Met de baby naar Kroatië

• MoRon

Hallo,

na een jaartje onderbreking gaan we begin juli weer naar Porec.

De omgeving kennen we al daar het de derde keer is dat we er naar toe gaan.

De reden van dit bericht is echter de volgende: we nemen voor het eerst ons dochtertje van 5 en een halve maand mee. Graag zou ik daarom enkele nuttige tips horen over:

- de reis (met de wagen)

- het verblijf (we zitten in op Hotel Rubin)

- wat beter niet doen tijdens het verblijf.

- wat we zeker niet mogen vergeten mee te nemen.

Mensen die ervaring hiermee hebben, laat maar horen.

Groetjes

• ellen

Onderweg:

Elke 2 uur stoppen en de baby uit het autostoeltje halen.

Vaker voeden dan je gewend bent. Eventueel wat kleinere porties per keer.

Als je de mogelijkheid hebt: plat neerleggen in een daarvoor goedgekeurd autostoeltje of reiswieg.

Ter plekke:

Kijk en luister goed naar de signalen van je kind. Laat haar het ritme bepalen.

Zorg voor voldoende mogelijkheden om schaduw te maken. Dus doeken en parasols mee.

Klamboe over kinderwagen en bedje. Muggenspul kopen dat ook geschikt is voor babies.

Draagdoek mee. Dat wandelt makkelijker dan met een wagen over de keitjes in de stadjes daar.

Geef je de borst, dan vaker aanleggen als het warm is. Je hoeft geen extra water oid. te geven.

Geef je de fles, neem dan voldoende poeder mee van huis. Kook het water goed voordat je de fles aanmaakt.

• Carla

Mijn dochters zijn inmiddels volwassen, maar gaan, vanaf hun geboorte, naar Kroatië. Het is belangrijk om onderweg regelmatig de luier te verschonen om rode billetjes te voorkomen. Wanneer je daar bent… laat de kleine voldoende drinken! Heel belangrijk! Een beproefd, Kroatisch huis-, tuin- en keukenmiddeltje… Kamilica (kamillethee), zonder suiker in een drinkflesje. Dit regelt de stoelgang, voorkomt (en verhelpt) zowel verstoppingen als dunne ontlasting! Water heb ik in Kroatië nooit gekookt. Het drinkwater is in Kroatië van goede kwaliteit. Een parasol aan de, eventuele, wagen is zeer zeker aan te bevelen en denk aan een leuk zonnehoedje. Smeer de kleine goed in… ook in de schaduw verkleuren ze! Is jullie dochtertje een pap-eter? In Kroatië hebben ze in de supermarkt ‘Cokolino’ e.d.. De kleintjes vinden het heerlijk!

Alvast een fijne vakantie gewenst!

• wil

Ik zou voor de kleine in elk geval flessen water kopen want ik vertrouw het voor geen meter dat water daar zeker niet voor de kleintjes . En je weet beter voorkomen is beter dan genezen want je wilt niet terecht komen met die kleine in een ziekenhuis daar, want dan loop je gillend weg. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Fijne vakantie.

• Guy

Wie weet waar Istrië zijn drinkwater vandaan haalt.Cres haalt het uit het met veel zorg omringde zoetwatermeer,het Vransko Jezero.(niet te verwarren met dat bij Biograd)Zeer goed water! Kan voor ALLE doeleinden zonder problemen gebruikt worden.

• Carla

Isrië wordt voor het grootste deel bevoorraad uit de bronnen Gradole en Butoniga. Voor diegenen die alles willen weten over de waterbevoorrading, hier een PDF-formaat:

http://www.unece.org/env/water/meetings/karst_croatia_2008/Biondic%20et%20al_%20research%20of%20Croation%20part%20of%20transboundary%20aquifers.pdf

• loes

maar hoe goed het water ook is.

zelfs hier in nederland moetje het water waar je de baby voeding mee maakt eerst koken.

zal vreemd zijn als dat in een ander land niet nodig zou zijn.

baby's kunnen er ook last van hebben als het water toch anders is als hier in nederland.

al iz het nog zo zuiver de samestelling is niet zoals in nederland en daar kan een kind ook op reageren.

dus als ik met een baby zou gaan zou ik gewoon flessen water gebruiken.

en om de kosten van een fles water hoef je het ook niet te laten.

• Jo

En de samenstelling van flessenwater kan niet verschillen dan?

• JaPa :o)

Flessen met 6 liter prima bronwater kost ca € 2,00

JaPa.

• Bas

Het water in Kroatië is inderdaad goed. Maar kook je het in nederland dan doe je dit ook in Kroatië en dan kan het zeker geen kwaad. Daar hebben ze ook babys die groot worden. Flessenwater neemt de psychologische twijfel weg en daarom gewoon doen.

Neem wel een pakje ORS mee. Is altijd verstandig om bij te hebben op reis. Let op dat diaree niet te lang duurt en voldoende vocht gebruiken als het warm en zweterig weer is.

Twijfels over uitdroging. Neem de huid tussen duim en wijsvinger. als deze in een plooi blijft, dan is hij/zij aan het uitdrogen. Met lepeltjes kleine beetjes water toedienen. beter vaak weinig water, dan veel in 1x.

Onze dochter was 3 mnd. toen ze voor de eerste keer meeging in mei 2005 en in juli zijn we weer geweest.