Het gondelen is wel aardig, maar moet eerlijk zeggen dat het een verschrikkelijke ‘rip off’ is en het stelt geen ene moer voor. Je kunt er beter naar kijken dan er in zitten of je moet wel ernstig verliefd zijn dat je nog een keer in zo'n ding wilt zitten.
De gondeliers nemen het allemaal niet zo nauw met hetgeen is afgesproken en zo komt het voor dat sommigen alleen maar een beetje op het Grand Canal dobberen, dan snel even een rondje van 10 min om San Marco maken en dat was het dan….mag ik even afrekenen heet het dan.
Het hele gondelen was, 15 jaar geleden al, één grote deceptie, kan het iedereen dan ook van harte afraden, pak gewoon de busboot, zie je nog meer ook.
De taxi-boot zou ik, tenzij je over een flink gevulde beurs beschikt, ook maar links laten liggen.
Venetië is en blijft echter mijn grote favoriet, heb er menige middag doorgebracht, inderdaad gewoon wat slenteren door de steegjes. Vooral in April/Mei en September/Oktober is het zeer aangenaam toeven. Maar ook in de winter ben ik er regelmatig geweest, een regenachtige dag in Venetië is iets speciaals.
Ik snap dat iedereen even naar San Marco wil en de andere bezienswaardigheden wil bekijken, maar ik kan voor de wat ouderen (dus zonder kinderen) Burano (dus niet Murano) van harte aanbevelen. Veel toeristen laten het links liggen, maar het is zeker de moeite waard.
En wanneer je niet al te toeristisch bent ingesteld zou ik zeggen: ‘laat de kaart voor wat die is en loop gewoon compleet de andere kant uit’ oftewel loop niet als een soort schaap in de kudde achter iedereen aan, Venetië is een prachtige stad, er is zoveel te zien.
Wie rond zaterdag 19 Juli (datum nog niet helemaal zeker) in Kroatië is moet echt met de auto naar Venetië, want dan kun je het grote vuurwerk meemaken wat jaarlijks wordt gehouden. Het is een feest van jewelste en dat moet je een keer hebben meegemaakt.
Wanneer je op tijd bent kun je een plek reserveren op een boot (vertrekken vanuit de riviera del Brenta nabij Venetië) en dan heb je eten, drinken en vuurwerk en als extraatje geen probleem bij het parkeren.
Het vuurwerk van Venetië behoort tot één van de grootste ter wereld, begint om half twaalf 's avonds, duurt bijna 45 minuten en enige honderdduizenden mensen komen kijken. Zorg dat je wat te drinken bij je hebt want het is zo druk dat je niet eens hoeft te proberen om bij een kraampje uit te komen.
Er is echter wel een nadeel.
De treinen rijden maar tot half twaalf, dus daar heb je weinig aan.
De parkeergarage staat tot de nok toe vol en het kostte ons uiteindelijk 5 uur !!! om uit die garage te komen (zeven uur 's ochtends reden we er eindelijk uit), omdat we zo snugger waren geweest om op de bovenste verdieping te parkeren, welke natuurlijk als laatste leeg gaat.
Maar ik kan alleen maar zeggen dat het het meer dan waard was, dus dat wachten moet je er voor over hebben. Wie natuurlijk al gedurende de dag in Venetië aankomt heeft uiteraard de mogelijkheid om wel ergens onderaan te parkeren, maar ook dan is het file (alleen iets minder).
Zou het graag nog een keer meemaken, maar helaas moet ik dan altijd werken.