Prijzen in de supermarkt

  • Hanna

    Ja ik heb er wel belangstelling voor,en misschien is het een beetje dom,maar het is voor ons de eerste keer Kroatie,ik hoor alleen maar over kuna,s maar hoe heet het andere geld zoals bij ons bv de kwartjes en dubbeltjes ik neem aan dat een kuna hetzelfde is als bij ons de gulden was.

  • Guy

    Die heten LIPA,vergelijkbaar met onze eurocenttelling.50-20 10 enzv.

  • Lipik

    Absoluut interessant, ook restaurantprijzen. Ik krijg dikwijls deze vraag : “wat kost het daar…”

  • gerrit

    Karlovacko Pivo op het terras kost van 12 tot 15 Kn

    Biefstuk met Frites 95 Kn

    Pizza van 35 tot 45 Kn

    kapocino 7 tot 9 Kn

    Diverse vis van 35 tot 60 Kn

    Bij veel resaurants zijn er de salades en frites bij maar er zijn ook Restaurants waar je dat appart moet bij bestellen.

  • wil

    Je moet maar gewoon denken dat je in Nederland boodschappen doet net zo duur en alleen het vlees is zeer duur even als het ijs daar.Nee Kroatie gaat aardig mee met de EU.Ja waar zijn de goede oude tijden gebleven toen alles nog lekker knus en ouderwets was je moest echt bijna alles mee nemen van thuis nu hebben ze daar ook bijna alles te koop.

  • Hanna

    Wil, als ik de prijzen van Gerrit omreken op valuta-omrekenaar vind ik die boodschappen niet duur en die van zijn 2e reactie ook niet waar krijg je hier biefstuk met friet voor 13 euro en een pizza voor 5 euro ik weet niet hoe het brood daar smaakt maar ik krijg hier ook geen brood voor 65ct ja misschien bij de Lidl maar dat geef ik aan onze honden.

    en Gerrit wat is Karlovacko Pivo?

    en kapocino bedoel je daar cappuccino mee?

  • gerrit

    Karlevacko Pivo is naar mijn smaak het este bier van Kroatie.

    Ik bedoel inderdaad cappuccino.

    groetjes Gerrit

  • Guy

    En van het vat vind ik hem nog lekkerder.Inderdaad Hanna,uit eten gaan is goedkoper dan hier .Alleen vis is duur en dan bedoel eerste klasse vis zoals bvb zee- tand- of goudbaars.Zo eentje van bijna 1kgr op de grill is best lekker.Ook oslic vind ik goed omdat er ook minder graten inzitten.1kgr skampi bouzarra(grote langoustines in een lekkere saus) kosten bij de 300 kuna per kgr.(zo'n €40) maar dat heb ik er graag voor over want het is ontzetten lekker.

  • Tes

    Vis duur in Kroatie? Ik vind dus van niet. Wij hebben altijd de skottelbraai bij ons en gaan dan s'ochtends vroeg naar een plaatselijke vismarkt. De bootjes komen net binnenvaren dus versere vis kun je niet krijgen. We kopen dan bijvoorbeeld heerlijke langoustines, mosselen, en witvis soorten die we s'avonds zelf klaarmaken op de skottel. En als ik dan kijk naar de prijzen, vind ik dat goedkoop als ik de prijzen in NL er naast leg. Ook de supermarktprijzen vind ik meevallen, het is ongeveer vergelijkbaar met NL, maar koop dan Kroatische producten en geen producten die geimporteerd zijn. Dat potje calvé pindakaas is dan idd duur. Overigens koop ik fruit en groenten echt niet in de supermarkt, de kwaliteit is wat minder, maar ik koop ze bij de Kroatische mensen die met een stalletje langs de weg staan. Die trekken het s'ochtends vers uit hun eigen tuin. Heerlijk en goedkoop. En idd pizza's voor 5 euro en dan heb je nog een duurdere variant.

    Uit eten vind ik helemaal om te lachen voor 10 tot 12 euro pp kan je uitgebreid uit eten. Terrasje pakken kan je daar ook lachend doen. Dus nee ik vind de prijzen daar niet duur. Wat me wel is opgevallen; het prijsverschil tussen Istrie en Dalmatie. Istrie is natuurlijk stukken toeristischer dan Dalmatie en dat merk je ook in de prijzen. Het is nu nog verwaarloosbaar, maar toch.

  • Guy

    Ik heb het duidelijk over prijzen in restaurants en over klasse 1 vis en niet over bvb sardines of makreel die 's winters met 10-tallen kgr wordt gekocht,schoongemaakt en ingevroren.Vanzelfsprekend is het inkopen direct bij de vissers stukken goedkoper.

    Men durft er ook kleine langoustines van zo'n 5 cm (gemeten van kop tot staart) of nog kleiner verkopen maar die zijn illegaal gevangen en ver beneden de minimum maat.