer zou willen bezoeken. En terwijl ik Hvar links laat liggen vind ik Korcula weer een fantastisch eiland. Ook Losinj is en blijft een favoriet van mij.

Het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur en wensen, die verschillen van persoon tot persoon. Is ook maar goed ook, want anders zaten we met z'n allen op 1 plek, wordt het weer zo druk.